SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Sport pomógł reklamowo Wirtualnej Polsce. Ale poprawa wolniejsza od oczekiwań

W zeszłym kwartale przychody reklamowo-subskrypcyjne Wirtualnej Polski Holding wzrosły o ponad 6 proc., dużo mocniej niż w pierwszym półroczu. - Trudno będzie powtórzyć ten wynik w czwartym kwartale - przyznaje szef spółki Jacek Świderski. Sugeruje, że jeszcze w br. firma może przeprowadzić kolejne przejęcie.

Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding

Wpływy Wirtualnej Polski Holding z reklam i subskrypcji w trzecim kwartale 2024 r. wyniosły 175,18 mln zł, o 6,4 proc. więcej niż wcześniej, z czego te gotówkowe wzrosły o 7,2 proc. do 167,43 mln zł.

To znacznie wyższa dynamika niż w pierwszym półroczu, gdy przychody w tym obszarze zwiększyły się o 2,5 proc. Firma nie ujawnia, ile wynoszą jej wpływy z reklam (wypracowują je głównie serwisy należące do spółki zależnej Wirtualna Polska Media), a ile z subskrypcji (głównie na przejętych w ostatnich latach Audiotece i Patronite, a także rozwijanym od lat Pilot WP).

Reklamowe lato trudne do powtórzenia

Wyższa dynamika reklamowa w zeszłym kwartale jest częściowo zasługą dodatkowych budżetów związanych z piłkarskim Euro 2024 i igrzyskami olimpijskimi. Prezes Wirtualnej Polski Holding na wtorkowej telekonferencji przyznał, że w bieżącym kwartale taki wzrost „jest trudny do powtórzenia”.

- Niemniej jednak na wynik czwartego kwartału pracuje się cały rok, to są zlecenia, które przyjmuje się  z dużym wyprzedzeniem. Te budżety są planowane, są już rozdane, więc na pewno nie jest nam łatwo - zaznaczył.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W sprawozdaniu z zeszłego kwartału Wirtualna Polska Holding zaznaczyła natomiast, że „poprawa przychodów reklamowych w 2024 r. wciąż postępuje wolniej od wcześniejszych oczekiwań”.

Firma podkreśla, że coraz więcej kampanii w jej serwisach jest realizowanych z wykorzystaniem autorskiego pakietu WP Booster, w którym z początkiem września udostępniono dwa nowe narzędzia, służące do reklamy w modelu efektywnościowym. W pierwszej połowie ub.r. WP Booster obsługiwał poniżej 4 proc. łącznych przychodów reklamowych firmy, zaś we wrześniu br. - już prawie 10 proc.

- Nie przestajemy inwestować w technologie, te największe inwestycje dotyczą natomiast działalności reklamowej. Optymalizowane przy pomocy sztucznej inteligencji produkty z rodziny WP Booster odpowiadają od stycznia do września już za ponad 30 mln złotych przychodów i notują trzycyfrowe wzrosty w porównaniu do ubiegłego roku - podkreślił Jacek Świderski.

Zwolnienia mają polepszyć rentowność

W maju br. Wirtualna Polska Media zwolniła 120 osób, czyli 10 proc. swojego zespołu (przyznając, że nie zrealizowano wyznaczonego budżetu), zaś w sierpniu ze spółką pożegnała się prezeska Joanna Pawlak. Jak już informowaliśmy, koszty redukcji zatrudnienia, zaksięgowane w drugim kwartale, wyniosły 8,6 mln zł.

- Pełen efekt tej redukcji zatrudnienia, dokonanej przez poprzedni zarząd, będzie widoczny w czwartym kwartale. Natomiast w trzecim kwartale częściowo już też - mówił Jacek Świderski w sierpniu. Skorygowany zysk EBITDA segmentu reklamowo-subskrypcyjnego Wirtualnej Polski Holding w trzecim kwartale zwiększył się r/r o 1,8 proc. do 60,88 mln zł, wychodząc na plus po spadku o 12 proc. do 112,52 mln zł w pierwszym półroczu.

W sprawozdaniu zaznaczono, że mimo odwrócenia tendencji spadkowej zarząd firmy „obecnie spodziewa się, że wynik EBITDA segmentu w całym 2024 r. może być lekko niższy w porównaniu do 2023 r.”

Przejęcie jeszcze w tym roku?

W 2024 roku Wirtualna Polska Holding zrealizowała dwie znaczące akwizycje: w styczniu za 20 mln zł kupiła portal Wirtualnemedia.pl, a pod koniec września sfinalizowała kupno za 16,7 mln euro 80 proc. udziałów właściciela rumuńskiej platformy turystyczny Litoralul Romanesc.

Dużo szybsze tempo akwizycyjne firma utrzymywała od połowy 2022 do połowy 2023 roku, kiedy zainwestowała m.in. w Grupę Audioteka, Patronite, Mediapop (to wydawca m.in. Jastrząbpost.pl, Pyszności.pl i Popularne.pl) oraz Grupę Szalas (tę ostatnią za ok. 83 mln euro).

Co z kolejnymi przejęciami. - Rok się jeszcze nie skończył, więc dajmy sobie jeszcze miesiąc na podsumowania. Myślę, że to będzie dobrze zainwestowany miesiąc - żeby poczekać zanim podsumujemy ten rok - skomentował Jacek Świderski.

W zeszłym kwartale łączne przychody Wirtualnej Polski Holding zwiększyły się r/r o 7,9 proc. do 437,38 mln zł, głównie dzięki wzrostowi o 12,2 proc. do 208,39 mln zł w segmencie turystycznym. Firma zwiększyła skorygowany zysk EBITDA ze 146,27 do 152,59 mln zł i zysk netto z 71,7 do 79,86 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Sport pomógł reklamowo Wirtualnej Polsce. Ale poprawa wolniejsza od oczekiwań

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl