Poprawa na rynku reklamy telewizyjnej sprzyja TVN. W pełni powinna być widoczna w wynikach za przyszły rok
Na wyniki Grupy TVN istotny wpływ ma poprawiająca się kondycja rynku reklamy telewizyjnej – uważają analitycy. Ich zdaniem z tego względu TVN może liczyć na poprawę przychodów mimo inwestycji poniesionych m.in. na programming.
– TVN to spółka, której wynik w dużej mierze zależy od rynku reklamy. Po przeszło dwóch latach spadków widać tendencję wzrostową i TVN powinien poprawić przychody właśnie dlatego – komentuje Łukasz Kosiarski, analityk Domu Maklerskiego BZ WBK.
W III kwartale zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej grupy TVN wyniósł 17,2 mln zł i choć okazał się niższy od średniej przewidywań analityków na poziomie 22,9 mln zł zysku, to i tak był to wynik nieporównanie lepszy od ubiegłorocznego, gdy spółka odnotowała 169,8 mln zł straty. Prognozy analityków wahały się w przedziale 13,3-35,1 mln zł zysku netto.
Zysk operacyjny grupy w III kwartale 2014 roku wyniósł 71,6 mln zł i był niższy od średniej prognoz na poziomie 79,2 mln zł. Z kolei przychody ze sprzedaży grupy wyniosły w tym okresie 328,5 mln zł i były zbliżone do oczekiwań na poziomie 326,9 mln zł. W tym roku przychody z reklam zwiększyły się o 8,3 proc.
Po trzech kwartałach nadawca ma już 143,4 mln zł zysku netto wobec 243,5 mln zł straty rok wcześniej, a jego przychody związane z reklamą wzrosły w porównaniu z rokiem ubiegłym o 4,9 proc.
Zdaniem Kosiarskiego w przyszłym roku rynek reklamy telewizyjnej urośnie o kolejne 4-5 proc., co powinno przełożyć się na wyniki TVN.
– Z drugiej strony TVN w tym roku jeszcze nie w pełni skorzysta z tego odbicia rynku reklamy, ponieważ spółka trochę więcej zainwestowała w programming i w związku z tym, że te koszty się zwiększyły, EBITDA biznesu telewizyjnego zostanie praktycznie na niezmienionym poziomie rok do roku, czyli lekko powyżej 500 mln zł – zauważa Kosiarski.
Analityk DM BZ WBK dodaje, że historycznie TVN potrafił przy płaskich kosztach programmingu większość wzrostu przychodów przekładać na EBITDĘ, więc w najbliższym czasie należy spodziewać się utrzymania tej tendencji.
W połowie października Grupy ITI i Canal+ ogłosiły, że są zainteresowane sprzedażą kontrolnego pakiet akcji grupy TVN.
– Decyzja o sprzedaży pakietu ITI i Canal+ przyszła dość niespodziewanie – przyznaje Łukasz Kosiarski i w gronie potencjalnych nabywców wymienia Liberty Global oraz koncerny medialne Bertelsmann, Axel Springer i Time Warner.
Zarządy Grupy ITI i Grupy Canal+ potwierdziły, że w ostatnich miesiącach kontaktowali się z nimi strategiczni oraz finansowi inwestorzy wyrażający zainteresowanie przejęciem kontrolnego pakietu akcji grupy.
– Myślę, że do tej transakcji dojdzie. Tak bez powodu, bez zainteresowania drugiej strony ITI nie wyszedłby z taką propozycją na rynek – uważa Kosiarski.
Dołącz do dyskusji: Poprawa na rynku reklamy telewizyjnej sprzyja TVN. W pełni powinna być widoczna w wynikach za przyszły rok