W I kw. polski rynek reklamowy zmniejszył się o 8,8 proc. r/r
W pierwszym kwartale bieżącego roku wartość polskiego rynku reklamy wyniosła 1,65 mld zł, czyli o 8,8 proc. mniej niż w tym samym okresie 2008 roku - szacuje dom mediowy MPG. Najbardziej zmalały dochody reklamowe gazet i magazynów oraz wydatki na ten cel firm finansowych, motoryzacyjnych i komputerowych.
Wydatki na reklamę w pierwszym kwartale bieżącego roku wyniosły 1 651 mln zł netto - wynika z szacunków domu mediowego MPG. Tym samym wartość rynku zmniejszyła się o 8,8 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, kiedy była równa 1 811 mln zł netto.
Połowa wydatków na reklamę trafiała w ubiegłym roku do telewizji, a jedna czwarta - do gazet i magazynów. Wartość reklamy internetowej była natomiast wyższa od reklamy radiowej, ale niższa od outdoorowej.
W porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku zmalały dochody ze wszystkich form reklamy oprócz internetowej, która zyskała 7 proc. Z kolei najbardziej straciła na wartości promocja w mediach niestandardowych (o 20 proc.) oraz gazetach (o 18,7 proc.) i magazynach (o 16,6 proc.). Wśród stacji telewizyjnych największy wzrost dochodów reklamowych zanotowały kanały niszowe Polsatu (o 51,9 proc.) i kanały tematyczne Discovery Media (o 39,3 proc.), natomiast największy spadek - TVN24 (o 22 proc.)
Wydatki na reklamę najbardziej zmniejszyły w minionym kwartale firmy z branży finansowej, motoryzacyjnej oraz komputerów i audio-video, natomiast więcej na ten cel przeznaczyły jedynie przedsiębiorstwa z sektora farmaceutycznego. Natomiast dwudziestu największych reklamodawców obniżyło swoje budżety reklamowe średnio o 15 proc.
MPG prognozuje, że w całym bieżącym roku wartość polskiego rynku
reklamowego zmniejszy się o 10 proc..
Raport powstał m.in. w oparciu o dane firmy Expert Monitor.
Dołącz do dyskusji: W I kw. polski rynek reklamowy zmniejszył się o 8,8 proc. r/r