Samsung naśladuje kampanię cyfryzacji telewizji? UOKiK wszczął postępowanie
UOKiK rozpoczął postępowanie w sprawie ostatniej kampanii reklamowej telewizorów Samsung. Urząd sprawdza, czy reklamy nie sugerowały błędnie, że jest częścią rządowej kampanii informującej o cyfryzacji telewizji.
Postępowanie UOKiK-u dotyczy prowadzonej od początku listopada kampanii Samsunga, w której dwa modele telewizorów LED tej marki prezentowane są jako odbiorniki „przygotowane specjalnie na cyfryzację telewizji”. Na potrzeby akcji przygotowano spot telewizyjny oraz uruchomiono cyfryzacja.samsung.pl.
Wedłu UOKiK-u te reklamy zawierają wiele elementów naśladujących spoty Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji informujące o starcie naziemnej telewizji cyfrowej. Przypomnijmy, że spoty te są emitowane od półtora roku. Nawiązują do tradycyjnych formatów i programów telewizyjnych - ostatni jest utrzymany w klimacie serialu kryminalnego o Herkulesie Poirot (obejrzyj ten spot).
UOKiK sprawdzi, czy reklamy telewizorów Samsung wprowadzały konsumentów w błąd poprzez sugerowanie, że jest częścią kampanii społecznej. W efekcie konsumenci mogą zdecydować się na zakup, którego nie zrobiliby, gdyby nie uzyskali mylącej informacji.
Postępowanie powinno zakończyć się w ciągu dwóch-trzech miesięcy. W przypadku potwierdzenia się zarzutów, producentowi grozi kara finansowa - w maksymalnej wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.
>>> W czterech województwach wyłączono analogowe nadajniki telewizyjne
Jednocześnie na zlecenie UOKiK-u Inspekcja Handlowa sprawdza, czy sprzedawcy telewizorów zgodnie z prawem informują konsumentów, które odbiorniki umożliwiają odbiór naziemnej telewizji cyfrowej. Kontrole rozpoczęły się pod koniec ub.r. i do końca listopada br. objęły 463 przedsiębiorców, wśród których u 33 wykryto nieprawidłowości. Dotyczyły one zarówno braku oświadczeń konsumentów kupujących telewizory starego typu i dekodery, jak i wymaganych informacji w sklepie.
UOKiK podkreśla, że jeśli sprzedawcy posiadają w ofercie telewizor lub dekoder nieprzystosowany do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej, powinni o tym zawiadomić kupującego i odebrać od niego pisemne potwierdzenie, że został on o tym poinformowany. W przypadku sklepów internetowych, nabywca musi, najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy, otrzymać informację, że odbiornik nie jest przystosowany do odbioru telewizji cyfrowej. Ponadto w sklepach, w widocznym miejscu powinna znaleźć się informacja, że jedynie odpowiednie odbiorniki umożliwiają odbiór naziemnej telewizji cyfrowej
Zgodnie z prawem za niedopełnienie obowiązków informacyjnych sprzedawcy grozi kara od tysiąca do 50 tys. zł.
Dołącz do dyskusji: Samsung naśladuje kampanię cyfryzacji telewizji? UOKiK wszczął postępowanie
dvbt2 hevc to 24 programy w sd 12 w hd. na jednym multipleksie cyfrowym naziemnym.
dvbt2 MPG4 to 12 programów w sd a 6 w hd.jednym multipleksie cyfrowym naziemnym.