SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Samsung naśladuje kampanię cyfryzacji telewizji? UOKiK wszczął postępowanie

UOKiK rozpoczął postępowanie w sprawie ostatniej kampanii reklamowej telewizorów Samsung. Urząd sprawdza, czy reklamy nie sugerowały błędnie, że jest częścią rządowej kampanii informującej o cyfryzacji telewizji.

Postępowanie UOKiK-u dotyczy prowadzonej od początku listopada kampanii Samsunga, w której dwa modele telewizorów LED tej marki prezentowane są jako odbiorniki „przygotowane specjalnie na cyfryzację telewizji”. Na potrzeby akcji przygotowano spot telewizyjny oraz uruchomiono cyfryzacja.samsung.pl. 
 
Wedłu UOKiK-u te reklamy zawierają wiele elementów naśladujących spoty Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji informujące o starcie naziemnej telewizji cyfrowej. Przypomnijmy, że spoty te są emitowane od półtora roku. Nawiązują do tradycyjnych formatów i programów telewizyjnych - ostatni jest utrzymany w klimacie serialu kryminalnego o Herkulesie Poirot (obejrzyj ten spot).

UOKiK sprawdzi, czy reklamy telewizorów Samsung wprowadzały konsumentów w błąd  poprzez sugerowanie, że jest częścią kampanii społecznej. W efekcie konsumenci mogą zdecydować się na zakup, którego nie zrobiliby, gdyby nie uzyskali mylącej informacji.

Postępowanie powinno zakończyć się w ciągu dwóch-trzech miesięcy. W przypadku potwierdzenia się zarzutów, producentowi grozi kara finansowa - w maksymalnej wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.

>>> W czterech województwach wyłączono analogowe nadajniki telewizyjne

Jednocześnie na zlecenie UOKiK-u Inspekcja Handlowa sprawdza, czy sprzedawcy telewizorów zgodnie z prawem informują konsumentów, które odbiorniki umożliwiają odbiór naziemnej telewizji cyfrowej. Kontrole rozpoczęły się pod koniec ub.r. i do końca listopada br. objęły 463 przedsiębiorców, wśród których u 33 wykryto nieprawidłowości. Dotyczyły one zarówno braku oświadczeń konsumentów kupujących telewizory starego typu i dekodery, jak i wymaganych informacji w sklepie.

UOKiK podkreśla, że jeśli sprzedawcy posiadają w ofercie telewizor lub dekoder nieprzystosowany do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej, powinni o tym zawiadomić kupującego i odebrać od niego pisemne potwierdzenie, że został on o tym poinformowany. W przypadku sklepów internetowych, nabywca musi, najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy, otrzymać informację, że odbiornik nie jest przystosowany do odbioru telewizji cyfrowej. Ponadto w sklepach, w widocznym miejscu powinna znaleźć się informacja, że jedynie odpowiednie odbiorniki umożliwiają odbiór naziemnej telewizji cyfrowej

Zgodnie z prawem za niedopełnienie obowiązków informacyjnych sprzedawcy grozi kara od tysiąca do 50 tys. zł.

Dołącz do dyskusji: Samsung naśladuje kampanię cyfryzacji telewizji? UOKiK wszczął postępowanie

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Bruce
Tym razem raczej nic z tych zarzutów się nie potwierdzi. Nie można się dziwić, że Samsung korzysta z okazji jaką jest przejście na DTT, a że kampania Ministerstwa jest żałosna kreatywnie i z pewnością nieskuteczna, to tym mniejsze powinno być zdziwienie.
odpowiedź
User
Mike
Bruce, chyba nie rozumiem? Nie chodzi o to jaka jest kampania - tylko co mówi Samsung do starszych ludzi... Otóż mówi im nieprawdę wciskając kit o zmianie telewizora. Problem jest taki, że cyfryzacja to nie jest wymiana telewizora. Więc granie na prawdziwym insighcie jest fajne (boją się zmiany) - ale bardzo niefajne jest kłamstwo... I to dlatego zainteresowali się kampanią i bardzo dobrze, że tak jest
odpowiedź
User
paweł
Dvbt2 bez nowego kodeka hevc 265 nastętcą już przestarzałego MPG4 nie ma sensu.
dvbt2 hevc to 24 programy w sd 12 w hd. na jednym multipleksie cyfrowym naziemnym.
dvbt2 MPG4 to 12 programów w sd a 6 w hd.jednym multipleksie cyfrowym naziemnym.
odpowiedź