Play zyskał 323 tys. klientów, w górę przychody i zysk
W ub.r. spółka P4, operator sieci telekomunikacyjnej Play, osiągnęła wzrost przychodów o 2 proc. do 7,3 mld zł i zysku EBITDAaL z 2,38 do 3,13 mld zł. Liczba użytkowników telekomu zwiększyła się o 323 tys. do 12,396 mln.
W samym czwartym kwartale ub.r. przychody operatora Play minimalnie się zmniejszyły - z 1,858 do 1,833 mld zł. Wpływy z usług mobilnych wzrosły z 994 mln zł do 1,021 mld zł, natomiast z usług określonych jako inne (z połączeń między sieciami, usług hurtowych, M2M i usług B2B, m.in. przejętej kilka lat temu grupy 3S) zmalały z 429 do 371 mln zł.
Wpływy ze sprzedaży urządzeń spadły z 429 do 426 mln zł, a z usług konsumenckich dla domu (m.in. internetu stacjonarnego) poszły w górę z 6 do 15 mln zł.
Więcej abonentów, klientów internetu stacjonarnego i Play Now TV
Na koniec ub.r. Play miał 12,129 mln aktywnych użytkowników usług mobilnych, wobec 11,948 mln rok wcześniej. Przez rok liczba abonentów zwiększyła się z 8,391 do 8,522 mln, a klientów usług prepaidowych - z 3,556 do 3,606 mln.
Liczba wszystkich klientów mobilnych sieci (bez kart SIM działających w urządzeniach RTV czy AGD, czyli tzw. M2M) wzrosła z 15,261 do 15,685 mln.
Średni miesięczny przychód od klienta usług mobilnych w czwartym kwartale ub.r. sięgnął 28,1 zł, wobec 27,8 zł przed rokiem.
Od paru lat Play oferuje też usługi domowe. W ub.r. liczba klientów usługi telewizyjnej Play Now TV zwiększyła się ze 126 do 267 tys., a użytkowników internetu stacjonarnego - z 7 do 42 tys.
846 mln zł na inwestycje
W ub.r. wydatki inwestycyjne Play sięgnęły 846 mln zł, wobec 806 mln zł rok wcześniej. Operacyjne przepływy pieniężne telekomu zwiększyły się z 1,578 do 2,287 mld zł.
Z kolei liczba stacji bazowych operatora wzrosła przez rok z 8,8 do 9,767 tys.
- Skutecznie realizujemy naszą strategię, przekraczając wszystkie założone cele biznesowe i finansowe. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy proces nabycia UPC Polska, co pozwoli nam na stworzenie zupełnie nowej jakości, dzięki połączeniu najlepszych usług mobilnych, stacjonarnych i telewizyjnych na polskim rynku telekomunikacyjnym - podkreśla Jean Marc Harion, prezes P4.
Jesienią 2020 roku P4 zostało przejęte przez francuską Grupę Iliad. Polska jest dla niej obecnie drugim pod względem wielkości rynkiem - na koniec ub.r. we Włoszech miała 8,505 mln klientów (po wzroście o 1,27 mln rok do roku), a we Francji - 20,537 mln (wobec 20,098 mln przed rokiem).
Grupa Iliad z wyższymi wpływami i zyskiem
W 2020 roku wyniki operatora Play zostały włączone do bilansu Grupy Iliad dopiero w ciągu czwartego kwartału, więc rok do roku osiągnięto wysokie dynamiki.
Cały koncern w zeszłym kwartale zanotował wzrost przychodów o 17,3 proc. do 1,954 mld euro. We Francji jego wpływy zwiększyły się o 5,5 proc. do 1,347 mld euro, a we Włoszech - o 10,7 proc. do 213 mln euro.
W ujęciu całorocznym przychody Grupy Iliad poszły w górę o 29,2 proc. do 7,587 mld euro, zysk operacyjny - z 556 mln euro do 1,148 mld euro, a zysk netto - z 420 do 526 mln euro.
Zadłużenie netto koncernu zwiększyło się z 7,747 do 8,012 mld euro, a wskaźnik zadłużenia do zysku EBITDAaL zmalał z 3,2- do 2,7-krotności.
Play kupuje UPC Polska za 7 mld zł
We wrześniu ub.r. P4 podpisało z koncernem Liberty Global umowę dotyczącą kupna 100 proc. udziałów UPC Polska. Cena wynosi 7 mld zł, w komunikacie P4 zaznaczono, że „odpowiada mnożnikowi EBITDAaL za rok 2020 na poziomie 9,3x przed efektami synergii i około 7x z uwzględnieniem synergii przychodowych i kosztowych”.
Dwa tygodnie temu na transakcję zgodziła się Komisja Europejska, kupno ma zostać sfinalizowane przez P4 z początkiem kwietnia.
Dołącz do dyskusji: Play zyskał 323 tys. klientów, w górę przychody i zysk