UOKiK: firmy turystyczne nagminnie łamią prawo
Ponad 100 postępowań toczy się przeciwko nieuczciwym firmomturystycznym - podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów(UOKiK). Prawie wszystkie kontrolowane firmy stosują niekorzystnedla klientów postanowienia.
"W Rejestrze klauzul niedozwolonych na ponad 1.400 postanowieńaż 364 dotyczy turystyki - jest to największa grupa dotyczącajednej branży" - poinformował Urząd.
Kontrola UOKiK dotyczyła umów, regulaminów świadczenia usługoraz materiałów reklamowych u 137 przedsiębiorców wybranych losowona terenie całego kraju. Nieprawidłowości stwierdzono u 96,4 proc.firm.
W opinii urzędników, przedsiębiorcy nie przestrzegają przepisówustawy o usługach turystycznych, zgodnie z którymi koszt imprezynie może ulec zmianie, chyba że umowa wyraźnie to przewiduje i to wściśle określonych przypadkach - np. wzrost opłat urzędowych czykosztów transportu. Zgodnie z prawem cena wycieczki nie może uleczmianie na 20 dni przed jej rozpoczęciem.
Tymczasem firmy zastrzegają sobie możliwość zmiany cen nawet dwatygodnie przed terminem. Często stosują także klauzule w rodzaju:klient ma prawo odstąpić od umowy z chwilą wzrostu ceny imprezywięcej niż 15 proc.
Zgodnie z prawem konsument powinien mieć prawo do odstąpienia odumowy niezależnie od wartości podwyżki - podkreślił Urząd.
Firmy turystyczne często przyznają sobie prawo do zmianyprogramu imprezy oraz jej warunków (kategoria hotelu i jego rodzaj,położenie itp.), a turysta nie ma możliwości odstąpienia odkontraktu, nie ponosząc przy tym kosztów.
Tymczasem, zgodnie z prawem, w przypadku, gdy przedsiębiorcamusi zmienić istotne warunki kontraktu (np. kategorię hotelu),powinien niezwłocznie powiadomić o tym klienta. W takiej sytuacjiturysta ma prawo do odstąpienia od umowy i natychmiastowego zwrotuwszystkich wniesionych świadczeń, bez obowiązku zapłaty karyumownej.
"Przedsiębiorcy nadal stosują bardzo uciążliwe dla turystówwarunki dochodzenia swoich praw w przypadku niezadowolenia zzakupionej usługi. Zakwestionowane postanowienia dotyczą zwłaszczaograniczania konsumentom możliwości skutecznego dochodzeniaroszczeń. Wiele umów stosowanych przez biura podróży nakłada naklientów uciążliwe formalności w dochodzeniu swoich praw" - czytamyw informacji.
Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, jeżeli biuro podróżynie ustosunkuje się do reklamacji na piśmie w ciągu 30 dni od dniazakończenia imprezy lub złożenia skargi - gdy jest składana pozakończeniu wycieczki - uważa się, że uznało roszczenie zauzasadnione.
UOKiK wezwał 73 firmy turystyczne do dobrowolnej zmianyzakwestionowanych postanowień i 21 dostosowało się do tych zaleceń.Wobec 6 przedsiębiorców wystąpiono z powództwem do Sądu OchronyKonkurencji i Konsumentów o uznanie stosowanych klauzul zaniedozwolone.
Urząd przypominał, że w razie problemów prawnych w związku zzawarciem umowy z organizatorem usług turystycznych, jej obsługąlub wypowiedzeniem, można zwrócić się o pomoc do miejskich ipowiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych -Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 0 800800 008.
Dołącz do dyskusji: UOKiK: firmy turystyczne nagminnie łamią prawo