Prasa 2024-01-12
5

Kolporter o wycofaniu się Ruchu z rynku dystrybucji prasy: Zakładaliśmy taką ewentualność

fot. Ruch / materiały prasowe fot. Ruch / materiały prasowe

Kolporter, lider rynku kolportażu prasy, widzi dla siebie szansę w decyzji Ruchu o wycofaniu się z tej sfery działalności. - Jesteśmy do tego przygotowani, w naszej strategii już od kilku lat zakładaliśmy taką ewentualność – podkreśla rzecznik spółki Dariusz Materek. Orlen informuje natomiast, że od maja za kolportaż odpowiadać będzie podmiot wyłoniony w postępowaniu zakupowym.

Jak informowaliśmy wczoraj jako pierwsi, Ruch SA zdecydował się wycofać z dystrybucji prasy. Spółka ma dostarczać gazety do punktów sprzedaży tylko do końca kwietnia. Właściciel Ruchu Orlen zapewnia jednak, że punktach sprzedaży sieci w dalszym ciągu będzie można kupować prasę.

W odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl Orlen wyliczył, że po analizie wszystkich obszarów działalności Ruchu zidentyfikował synergie, w tym operacyjne, sprzedażowe, zakupowe i logistyczne.Kluczowe jest dostosowanie marki do nowych trendów biznesowych, dlatego obecnie w naturalny sposób wypracowywane są rozwiązania i optymalizowana działalność spółki tak, by umożliwić jej szybką reakcję na zmiany rynkowe i wspierać najsilniejsze, najbardziej dochodowe obszary. Dlatego bardzo mocno koncentrujemy się na rozwoju segmentu usług kurierskich oraz nowych formatów gastronomiczno-sklepowych w ramach sieci detalicznej, wykorzystując przy tym duży potencjał pracowników spółki”- opisuje koncern.

Spytaliśmy firmę, kto od maja zajmie się kolportażem prasy do punktów sieci „Od 1 maja br. za kolportaż prasy do punktów RUCHU i ORLENU odpowiedzialny będzie podmiot wyłoniony w trwającym obecnie postępowaniu zakupowym” - przekazało nam biuro prasowe spółki.

Ruch w lutym ub.r. miał 13,72 proc. udziału w polskim rynku dystrybucji prasy. Niekwestionowanym liderem jest tu firma Kolporter, która odpowiada aż 58,74 proc. rynku. Na drugim miejscu jest Garmond Press z 20,44 proc. Kolporter miał też wówczas 20 tys. punktów sprzedaży (kolejny Garmond Press, miał ich niemal 13,9 tys., a Ruch – 8,5 tys.)

Kolporter „w pełni przygotowany”

Jak Kolporter widzi sytuację na rynku po decyzji Ruchu? - Zakładamy, że ilość punktów, do których dostarczamy prasę może wzrosnąć w związku z sytuacją na rynku dystrybucji prasy - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Dariusz Materek, rzecznik spółki. - Ale nasze zasoby i możliwości pozwalają nam myśleć spokojnie o tym procesie. Jesteśmy do tego przygotowani, w naszej strategii już od kilku lat zakładaliśmy taką ewentualność - podkreśla.

- Dystrybucją prasy zajmujemy się – z sukcesem – od ponad 30 lat, dostarczamy gazety i czasopisma do wszystkich gmin w Polsce, w sumie do kilku tysięcy mniejszych i większych miejscowości. Możemy bez problemu obsłużyć nowych odbiorców. Mamy sieć oddziałów terenowych, własne centrum logistyczne, sprawdzony, autorski system informatyczny, doświadczony zespół menadżerów i specjalistów. Logistycznie i organizacyjnie jesteśmy w pełni przygotowani – zaznacza Materek.

Bauer liczy na innych dostawców

O komentarz do decyzji Ruchu poprosiliśmy też największe wydawnictwa prasowe w Polsce (Bauer, Burda Media, Agora, Gremi Media i Ringier Axel Springer Polska). W czwartek odpowiedział nam tylko Bauer.

- Wierzymy, że prasa nadal będzie dostępna w kioskach Ruchu, czyli sieci własnej Ruchu, a punkty partnerskie i sieci detaliczne dotychczas obsługiwane przez Ruch znajdą płynnie innych dostawców prasy – mówi Piotr Ludwicki, dyrektor ds. dystrybucji i obsługi klienta Wydawnictwa Bauer: - Pozwoli to zminimalizować ewentualne skutki uboczne decyzji Ruchu o wycofaniu się z roli hurtownika prasy – podkreśla.

W 2022 roku grupa kapitałowa Ruch zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 10,4 proc. do 799,61 mln zł, a jej strata netto pogłębiła się z 61,25 do 86,07 mln zł. Firma trzy lata temu spłaciła zaległe należności w ramach dwóch postępowań układowych i została przejęta przez koncerny państwowe. Orlen za 64,94 proc. jej akcji zapłacił 130 mln zł, dwie spółki z grupy PZU na 29 proc. akcji wydały 58 mln zł, a spółka Alior Banku za 6 proc. walorów zapłaciła 12 mln zł.

Autor: jsx

praca.wirtualnemedia.pl

Dotrzyj do ponad miliona czytelników
KOMENTARZE (5) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas