SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Producent „MasterChefa” i „Twoja twarz brzmi znajomo” zwiększył przychody

Producent telewizyjny Endemol Shine Polska w 2023 roku co prawda zwiększył przychody o 12 proc., ale jego strata netto pogłębiła się o ponad pół mln zł. Firma oprócz programów telewizyjnych nakręciła dwa filmy dla Netfliksa i serial „Dewajtis” dla TVP.

Przychody Endemol Shine Polska w 2023 roku wyniosły 83,45 mln zł, rosnąc rok do roku o 11,7 proc. Firma wyliczyła w sprawozdaniu, że w ub.r. wyprodukowała szereg programów telewizyjnych: po dwie serie „Postaw na milion” i „Tak to leciało” oraz drugi sezon „You Can Dance. Nowa generacja” dla Telewizji Polskiej, dwa sezony „Twoja twarz brzmi znajomo” oraz premierowe serie „Temptation Island” i „Drugiego życia sukni ślubnej” dla Telewizji Polsat, a także kolejne serie „MasterChefa”, „MasterChef Junior” i „Lego Masters” dla TVN.

Endemol nakręcił „Dewajtis” i „Znachora”

Ponadto Endemol Shine Polska nakręcił dla Netfliksa filmy „Znachor” (cieszył się na platformie popularnością w wielu krajach) i „Miłość do kwadratu bez granic” (to trzeci tytuł z tej serii). Dla Telewizji Polskiej wyprodukował serial historyczny „Dewajtis” (jesienią ub.r. oglądało go średnio 2,47 mln widzów), a dla Amazona, na potrzeby platformy Prime Video, serial dokumentalny o polskich skoczkach narciarskich (jak informowaliśmy wiosną br. jego premiera się opóźnia).

Przychody krajowe Endemol Shine Polska poszły w górę z 40,41 do 68,5 mln zł, a te z zagranicy zmalały z 34,3 do 14,95 mln zł.

Wydatki operacyjne firmy zwiększyły się w 2023 roku o 5 proc. do 78,29 mln zł, z czego wydatki na usługi obce - z 59,39 do 61,65 mln zł, na wynagrodzenia - z 12,29 do 13,65 mln zł, na zużycie materiałów i energii - z 1,32 do 1,64 mln zł, a na ubezpieczenia i inne świadczenia pracownicze - z 476,8 do 653,4 tys. zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Bilans spółki obciążył też wzrost wyniku ze zmiany stanu produktów z -548 tys. zł do 5,57 mln zł. To przede wszystkim skutek tego, że firma wydała już na realizację serialu o skoczkach narciarskich, który nie miał jeszcze premiery).

Z kolei pozostałe koszty operacyjne Endemol Shine Polska zmalały z 773,4 do 378,1 tys. zł, a wydatki finansowe (głównie na odsetki) wzrosły z 1,19 do 1,27 mln zł.

Strata na jednej produkcji obciążyła rentowność

Rentowność sprzedażowa brutto firmy poszła w dół z 704,8 tys. zł zysku do 417,6 tys. zł straty, operacyjna - z 4,3 tys. zł zysku do 750,9 tys. zł straty, a strata netto pogłębiła się z 1,18 do 2,01 mln zł.

- Tak duży spadek rentowości ogółem wynika ze straty poniesionej na produkcji jednego z programów. Eliminując wpływ wspomnianego programu rentowość sprzedaży wzrosła o 45,8 proc. (z 8,1 na 11,8 proc.) - zaznaczono w sprawozdaniu.

W konsekwencji zeszłorocznej straty ujemne kapitały własne pogłębiły się -6,69 do -8,44 mln zł. Koncern Banijay Group, który w połowie 2022 roku przejął Endemol Shine Group za ok. 2,2 mld dolarów, nie zdecydował się dokapitalizować polskiej spółki, natomiast potwierdził gotowość udzielenia jej wsparcia finansowego także w br.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022

Endemol coraz bardziej streamingowy

Na 2024 rok Endemol Shine Polska zaplanował kontynuację programów „Twoja twarz brzmi znajomo”, „MasterChef”, „Postaw na milion”, „Lego Masters”, „Tak to leciało” i „Drugie życie sukni ślubnej” (w „Tak to leciało” w roli gospodarza Sławomira Zapałę i jego żonę Kajrę zastąpił aktor Kacper Kruszewski). Dla TVN zrealizował pokazany wiosną w TVN „Czas na show. Drag Me Out”.

Firma zamierza też kręcić kolejne seriale (dla Telewizji Polskiej i SkyShowtime) oraz filmy dla Netfliksa. Zaznaczyła w sprawozdaniu, że rozwija współpracę z Netfliksem i Amazonem. - Rosnąca rola serwisów streamingowych w Polsce pozwala nam na dywersyfikację klientów - podkreśliła.

Dodała, że na początku lipca miała już zakontraktowane produkcje stanowiące 74 proc. tegorocznego budżetu. - Mimo wysokiej inflacji, rosnących ceny paliw i energii przewidujemy utrzymanie rentowności na zakładanym poziomie - zaznaczyła.

Dołącz do dyskusji: Producent „MasterChefa” i „Twoja twarz brzmi znajomo” zwiększył przychody

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Piłat
Kiedy to było. Teraz nowa zmiana, nowe czasy dla ESP!
odpowiedź
User
KierownikPlanu
W niełatwych czasach żyjemy. Życzę powodzenia!
odpowiedź
User
Milu
To i tak spoko wyniki! I tam nie przejmujcie sie TI było minęło i trzeba isc do przodu
odpowiedź