UOKiK kontra T-Mobile, Play oraz Telecom Media
Urzad Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zakwestionował praktyki spółek Telecom Media, Polskiej Telefonii Cyfrowej (operator sieci T-Mobile) oraz P4 (Play), poinformował urząd w komunikacie. Zakwestionowane praktyki dotyczyły oferty SMS lub loterii SMS. Na P4 oraz Telecom Media nałożono kary a PTC zobowiała się od darowizny i rekompensaty na rzecz klientów.
"Postępowanie przeciwko Telecom Media zostało wszczęte w lipcu 2011 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziły smsy i wiadomości głosowe nakłaniające do wzięcia udziału odbywającej się w 2010 roku loterii Wielki Quiz z Nagrodami Edycja IX. Urząd ustalił, że komunikaty były wysyłane do konsumentów, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie od przedsiębiorcy informacji handlowych" - czytamy w raporcie UOKiK.
Prezes UOKiK uznała, że spółka Telecom Media wprowadziła konsumentów w błąd i nałożyła karę finansową 113,1 tys. zł. Spółka odwołała się od tej decyzji do sądu.
"Także Polska Telefonia Cyfrowa, zachęcając w 2009 roku do udziału w loterii '100 Mercedesów od Ery', wysyłała smsy do konsumentów, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie informacji handlowych. Wielu z nich mogłoby nie zdecydować się na udział w konkursie, gdyby nie wiadomości SMS i MMS otrzymywane od operatora.Prezes UOKiK stwierdziła, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, ale odstąpiła od nakładania kary pieniężnej, ponieważ PTC zobowiązała się do zmiany praktyki, m.in. do wysyłania wiadomości marketingowych tylko do osób, które wyraziły na to zgodę. Poza tym poszkodowanym abonentom zostanie przyznana rekompensata, dodatkowe pakiety minut i 500 złotowe zadośćuczynienie" - czytamy dalej.
PTC musi ponadto przekazać 311 tys. zł darowizny fundacji Kid Protect w celu organizacji i przeprowadzenia zajęć dla uczniów szkół podstawowych z klas 4-6, rodziców i nauczycieli w zakresie bezpiecznego korzystania z telefonów i Internetu.
"Istotne jest także stworzenie i publikacja przez przedsiębiorcę poradnika korzystania z usług Premium, które są wykorzystywane między innymi w loteriach i konkursach organizowanych przez PTC. Spółka umożliwi swoim abonentom ustawienie limitu korzystania z usług smsowych o podwyższonej opłacie" - wyjaśnia UOKiK.
"Urząd zakwestionował także informacje przekazywane podczas kampanii reklamowej sieci Play.Postępowanie zostało wszczęte w grudniu 2010 roku i dotyczyło kampanii reklamowej produktu Play Fresh przeprowadzonej w 2009 roku. UOKiK ustalił, że spółka P4, posługując się hasłem Darmowe smsy w Play Fresh w części materiałów reklamowych nie zamieściła informacji o ograniczeniach czasowych dotyczących korzystania z darmowych smsów w ramach oferty" - głosi komunikat.
Urząd podkreśla, że w rzeczywistości okres korzystania z bezpłatnych wiadomości był znacznie ograniczony, a dodatkowo uzależniony od wartości doładowania (np. wartość doładowania 50 zł i więcej – 50 dni). UOKiK ocenia, że konsument, który wiedziałby o krótszym czasie korzystania z darmowych wiadomości niż okres ważności wykupionej karty (365 dni), mógłby nie skorzystać z oferty spółki. Za wprowadzanie w błąd prezes UOKiK nałożyła na P4 karę pieniężną 495,7 tys. zł.
Dołącz do dyskusji: UOKiK kontra T-Mobile, Play oraz Telecom Media