W zorganizowanym w poniedziałek strajku ostrzegawczym w Wydawnictwie Bauer uczestniczyło ok. 100 osób. Po dzisiejszym podpisaniu protokołu rozbieżności związkowcy planują referendum strajkowe.
W poniedziałek odbył się dwugodzinny strajk ostrzegawczy pracowników Wydawnictwa Bauer i agencji AKPA Press Polska. Przypomnijmy, że związkowcy domagają się od zarządów obu spółek m.in. podwyższenia wyagrodzenia zasadniczego wszystkich zatrudnionych o 1 tys. zł.
Po tym, jak przez kilka miesięcy stronom sporu nie udało się dojść do porozumienia Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wyznaczyło mediatora - Pawła Śmigielskiego, dyrektora wydziału prawno-interwencyjnego OPZZ. Pierwsze mediacje odbyły się pod koniec lipca. Drugie odbyło się w poniedziałek, 16 września. Związkowcy traktowali je jako “rozmowy ostatniej szansy”. W jego trakcie strony nie osiągnęły jednak porozumienia.
Bauer nie porozumiał się ze związkowcami
- Pracodawcy odmówili realizacji naszych postulatów. Ku zaskoczeniu mediatora odwołali także wstępne ustalenia z poprzedniego spotkania. Stwierdzili, że będą one tematem prac grup projektowych, jakie stworzyli pod nazwą People Plus. A które naszym zdaniem są próbą osłabienia znaczenia związku zawodowego, sporu zbiorowego i rozmycia problemów ekonomicznych pracowników, które są palące - relacjonowała w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Anita Zuchora, szefowa działającego w wydawnictwie związku zawodowego.
Spotkanie 16 września było ostatnim polubownym etapem sporu zbiorowego.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W poniedziałkowym strajku ostrzegawczym wzięło udział 100 osób. 60 strajkowało w siedzibie wydawnictwa, a pozostali zdalnie. - Była pikieta, wypowiadali się członkowie związku, głos zabrał też Krzysztof Bobiński w imieniu European Federation of Journalits - opowiada w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Anita Zuchora. Dodaje, że k.ze strony pracodawców nie było żadnej reakcji na straj - Fakt, że tyle osób przyszło zaprotestować przeciwko niezrealizowaniu naszych postulastów płacowych i socjalnych uznajemy za sukces i pierwszy krok w kierunu strajku - dodaje Anita Zuchora.
Na wtorek 1 października zaplanowano podpisanie protokołu rozbieżności. W dalszej kolejności związkowcy zaczną przygotowania do referendum strajkowego. Zgodnie z ustawą o rozwiązywaniu sporów zbiorowych referendum jest obowiązkowym etapem, po którym można przeprowadzić strajk. - Musi wziąć w nim udział połowa wszystkich pracowników i większość z nich musi opowiedzieć się za strajkiem. Wtedy strajk będzie legalny - wyjaśnia Anita Zuchora. Na razie jeszcze nie wiadomo, kiedy strajk miałby się odbyć.
Bauer z większymi przychodami i zyskiem
W 2023 r. Wydawnictwo Bauer zwiększyło wpływy o 6,1 proc. do 383 mln zł. Przychody krajowe zwiększyły się w ub.r. z 353,21 do 376,94 mln zł, zaś te z zagranicy - z 7,03 do 7,22 mln zł. Firma nie podaje w sprawozdaniach finansowych, ile zarabia ze sprzedaży swoich czasopism, a ile z emisji reklam w prasie i internecie. Widomo natomiast, że w ciągu ostatnich dwóch lat portfolio prasowe wydawnictwa zmalało. Z końcem 2022 roku firma zamknęła czasopisma „Naj”, „Przepis na zdrowie”, „Bliżej Ciebie”, „Takie jest życie” i „Cuda i objawienia” oraz szereg wydań specjalnych, a na początku ub.r. miesięcznik „Auto Moto”. Równocześnie ceny pozostałych swoich tytułów, tak jak inni wydawcy, regularnie podwyższała.
Wpływy od innych spółek zależnych Bauer Media poszły w górę z 6,39 do 11,19 mln zł (na zeszłoroczną kwotę złożyło się m.in. 3,98 mln zł od Bauer Global Technology, 2,09 mln zł od Grupy RMF i 1,5 mln zł od Bauer Print Wykroty. Wydawnictwu udało się w ub.r. zmniejszyć koszty operacyjne o 3,5 proc. do 284,58 mln zł, głównie w zakresie usług obcych (z 213,07 do 193,62 mln zł).
Natomiast wydatki na wynagrodzenia zwiększyły się z 57,34 do 61,88 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 9,97 do 10,56 mln zł. Koszty pracownicze wzrosły, mimo że średnioroczne zatrudnienie w firmie zmniejszyło się z 465 do 413 pracowników. Oprócz zwolnień wynikających z zamykania czasopism firma przeprowadzała dodatkowe redukcje: na początku 2022 roku pożegnała się z kilkunastoma osobami, m.in. z redakcji czasopism segmentu yellow, a wiosną ub.r. z kilkunastoma pracownikami redakcji graficznej. Z kolei koszty podatków i opłat poszły w górę z 3,88 do 7,43 mln zł, zużycia materiałów i energii - z 1,89 do 2,59 mln zł, a amortyzacji - z 6,51 do 6,68 mln zł.
Zysk operacyjny wydawnictwa podskoczył z 66,95 do 99,83 mln zł, a zysk brutto i netto - z 67,23 do 100,04 mln zł. Zeszłoroczny zysk przeznaczono na dywidendę. Prawie całość otrzyma spółka Bauer Print Ciechanów, zaś do spółki Bauer z racji posiadania 0,0000416 proc. udziałów trafi 41,6 zł.