3,7 proc. mniej na reklamę outdoorową. Przez Euro 6 mln zł straty
Od kwietnia do czerwca br. na reklamę outdoorową w Polsce przeznaczono 165,96 mln zł, czyli 3,7 proc. mniej niż rok wcześniej. W związku z Euro 2012 branża zanotowała straty szacowane na prawie 6 mln zł.
Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że o ile w samym II kwartale br. wartość wszystkich reklam out of home spadła w skali roku o 3,7 proc., o tyle całym I półroczu wyniosła 287,73 mln zł, czyli tylko minimalnie mniej niż rok wcześniej. Jako powód spadku przychodów branży outdoorowej od kwietnia do czerwca IGRZ wskazuje Euro 2012, którego negatywny wpływ w wymiarze finansowym szacuje na 6 mln zł.
- Część nośników znajdujących się w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i we Wrocławiu, gdzie rozgrywano mecze turnieju, została administracyjnie wyłączona ze sprzedaży komercyjnej wskutek szczególnych przepisów UEFA zakazujących reklamy produktów i towarów, które nie były związane umowami sponsorskimi - zauważa Lech Kaczoń, prezes IGRZ. - Te nośniki niejako wypadły z ogólnopolskiej sieci sprzedaży, zwłaszcza w czerwcu, co spowodowało m.in. ograniczenie niektórych kampanii lub przeniesienie ich na II półrocze. Nie spełniły się oczekiwania branży, że miasta-gospodarze Euro wypełnią tę lukę, jak to miało miejsce chociażby cztery lata temu w Austrii - dodaje Kaczoń. - Euro 2012 stało się przyczynkiem do większego wykorzystania niestandardowych, wielkoformatowych powierzchni ekspozycyjnych, jednak wyłącznie w najlepszych lokalizacjach lub pozyskiwanych tylko na czas turnieju - zaznacza.
>>> W Polsce jest 92,5 tys. nośników reklamy zewnętrznej. Połowę ma AMS, jedną piątą - Stroeer
W II kwartale br. najwięcej na reklamę zewnętrzną przeznaczyły firmy z sektorów sprzedaży (18,64 proc. wszystkich wydatków), żywności (18,63 proc.), telekomunikacji (12,03 proc.), rozrywki i kultury (9,94 proc.) oraz motoryzacji (9,04 proc.). Te branże od lat inwestują najwięcej w marketing out of home, łącznie wykorzystując w ciągu roku 70 proc. wszystkich powierzchni ekspozycyjnych.
Wśród konkretnych segmentów produktowych mocno wzrosły udziały w wydatkach na reklamę outdoorową napojów, co jest związane z intensywną kampanią Frugo. Natomiast spadek wydatków operatorów telefonii komórkowej wynika z przecunięcia części budżetów do działań ambientowych i niestandardowych, których raport nie obejmuje.
UDZIAŁ SEKTORÓW W RYNKU REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ | ||
sektor | II kw. 2012 | II kw. 2011 |
Sieci handlowe / hipermarkety | 16,28% | 15,64% |
Systemy telefonii komórkowej | 10,66% | 12,33% |
Napoje | 6,57% | 2,53% |
Piwo | 6,44% | 5,24% |
Samochody | 5,17% | 4,05% |
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W I PÓŁROCZU 2012 r. | ||
kategoria | sprzedaż w zł | |
I kw. 2012 | II kw. 2012 | |
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie | 26 027 377 | 27 017 809 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż | 2 927 860 | 3 912 688 |
Piwo | 1 500 103 | 10 681 324 |
Napoje | 2 654 806 | 10 897 419 |
Pozostałe z sektora Żywność | 5 459 896 | 9 343 453 |
Filmy kinowe | 5 952 560 | 3 348 413 |
Stacje TV | 3 575 181 | 2 028 252 |
Stacje radiowe | 349 815 | 566 684 |
Magazyny | 3 251 | 44 513 |
Gazety codzienne | 345 491 | 63 378 |
Edukacja | 4 056 151 | 1 500 894 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura | 1 887 301 | 8 948 536 |
Internet | 899 347 | 909 335 |
Systemy telefonii komórkowej | 14 730 047 | 17 696 177 |
Telefonia stacjonarna | 217 714 | 619 070 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja | 1 331 026 | 747 531 |
Środki osobistej pielęgnacji ciała | 1 757 153 | 4 619 501 |
Produkty zdrowotne/leki | 1 766 084 | 1 552 763 |
Samochody | 7 466 577 | 8 585 169 |
