Zajmująca się influencer marketingiem Grupa Lifetube (należąca do holdingu Mediacap) w 2023 roku zanotowała spadek przychodów o 18 proc. Koszty operacyjne ograniczyła słabiej, dostała też mniejsze dywidendy niż przed rokiem. W konsekwencji jej zysk netto skurczył się o 87 proc.
Grupa Lifetube w wymiarze właścicielskim obejmuje też 100 proc. udziałów spółki LifeTube i 80 proc. TalentMedia Bułgaria, a także zajmującą się gaming marketingiem agencję Gameset, która od ponad trzech lat nie funkcjonuje już jako osobna spółka.
Większość swojego biznesu Grupa Lifetube realizuje za granicą - w 2023 roku przychody od kontrahentów spoza Polski wyniosły 24,37 mln zł, wobec 26,8 mln zł rok wcześniej. Mocniej natomiast zmalały wpływy firmy w kraju - z 16,67 do 11,22.
Sama spółka Lifetube zanotowała w ub.r. niewielki wzrost przychodów - z 42,86 do 42,95 mln zł. Przy czym o ile te od kontrahentów zagranicznych poszły w górę z 28,99 do 33,79 mln zł, o tyle w kraju nastąpił spadek z 13,87 do 9,15 mln zł (wpływy od innych spółek w ramach holdingu Mediacap zmalały z 3,45 do 1,74 mln zł).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W sprawozdaniu nie wskazano przyczyn tego spadku, natomiast jesienią ub.r. ciosem dla sporej części branży influencerskiej była tzw. Pandora Gate, czyli seria ujawnionych jesienią ub.r. kontaktów kilku znanych youtuberów z dziewczynami mającymi poniżej 15 lat. W wymiarze prawnym główna konsekwencja to aresztowanie Stuarta B., znanego też jako Stuu (w Wielkiej Brytanii trwa jego postępowanie ekstradycyjne).
Zaś konsekwencją biznesową jest zniechęcenie części polskich reklamodawców do kampanii z udziałem youtuberów. Jak już opisywaliśmy, socialmediowa sieć partnerska Video Brothers zaznaczyła w swoim sprawozdaniu, że jej wyniki za ub.r. byłyby o jedną piątą wyższe, gdyby nie Pandora Gate.
Agencja Lifetube w swoim raporcie wskazała, że twórcy internetowi, których obsługuje, mają w sumie ponad 47,5 mln obserwujących na TikToku, 37,4 mln followersów na Instagramie, a całkowity czas oglądania ich materiałów na YouTubie w ub.r. wyniósł prawie 718 mln godzin.
Rentowność całej Grupy Lifetube obniżyło to, ze swoje koszty operacyjne zmniejszyła o 14,3 proc. do 35,44 mln zł, czyli znacznie słabiej niż zmalały jej przychody. Stanowiące zdecydowaną większość wydatki na usługi obce spadły z 38,11 do 32,57 mln zł, a na wynagrodzenia - z 2,47 do 1,94 mln zł. Średnioroczne zatrudnienie w firmie zwiększyło się z 13,5 do 14,8 etatów
Ponadto jej przychody finansowe (głównie z dywidend) zmalały z 1,55 do 1,11 mln zł, pozostałe wpływy operacyjne - ze 122,6 do 88,5 tys. zł, a koszty finansowe wzrosły z 271,5 do 308 tys. zł.
CZYTAJ TEŻ: Lifetube rezygnuje z marek LTTM i TalentMedia
Na poziomie operacyjnym firma zanotowała w ub.r. 285,8 tys. zł straty, wobec 1,66 mln zł zysku rok wcześniej. Natomiast dzięki dywidendom jej rentowność netto pozostała dodania, przy czym zysk skurczył się z 2,49 mln do 320,3 tys. zł, czyli o 87 proc.
Grupa Lifetube podkreśliła w raporcie, że chce rozwijać się i jako sieć partnerska twórców internetowych, i jako agencja influencer marketingowa. - W dalszym ciągu rozwijana jest także nowa usługa dla twórców internetowych, odpowiada za nią nowa jednostka utworzona w firmie w 2023 roku - Content Lab, która pomaga w zwiększaniu przychodów pasywnych twórców i monetyzacji tworzonych treści na różnych platformach - opisała.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022