Firmy cukiernicze 7 proc. mniej na reklamę. Liderami Mondelez, Oreo i Petitki
Reklamodawcy z branży cukierniczej ograniczyli w br. cennikowe wydatki marketingowe o 7 proc. Zdecydowanie największy budżet miał Mondelez Polska, producent m.in. Oreo i Belvita, który wyprzedził firmy Chipita Poland i Lu Polska.
Z danych Kantar Media opracowanych przez Equinox Polska wynika, że od stycznia do lipca br. cennikowe wydatki reklamowe (bez internetu) firm z branży cukierniczej wyniosły 81,8 mln zł, czyli o 7 proc. mniej niż rok wcześniej. - Po dramatycznych spadkach w lutym i marcu (-37 proc.) niewielkie odbicie nastąpiło dopiero w maju, a widoczne wzrosty pojawiły się w czerwcu br. Niestety w lipcu znów byliśmy świadkami spadków reklamowych na poziomie nawet 18 proc. w skali - opisują analitycy Equinoxa. Jednocześnie prognozują, że w całym 2013 roku cennikowe wydatki reklamowe sektora cukierniczego wyniosą 151 mln zł, co oznacza spadek rok do roku o 10 proc.
Zdecydowanie największym reklamodawcą branży cukierniczej jest w br. Mondelez Polska (producent m.in. Belvita Słodycze i Oreo), którego cennikowe wydatki w tym zakresie wyniosły 31,69 mln zł, czyli aż o 118 proc. więcej niż rok wcześniej. Za to dwaj kolejni producenci mocno ograniczyli swoje budżety: Chipita Poland (z markami 7Days i Chipicao) - o 13,36 mln zł (czyli o 48 proc.), a Lu Polska (z markami Lu, Petitki, San, Delicje) - o 11,9 mln zł (to 47 proc. w dół). Jutrzenka Colian na reklamy wyrobów cukierniczych przeznaczyła o 270 tys. zł mniej niż rok wcześniej (spadek o 3 proc.), a Bahlsen Polska - o 3,9 mln zł mniej (to 48 proc. w dół).
Cennikowe wydatki czołowych reklamodawców branży cukierniczej (w zł, bez internetu, dane Kantar Media) |
||
firma |
I - VII 2012 |
I - VII 2013 |
Mondolez Polska |
14 517 598 |
31 688 899 |
Chipita Poland |
27 710 989 |
14 345 911 |
Lu Polska |
25 450 077 |
13 572 326 |
Jutrzenka Colian |
8 652 791 |
8 385 353 |
Bahlsen Polska |
8 157 622 |
4 247 840 |
Sante A. Kowalski |
1 987 913 |
- |
Wśród marek duży spadek budżetu reklamowego zanotowało 7Days - o 14,5 mln, czyli 57 proc. Wydatki na reklamy Oreo zmalały w skali roku o 980 tys. zł (spadek o 7 proc.), a w przypadku Petitków - o 1,05 mln zł (to o 8 proc. w dół).
Z drugiej strony nastąpiła prawdziwa ofensywa reklamowa marek Andante i Belvita, których budżety marketingowe przed rokiem były znikome.
Cennikowe wydatki na reklamy czołowych marek cukierniczych (w zł, bez internetu, dane Kantar Media) |
||
marka |
I - VII 2012 |
I - VII 2013 |
Oreo |
14 478 598 |
13 498 174 |
Petitki |
13 277 993 |
12 229 858 |
7Days |
25 494 149 |
10 933 561 |
Andante Wafle |
- |
8 404 850 |
Belvita Słodycze |
- |
8 158 870 |
Delicje Ciastka |
7 589 284 |
6 064 813 |
Jutrzenka Słodycze |
4 157 444 |
5 861 746 |
San |
2 377 430 |
5 261 410 |
Krakuski |
3 580 540 |
3 796 620 |
Chipicao |
2 216 840 |
3 412 350 |
Goplana |
4 495 347 |
2 523 607 |
Firmy cukiernicze zdecydowanir najbardziej obcięły wydatki na reklamę outdoorową, na którą od stycznia do lipca br. przeznaczyły cennikowo zaledwie 1,27 mln zł, wobec 5,18 mln zł rok wcześniej (to spadek o 76 proc.), oraz na reklamę w kinach, gdzie w br. nie były prowadzone żadne większe kampanie, natomiast przed rokiem inwestycje wyniosły 3,24 mln zł. Za to nieznacznie zmieniły się budżety w telewizji (wzrost o 3 proc. do 73,09 mln zł), radiu (spadek o 4 proc. do 4,62 mln zł) oraz magazynach (spadek o 6 proc. do 2,68 mln zł). Gazety ze 182 tys. zł wydatków (wobec 68 tys. zł rok wcześniej) mają niewielki udział w mediaplanach firm cukierniczych.
Dołącz do dyskusji: Firmy cukiernicze 7 proc. mniej na reklamę. Liderami Mondelez, Oreo i Petitki