RMF FM i Radio ZET zarabiają z reklam więcej niż inne stacje razem wzięte (TOP 10)
Zdecydowanymi liderami rynku reklamy radiowej w I połowie br. pozostały RMF FM i Radio ZET. Większość czołowych rozgłośni zanotowała spore wzrosty cennikowych wpływów. - Klienci szukają szybkiego zwrotu z inwestycji, a radio ten zwrot daje i to w bardzo dobrych stawkach - komentuje Tomasz Ramza z Grupy RMF.
Z raportu Kantar Media opracowanego dla Wirtualnemedia.pl wynika, że cennikowe wydatki na reklamy radiowe w pierwszych sześciu miesiącach br. wyniosły ponad 2,5 mld zł. Były wyższe od tych w analogicznym okresie 2014 roku o 19,7 proc.
- Według mnie przychody reklamowe całego rynku radiowego po pierwszej połowie tego roku w ujęciu netto, czyli realnych wpływów były wyższe o około 7 procent, co jest bardzo dobrym wynikiem na tle innych mediów - ocenia Tomasz Ramza, dyrektor generalny sprzedaży w Grupie RMF. - My wierzymy - my radio, a nie tylko RMF - że po prostu jako masowe medium, bardzo tanie i doskonałe do sprzedaży produktów, po prostu jesteśmy wybierani częściej przez klientów do komunikacji, która ma szybko przełożyć się na efekt. Nie czarujmy się, klienci szukają szybkiego zwrotu z inwestycji. Radio ten zwrot im daje i to w bardzo dobrych stawkach - podkreśla Ramza.
Potwierdzeniem atrakcyjności radia jako kanału komunikacji może być to, że wszystkie czołowe pod względem wpływów z reklam stacje w porównaniu do roku ub. notują wzrosty sprzedaży - od kilku do kilkudziesięciu procent w skali roku.
Najwięcej na reklamach od wielu lat zarabia RMF FM. Wpływy tej stacji w tym roku wzrosły o 11,7 proc., do 694,6 mln zł. Wicelider zestawienia, czyli Radio Zet, zwiększyło przychody reklamowe o 26,6 proc., do 523,2 mln zł. Wyższa w porównaniu z konkurentem, czyli RMF FM dynamika wzrostu może być skutkiem tego, że wiosną br. , przez kilka tygodni największy radiowy reklamowca czyli Aflofarm Farmacja Polska, zlecał swoje reklamy głównie na antenie stacji Eurozetu - wtedy to negocjował dalsze warunki handlowe z RMF FM.
Cennikowe wpływy reklamowe tych dwóch stacji wyniosły 1,22 mld zł, czyli prawie połowę przychodów całego rynku radiowego. Ponadto każda z liderujących rozgłośni osobno zarobiła więcej niż osiem pozostałych stacji z pierwszej dziesiątki.
Top 10 stacji radiowych pod względem wpływów z reklam |
|||
(dane cennikowe Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VI 2014 |
I-VI 2015 |
zmiana proc. |
RMF FM |
622 123 795 zł |
694 602 125 zł |
11,7 |
Radio Zet |
413 340 300 zł |
523 199 695 zł |
26,6 |
Program III Polskiego Radia |
110 471 900 zł |
127 118 860 zł |
15,1 |
Program I Polskiego Radia |
62 727 470 zł |
74 162 020 zł |
18,2 |
Tok FM |
39 211 380 zł |
48 831 187 zł |
24,5 |
Vox FM |
26 084 720 zł |
34 889 950 zł |
33,8 |
Eska Warszawa |
31 038 840 zł |
33 638 550 zł |
8,4 |
Złote Przeboje Pogoda Warszawa |
26 135 569 zł |
29 955 668 zł |
14,6 |
RMF Classic |
b.d. |
29 167 176 zł |
b.d. |
Eska Wrocław |
27 125 522 zł |
28 650 734 zł |
5,6 |
razem |
2 101 801 461 zł |
2 516 142 894 zł |
19,7 |
Trzecie miejsce na reklamowym podium stacji radiowych zajmuje radiowa Trójka. W niej reklamodawcy w pierwszej połowie br. wydali 127,1 mln zł, czyli 15,1 proc. więcej niż przed rokiem.
Przychody reklamowe Programu I Polskiego Radia wzrosły z kolei o 18,2 proc., do 74,2 mln zł, a radia Tok FM – o 24,5 proc., do 48,8 mln zł.
Radio Vox FM zarobiło w omawianym okresie 34,9 mln zł (wzrost o 33,8 proc.), a Eska Warszawa - 33,6 mln zł (więcej o 8,4 proc.). Przychody radia Złote Przeboje Pogoda Warszawa wyniosły z kolei blisko 30 mln zł (14,6 proc. więcej), a Eski Wrocław - 28,7 mln zł (5,6 proc. więcej).
- Wszystkie grupy radiowe jak i poszczególne miesiące, są na bardzo solidnych, dwucyfrowych wzrostach brutto, w zasadzie „widzących się”, czyli zbliżonych do siebie. Wniosek z tego taki, że generalnie po prostu jest na radio konsekwentnie więcej pieniędzy w tym roku i to nie są jakieś przypadkowe wpływy, tylko dobra koniunktura - zwraca uwagę Tomasz Ramza. W jego opinii obecnie nie ma żadnych przesłanek, by sądzić, że coś się zmieni. - Lipiec jest również bardzo dobrym miesiącem dla nas. Z prowadzonych rozmów z agencjami i klientami bezpośrednio wynika, że druga połowa roku powinna być również bardzo dobra. Oczywiście pewnie zaczną się pewne ruchy w udziałach poszczególnych agencji, by „dowozić” umowy u dostawców, ale w mojej ocenie nie będą to ruchy znaczące. Możemy więc być optymistami - podsumowuje Ramza.
Dołącz do dyskusji: RMF FM i Radio ZET zarabiają z reklam więcej niż inne stacje razem wzięte (TOP 10)