Wpływowi 2024 2024-10-08
7

Zrównoważony rozwój w biznesie. Debata Wirtualnemedia.pl

Zrównoważony rozwój będzie miał coraz większe znaczenie w biznesie. Wpływ ma na to także rosnąca świadomość konsumentów. Realizowanie zasad zrównoważonego rozwoju to dla firm wyzwanie, które przynosi korzyści - ocenili uczestnicy kolejnej debaty Wirtualnemedia.pl z cyklu „Wpływowi 2024”.
 

Uczestnicy debaty portalu Wirtualnemedia.pl „"Tak dla klimatu i społeczeństwa! – zrównoważony rozwój w biznesie”, kolejnej z serii  „Wpływowi 2024”, byli zgodni, że zrównoważony rozwój odgrywa coraz większe znaczenie w biznesie.

Dyskusję rozpoczęliśmy od zagadnienia: zysk kontra zrównoważony rozwój. Jakie wyzwanie stoją przed firmami w dążeniu do równowagi? Jaki jest koszt dla firm wdrażania zrównoważonego rozwoju, a jakie są korzyści?

- Jeśli jakaś firma nie rozwijała się dotąd zgodnie ze zrównoważonym rozwojem to z uwagi na obecne dyrektywy unijne będzie miała taki obowiązek. Na początku będzie to będzie koszt, choćby wyszkolenie personelu czy stworzenia działu zajmującego się tym zagadnieniem. Jednak w dalszej perspektywie to bez wątpienia inwestycja, która przynosi zysk. Począwszy od dbałości o oszczędność energii czy mniejsze zużycia surowców, skończywszy na obiegu zamkniętym. Działania zrównoważone obniżają koszty - powiedziała dr Karolina Adamska-Woźniak, Dyrektorka Zarządzająca z Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Zyski kontra koszty

- Długofalowo są to także korzyści wizerunkowe i reputacyjne dla firm. A to ma przełożenie na klientów i potencjalnych inwestorów. Dochodzi do tego kwestia zarządzania ryzykiem. Nowe obowiązujące przepisy i wysokie kary też wymuszają dostosowanie się ze strony przedsiębiorców. Koszty występują m.in. przy wdrażaniu technologii, które wspierają zrównoważony rozwój oraz szkoleń ludzi, aby skutecznie zastosować nowe praktyki - wskazał Łukasz Niesłuchowski, Członek Zarządu, Country Director z Rockwell Automation Polska.

Brak realizacji zasad zrównoważonego rozwoju może mieć również wpływ na stosunek przedsiębiorców do swoich partnerów. - Myślę, że z perspektywy wchodzących regulacji i tego, co będzie działo się w kolejnych latach będzie to miało wpływ, jak będziemy podchodzić do partnerów. Dziś staramy się ich edukować, nie każdy ma świadomość, jakie wyzwania stoją przed rynkiem. Chcemy reagować i pomagać - powiedział Piotr Bober, Dyrektor ds. Jakości i Zrównoważonego Rozwoju z Castorama Polska.

Zauważył przy tym, że zmian w zakresie zrównoważonego rozwoju nie da się przeprowadzić zmian w krótkim czasie. - Trzeba tu pamiętać o perspektywie długofalowej, co widzimy u siebie także w relacjach z dostawcami. To praca na wiele lat. Dla nas celem jest bycie neutralnym klimatycznie w ramach zakresu pierwszego i drugiego do 2040, ale perspektywa zakresu trzeciego jest dużo dłuższa.

Polskie firmy znajdują się na różnym etapie przygotowań do realizacji zasad zrównoważonego rozwoju. - Są takie, które są na bardzo zaawansowanym poziomie, tzn. od wielu lat mają wprowadzone zrównoważone polityki, które konsekwentnie realizują. Są też takie, które dopiero dziś zaczynają interesować się ESG, a ich motywacja płynie z dyrektyw. Te pierwsze przychodzą do nas po eksperckość, te drugie po podstawową wiedzę - mówi dr Adamska-Woźniak.

