W poniedziałek wieczorem wystartował serwis biznesowy premium XYZ. Dzięki mecenasom przez pierwsze miesiące będzie darmowy, później planowane jest stopniowe wdrażanie modelu subskrypcyjnego. - Jestem dumny i szczęśliwy stojąc na czele zespołu najlepszych dziennikarzy i ekonomistów. Wszyscy są niezwykle doświadczeni i cenieni na rynku, a dołączyli do XYZ z misją stworzenia jakościowego medium, pokazania, że można inaczej - mówi Grzegorz Nawacki, założyciel i redaktor naczelny portalu.
O starcie serwisu, za którym stoi były redaktor naczelny „Pulsu Biznesu” Grzegorz Nawacki, pisaliśmy jako pierwsi w czerwcu. Nazwa XYZ została ogłoszona w sierpniu.
– Tworzymy medium nowej kategorii dla ludzi ciekawych świata, poszukujących rzetelnych i pogłębionych informacji oraz analiz, a nie szybkich newsów. Nie będzie w nim clickbaitów i dezinformacji, nie będziemy ścigać się na zasięgi i odsłony, bo to prowadzi do marnowania czasu czytelników – mówił nam Grzegorz Nawacki w czerwcu.
Sam Grzegorz Nawacki łączy stanowisko redaktora naczelnego i prezesa spółki wydającej XYZ (XYZ Media Group). Wiodącym udziałowcem spółki jest fundusz RiO Rafała Brzoski twórcy InPostu.
W zarządzie XYZ oprócz Nawackiego są: Karolina Kowalska, co-CEO, odpowiedzialna za obszary marketingu, monetyzacji i eventy oraz Joanna Urbaniak, która odpowiada za rozwój płatnych treści, strategię i technologię.
Zobacz: Znamy skład newsroomu XYZ
O czym jest XYZ
Głównie XYZ zajmuje się szeroko pojętą gospodarką, ale nie tylko. W serwisie znajdą się również treści zagraniczne, o polityce, sztuce, sporcie i lifestylu. Redakcję tworzy kilkunastu dziennikarzy, z których część pracowała z Nawackim w „Pulsie Biznesu” (w tym wicenaczelna Małgorzata Grzegorczyk, Mariusz Bartodziej, Anna Bełcik, a także Karolina Kowalska), część w innych redakcjach ogólnopolskich (m.in. RASP, Agora, PTWP, Wirtualna Polska). Newsroomem kieruje Cezary Szczepański, poprzednio w „My Company Polska”.
W redakcji dominują dziennikarze ekonomiczni: sektorem finansowym zajmuje się Piotr Sobolewski, który przeszedł z Polityki Insight, a energetycznym Barbara Oksińska, która przeszła z Business Insidera. Za sektor spożywczy odpowiada Magdalena Brzózka, przez wiele lat związana z Grupą PTWP, a za transport i logistykę Emilia Derewienko, która przeszła z serwisu 300Gospodarka. Nowymi technologiami zajmuje się wspomniana Anna Bełcik, a rynkami kapitałowymi Mikołaj Śmiłowski.
Dziennikarzem zajmującym się polityką jest Rafał Mrowicki, który przeszedł z Wirtualnej Polski, a sportowym - Marek Deryło - wcześniej związany z „Gazetą Wyborczą”. W XYZ oprócz dziennikarzy pracują także ekonomiści i analitycy, a głównym ekonomistą jest Marek Skawiński, który przeszedł ze stanowiska dyrektora departamentu polityki makroekonomicznej w Ministerstwie Finansów.
Zespół XYZ, fot. materiały prasowe
XYZ na razie darmowy
Choć docelowo XYZ będzie działać w modelu subskrypcyjnym, to co najmniej do końca roku pozostanie darmowy. To dzięki mecenasom premiery: markom Santander Bank Polska, Mastercard, PwC, Fundacja PZU, Provident oraz Bank BNP Paribas. Ponadto tryb light mode/dark mode w serwisie wspiera Polenergia.
– XYZ to: niewiadome w równaniach, osie współrzędnych, ostatnie litery alfabetu i nazwy pokoleń. Nasze pogłębione teksty i analizy pozwolą Czytelnikom zrozumieć, co się wydarzyło i odkryć niewiadome. Opisywać będziemy tylko to, co się liczy, dzięki temu pomożemy zrozumieć, w którym kierunku zmierza świat. A każdą historię opowiemy do końca. Wierzymy przy tym w siłę i wartość płynącą z różnorodności perspektyw i doświadczeń między pokoleniami – tłumaczy samą nazwę Grzegorz Nawacki.
W XYZ artykuły dostępne są w wersji tekstowej i audio. W pierwszym dniu opublikowano m.in duży tekst Mariusza Bartodzieja o prezesie niedawno debiutującej na giełdzie Żabki czy wywiad z ministrem spraw zagranicznych Radosławem Sikorskim.