KER: reklama „Devil dobrze wchodzi w ...” utrwala negatywne stereotypy
Wykorzystanie w reklamie napoju energetycznego Devil (produkowanego przez firmę Waterius) wizerunku mężczyzny i kobiety w seksualnej pozie oraz hasła „Devil dobrze wchodzi w" skutkuje nieobyczajnością przekazu - oceniła Komisja Etyki Reklamy.
KER zajmowała się skargą na internetową reklamę napoju energetycznego Devil (umieszczonej m.in. na profilu marki na Facebooku). Pokazano na niej ubranych w bieliznę mężczyznę i kobietę w pozie, która wprost może być kojarzona ze stosunkiem seksualnym. Pod zdjęciem zamieszczono hasło „Devil dobrze wchodzi w ...”.
Oczywiste odniesienie do seksu
„ Podniesiona głowa mężczyzny oraz opuszczona głowa i pochylone ciało kobiety, a także tekst na reklamie «Devil dobrze wchodzi w ...», są oczywistymi odniesieniami do seksu. Zapewne producent przewidział drugą odsłonę kampanii, w której okaże się, iż chodzi o coś innego niż seks. Nie ma to jednak znaczenia dla oceny samej reklamy w jej obecnym kształcie” - napisano w skardze.
KER nie mogła podjąć uchwały oceniającej wprost zaskarżoną reklamę, ponieważ spółka Waterius nie jest sygnatariuszem Kodeksu Etyki Reklamy. Podjęła się zbadania zgodności przekazu reklamowego z powszechnie przyjętymi zasadami etyki.
Reklama nieobyczajna - nie pierwszy już raz
Komisja stwierdziła, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami i utrwala negatywne stereotypy. Uzasadniła, że wykorzystanie w przedmiotowej reklamie wizerunku mężczyzny i kobiety w seksualnej pozie oraz hasła „devil dobrze wchodzi w" skutkuje nieobyczajnością przekazu.
Reklama marki Devil już wcześniej była opiniowana przez KER – kilka miesięcy temu oceniano reklamy z hasłem „Ona już wie co za chwilę będzie miała w ustach”. Komisja uznała wówczas, że przekaz ten dyskryminuje kobiety.
Sprawą zainteresowało się Stowarzyszenie Twoja Sprawa, które zaskarżyło firmę do sądu.
W sierpniu br. Sąd Okręgowy w Legnicy orzekł, że spółka Waterius ma opublikować przeprosiny za tę reklamę oraz zapłacić 60 tys. zł kary na jedną z fundacji, bo zaskarżona reklama narusza dobre obyczaje.
Producent Devil Energy Drink wykorzystał wyrok sądu do akcji promocyjnej – we wrześniu ogłosił projekt, w ramach którego sprzedawał plakaty ze sporną reklamą po to, by uzbierać pieniądze na zasądzoną karę.
Dołącz do dyskusji: KER: reklama „Devil dobrze wchodzi w ...” utrwala negatywne stereotypy