Liderem sprzedaży wydania wśród tygodników opinii w 2023 roku była „Polityka”, a „Newsweek Polska” wyprzedził „Gościa Niedzielnego”. Niemal wszystkie tytuły odnotowały wyraźne spadki sprzedaży, a najwięcej stracił „Gość Niedzielny”. Jedynym wzrostem pochwalić się mógł „Newsweek Polska” - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
W 2023 roku liderem średniej sprzedaży wydania w segmencie tygodników opinii była „Polityka” (Polityka). Jej wynik wyniósł 81 834 egz. - wynika z danych Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt PBC”, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. Było to o 7,91 proc. mniej niż rok wcześniej.
„Newsweek Polska” wyprzedził „Gościa Niedzielnego”
Z trzeciego na drugie miejsce awansował „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) ze sprzedażą wydania na poziomie 62 983 egz., po wzroście o 1,83 proc. - jedynym w zestawieniu. W maju 2022 roku szefem tygodnika przestał był Tomasz Lis, który tę funkcję piastował od kwietnia 2012 roku. Obowiązki redaktora naczelnego „Newsweek Polska” tymczasowo przejął Dariusz Ćwiklak, dotychczasowy wicenaczelny tygodnika. Od lipca 2022 roku funkcję pełni Tomasz Sekielski.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Na trzecią lokatę spadł „Gość Niedzielny” (Instytut Gość Media). Jego średnia sprzedaż wydania wyniosła 62 813 egz. Tytuł odnotował największy w zestawieniu spadek - wynoszący 18,56 proc. Katolicki tygodnik w znacznym stopniu dystrybuowany jest podczas mszy świętych.
Dalej uplasowały się: „Sieci” (28 984 egz.; w dół o 7,05 proc.), „Tygodnik do Rzeczy” (27 666 egz.; - 6,42 proc.), „Tygodnik Powszechny” (21 621 egz.; - 5,07 proc.), „Gazeta Polska” (17 796 egz.; - 7,87 proc.) oraz „Przegląd” (11 903 egz.; - 4,19 proc.).
Wynik tytułu z przedrukami „Tygodnik Angora” wyniósł 149 346 egz. (spadek o 10,46 proc.).
Średnia sprzedaż wydania wszystkich - monitorowanych przez PBC „Audyt PBC” - tygodników opinii w 2023 roku wyniosła 464 946 egz. (dane wraz z „Tygodnikiem Angora”). Była o 8,81 proc. niższa niż w 2022 roku.
Sprzedaż e-wydań wszystkich tytułów wzrosła o 20 proc., „Polityka” na czele
Liderami sprzedaży e-wydań raportowanych w audycie PBC są następujące tygodniki: „Polityka” (24 564 egz.), „Newsweek Polska” (18 076 egz.) i „Tygodnik do Rzeczy” (7 368 egz.). Te same tytuły znajdują się na czele pod względem udziału e-wydań w sprzedaży wydania (ich wyniki wynoszą odpowiednio 30,02 proc., 28,70 proc. i 26,63 proc.
Łączna średnia sprzedaż e-wydań wszystkich tygodników opinii w ub.r. wyniosła 60 551 egz., po wzroście o 20,03 proc.
Koniec miesięcznych danych o sprzedaży prasy
Polskie Badania Czytelnictwa opracowały z wydawcami nowy regulamin rozpowszechniania prasy, który wszedł w życie wraz z początkiem 2022 roku. Zmienił się również sposób raportowania rozpowszechniania prasy z miesięcznego na kwartalny (dane nadal ukazują się w rozbiciu na poszczególne miesiące, ale są udostępniane co kwartał).
Sprzedaż wydania to suma sprzedaży sprzedaży wydania drukowanego i sprzedaży e-wydań.