Piróg, Kurdej-Szatan, Nowicki, Wyszkoni apelują do Lidla o poprawę losu kurczaków
Stowarzyszenie Otwarte Kaltki rozpoczęło emisję spotu reklamowego, w którym gwiazdy apelują do sieci sklepów Lidl o poprawę losu kurczaków hodowanych na mięso. W filmie występują m.in. Michał Piróg, Łukasz Nowicki, Barbara Kurdej-Szatan, Anna Wyszkoni i inni.
Michał Piróg, Barbara Kurdej-Szatan, Łukasz Nowicki, Anna Wyszkoni, Małgorzata Ostrowska, Piotr Głowacki, Kinga Kujawska, Kamila Szczawińska, Józef Pawłowski, Aga Stachurska, Karolina Pilarczyk oraz Niedzia – znane osoby z różnych środowisk – artystycznego, sportowego, gamerskiego, modowego i TikTokowego – wystąpiły w najnowszym spocie Stowarzyszenia Otwarte Klatki, w którym apelują do sieci sklepów Lidl o podpisanie porozumienia European Chicken Commitment (ECC) i zobowiązanie się tym samym do rezygnacji z praktyk powodujących ogromne cierpienie kurczaków hodowanych na mięso.
Chodzi m.in. o zmniejszenie stłoczenia zwierząt na fermach i rezygnację z nienaturalnie szybko rosnących ras kurczaków, które zabija się w wieku zaledwie 6 tygodni.
Publikacja apelu znanych osób przez Otwarte Klatki jest kolejnym etapem międzynarodowej kampanii skierowanej do Lidla, która rozpoczęła się jesienią 2022 r. W Polsce odbyły się m.in. liczne protesty pod sklepami sieci, w Warszawie zawisł wielkoformatowy billboard.
Kurczaki na fermach dostawców Lidla cierpią
W ciągu ostatniego roku udokumentowano cierpienie kurczaków na fermach dostawców Lidla w wielu krajach Europy. Opublikowane nagrania pokazują zwierzęta w agonii, zdeformowane, niemogące utrzymać się na nogach. Liczne zwłoki kurczaków świadczą o tym, że nie udzielono im pomocy i umierały niezauważone. W zatłoczonych kurnikach nagrano przypadki rozjeżdżania żywych kurczaków przez pojazdy załadunkowe.
Udokumentowano też przemoc pracowników ferm, w tym rzucanie, kopanie czy uderzanie pisklętami o wiadra. Pogwałcenia dobrostanu zwierząt występują niezależnie od kraju, z którego pochodzą materiały – dowodzi to, że cierpienie kurczaków jest nierozerwalnie związane z systemem hodowli, z którego korzysta Lidl.
Działania podjęte przez 20 organizacji prozwierzęcych w 11 krajach Europy skłoniły Lidla do uczestnictwa w negocjacjach z przedstawicielami koalicji Open Wing Alliance, do której należą Otwarte Klatki. Do tej pory nie osiągnięto jednak konsensusu.
– Negocjacje z Lidlem trwały kilka miesięcy, jednak ostatecznie nie udało się dojść do porozumienia, dlatego wznowiliśmy kampanię. Jesteśmy wdzięczni wszystkim osobom, które wzięły udział w spocie i zabrały głos w imieniu milionów kurczaków, które cierpią z powodu skutków zbyt gwałtownego wzrostu, żyjąc w ogromnym ścisku i bez dostępu do naturalnego światła. Mamy nadzieję, że Lidl nie zignoruje tego przejmującego wezwania - mówi Monika Kowalska, menadżerka ds. kampanii biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.
Polski oddział Lidla “sprzeciwia się okrucieństwu zwierząt”
Po publikacji nagrań z ferm dostawców Lidla, polski oddział tej sieci handlowej opublikował komunikat, twierdząc, że “stanowczo potępia pokazywane nadużycia i wyraźnie sprzeciwia się okrucieństwu wobec zwierząt”. W oświadczeniu napisano też: “[…] uważnie śledzimy dyskusję na temat European Chicken Commitment i wspieramy cel inicjatywy, jakim jest poprawa dobrostanu zwierząt w hodowli drobiu”. Jak informują Otwarte Klatki - firma wciąż odmawia wydania deklaracji ECC i polepszenia tym samym warunków hodowli kurczaków, których mięso jest sprzedaje.
Problemem jest stosowanie w hodowli kurczaków ras szybko rosnących, które są gotowe do uboju już po 5-6 tygodniach. Osiągają w tym krótkim czasie wagę nawet do 3 kg. Tak nienaturalnie szybki wzrost powoduje szereg problemów zdrowotnych, w tym przede wszystkim bolesne deformacje nóg czy schorzenia związane z niewydolnością serca. Wiele zwierząt nie dożywa nawet uboju – umierają m.in. z powodu ataków serca, schorzeń metabolicznych czy w wyniku unieruchomienia, kiedy ich nogi zawiodły i ptaki nie mogły dostać się do pożywienia czy wody.
Otwarte Klatki zbierają podpisy pod petycją do Lidla o polepszenie warunków życia kurczaków.
Biuro prasowe Lidl Polska do czasu publikacji tego materiału nie odpowiedziało na prośbę Wirtualnemedia.pl o komentarz do emitowanego przez Otwarte Klatki spotu.
Dołącz do dyskusji: Piróg, Kurdej-Szatan, Nowicki, Wyszkoni apelują do Lidla o poprawę losu kurczaków