Konsumenci mają świadomość

Jak zrównoważony rozwój wpływ na decyzję konsumentów? - Głównym czynnikiem nadal jest cena w oczach klientów, ale elementy ekologiczne, jakościowe mają coraz większe znaczenie. Konsumenci spotykają się także z firmami, które udają, że realizują te zasady. Zajmujemy się w urzędzie zagadnieniem greenwashingu, czyli „ekościemy”. Firma taka stwarza wrażenie w komunikacji, marketingu, że jest bardziej zielona niż tak naprawdę jest. To dość szeroki problem w polskim biznesie, ale rozmawiamy, zwracamy uwagę przedsiębiorcom i zmieniają swoje postępowania - przyznał Łukasz Wroński, Dyrektor Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

CZYTAJ TEŻ: "Jesteśmy opleceni algorytmami". Debata Wirtualnemedia.pl o cyfrowej przyszłości

Łukasz Niesłuchowski uważa, że świadomość konsumentów rośnie. - Mają świadomość, jak ich wybory wpływają na środowisko. Coraz częściej zaczynają kierować się tym, by produkt był stworzony zgodnie z procedurami ESG, preferują rozwiązania przyjazne dla środowiska. Ponadto partnerzy często chcą współpracować z przedsiębiorcami odpowiedzialnymi i zaawansowanymi na tym polu.

Jak podkreślała dr Karolina Adamska-Woźniak, z badań Mastercard wynika, że 62 procent konsumentów zwraca uwagę na temat ekologii przy dokonywaniu zakupów, w ramach generacji Z nawet ponad 70 procent.

Firmom w drodze do zrównoważonego rozwoju pomagają dziś także technologie. - W ten sposób może powstać naprawdę innowacyjny produkt. Znam firmę z Austrii, która odpowiada na potrzeby wielkich producentów, liderów branż, którzy chcą się uniezależnić od plastiku. Mają to w swoich celach odnośnie zrównoważonego rozwoju, a jednocześnie do dziś zabezpieczają wysyłane palety folią. Jak być ekologiczny przy takiej ilości plastiku? To przedsiębiorstwo, o którym wspominam wymyśliło maszynę do palet, która używa papieru zamiast folii, a ten potem ten papier jest w 100% poddawany recyklingowi i może być wykorzystany ponownie - mówił Łukasz Niesłuchowski.

CZYTAJ TEŻ: "Każdy internauta kupił coś online". Debata Wirtualnemedia.pl o e-commerce

Coraz częściej w biznesie używa się sformułowania „przedsiębiorczość społeczna". Jej największą inwestycją są ludzie i planeta. - Mam marzenie, by biznes skręcał w tym kierunku. Wierzę, że ESG będzie do tego mobilizowało. ESG sprawia, że biznes zaczyna myśleć, nie tylko o zysku ale też o tym, co robię dla planety, jak traktuję ludzi, co dobrego zostawiam po sobie, a co złego. Dobrze, by przedsiębiorcy zarabiali dalej, ale nie niszczyli przy okazji planety i dobrze traktowali ludzi - wskazała dr Karolina
Adamska-Woźniak.

Jak podkreśliła, jednym z aspektów dążenia do zrównoważonego rozwoju jest także wzmacnianie roli kobiet, które wciąż w zbyt małej liczbie zajmują kierownicze stanowiska w przedsiębiorstwach.

Kolejna debata portalu Wirtualnemedia.pl z serii „Wpływowi 2024” odbędzie się w najbliższy czwartek, jej temat to „Marka – kreowanie opowieści o sukcesie firmy”. Transmisję będzie można oglądać od godz. 10 na stronie głównej i profilach społecznościowych naszego portalu.

Autor: Dominik Senkowski

praca.wirtualnemedia.pl

Dotrzyj do ponad miliona czytelników
KOMENTARZE (7) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas