UOKiK kontra Legia Warszawa. Problem ze sprzedażą karnetów
Ograniczanie kibicom prawa do zwrotu pieniędzy za odwołany mecz z powodu zamknięcia stadionu - to przykład zakwestionowanego postanowienia w regulaminach sprzedaży karnetów na imprezy sportowe na stadionie Legii Warszawa. Prezes UOKiK zobowiązała przedsiębiorcę do zmiany zakwestionowanych klauzul.
Postępowanie przeciwko Legii Warszawa wszczęto po informacjach od kibiców w lutym br. Zarzuty prezes UOKiK dotyczą klauzul stosowanych w regulaminach sprzedaży karnetów na mecze rozgrywane na stadionie Legii. Klub sprzedawał karnety na cały sezon 2011/2012 w kasach i przez internet (co najmniej 15 spotkań, w dwóch kategoriach cenowych).
Wątpliwości prezes UOKiK wzbudziły postanowienia wyłączające odpowiedzialność klubu w przypadku odwołania imprezy sportowej. Przedsiębiorca zastrzegał, że nie będzie zwracał kibicom posiadającym karnety pieniędzy za niewykorzystaną imprezę w sytuacji zamknięcia stadionu z powodu np. decyzji organów administracyjnych. Tymczasem zgodnie z prawem kibic, w przypadku odwołania meczu z przyczyn leżących po stronie organizatora, może ubiegać się o zwrot kosztów części karnetu.
Zgodnie z innym zakwestionowanym warunkiem regulaminu, klub wyłączał swoją odpowiedzialność w przypadku zmiany terminów meczów i innych imprez masowych. Z treści zakwestionowanego postanowienia wynikało, że klub mógł w dowolny sposób zmieniać terminy organizowanych na swoim stadionie imprez bez ponoszenia z tego tytułu jakiejkolwiek odpowiedzialności. Konsument tracił tym samym możliwość wzięcia udziału w imprezie sportowej w wyznaczonym wcześniej terminie. Zgodnie z prawem, zmiany mogą nastąpić tylko z ważnych, jasno określonych powodów, ponadto konsument powinien zostać o nowym terminie poinformowany.
Legia Warszawa stosowała praktyki niedozwolone również w przypadku kibiców kupujących karnety na raty. Organizator zastrzegał sobie możliwość rozwiązania umowy sprzedaży karnetu jeśli kibic będzie zalegał ze spłatą rat. Jednocześnie nie precyzował jaki okres opóźnienia w spłacie uprawnia go do rozwiązania umowy oraz nie uwzględniał zdarzeń losowych. Prezes UOKiK uznała, że kwestionowane postanowienie regulaminu uprawniało organizatora do jednostronnej interpretacji umowy i jej natychmiastowego zerwania bez przyznania kibicowi możliwości uregulowania opłat. Tymczasem, zgodnie z prawem, konsument powinien otrzymać wcześniej wezwanie do zapłaty.
Prezes UOKiK nałożyła na Legię Warszawę obowiązek zmiany zakwestionowanych postanowień oraz informacji o stopniu realizacji nałożonego zobowiązania w ciągu 14 dni od uprawomocnienia decyzji. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu - informuje Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.
Dołącz do dyskusji: UOKiK kontra Legia Warszawa. Problem ze sprzedażą karnetów