Oleje/Paliwa | 0 | 198 080 |
Stacje benzynowe | 1 064 884 | 1 021 792 |
Transport | 2 150 835 | 3 583 923 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport | 1 368 996 | 1 613 605 |
Banki | 4 212 020 | 7 577 988 |
Ubezpieczenia | 951 291 | 379 940 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing | 1 740 975 | 1 969 439 |
Proszki do prania | 1 153 102 | 113 530 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości | 623 645 | 33 978 |
Akcje społeczne non-profit | 560 922 | 2 624 231 |
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja | 78 423 | 52 406 |
AGD/RTV | 898 544 | 2 440 354 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura | 1 100 378 | 1 363 227 |
Biura podróży | 582 258 | 2 145 018 |
Usługi medyczne | 333 516 | 839 167 |
Pozostałe z sektora Usługi | 5 434 840 | 2 910 698 |
Budownictwo | 3 814 550 | 4 260 949 |
Produkty dla dzieci | 135 638 | 0 |
Odzież/obuwie | 3 242 424 | 6 510 280 |
Produkty dla zwierząt | 79 870 | 0 |
Przemysł | 59 167 | 1 081 364 |
Rolnictwo/ogrodnictwo | 5 722 | 725 384 |
Kampanie polityczne | 17 870 | 241 043 |
Nieokreślony sektor | 9 251 434 | 11 192 843 |
ŁĄCZNIE | 121 769 044 | 165 962 146 |
Reklama tranzytowa w II kwartale stanowiła 4,3 proc. sprzedaży całego rynku out of home. Wydano na nią 23,2 proc. więcej niż rok wcześniej, w skali całej I półrocza - 17,7 proc. więcej. IGRZ ocenia, że może to świadczyć o powrocie zainteresowania tą formą reklamy, mimo znaczących ograniczeń administracyjnych zapoczątkowanych przez samorządy ponad trzy lata temu. - Sądzimy, że firmy obsługujące reklamę tranzytową wypracowały nowe standardy ekspozycji, dzięki którym wraca ustabilizowana jakość przekazu. Ponadto ograniczenia możliwości reklamy tranzytowej były i są nadal związane z „ochroną gwarancyjną” nowego taboru komunikacji miejskiej, dlatego sukcesywnie będą się zmniejszać, bo coraz więcej składów tramwajowych i autobusów będzie uwalniane dla reklamy - mówi Lech Kaczoń.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W I PÓŁROCZU 2012 r. | ||
kategoria | sprzedaż w zł | |
I kw. 2012 | II kw. 2012 | |
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie | 449 957 | 643 104 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż | 37 765 | 96 550 |
Piwo | 54 160 | 96 667 |
Napoje | 0 | 191 267 |
Pozostałe z sektora Żywność | 157 365 | 93 553 |
Filmy kinowe | 142 596 | 50 450 |
Stacje TV | 1 500 | 245 310 |
Stacje radiowe | 0 | 0 |
Magazyny | 0 | 0 |
Gazety codzienne | 11 455 | 2 880 |
Edukacja | 142 209 | 52 102 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura | 74 294 | 490 201 |
Internet | 8 400 | 0 |
Systemy telefonii komórkowej | 0 | 582 929 |
Telefonia stacjonarna | 0 | 4 550 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja | 0 | 0 |
Środki osobistej pielęgnacji ciała | 0 | 260 620 |
Produkty zdrowotne/leki | 503 562 | 70 712 |
Samochody | 46 814 | 46 514 |
Oleje/Paliwa | 0 | 0 |
Stacje benzynowe | 0 | 332 190 |
Transport | 91 118 | 432 788 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport | 13 803 | 6 677 |
Banki | 251 529 | 1 584 061 |
Ubezpieczenia | 85 853 | 11 000 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing | 32 275 | 404 374 |
Proszki do prania | 0 | 0 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości | 0 | 0 |
Akcje społeczne non-profit | 31 153 | 89 351 |
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja | 0 | 0 |
AGD/RTV | 0 | 0 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura | 118 865 | 493 478 |
Biura podróży | 77 498 | 56 883 |
Usługi medyczne | 0 | 100 139 |
Pozostałe z sektora Usługi | 32 050 | 18 613 |
Budownictwo | 226 670 | 128 765 |
Produkty dla dzieci | 0 | 0 |
Odzież/obuwie | 71 770 | 47 229 |
Produkty dla zwierząt | 0 | 0 |
Przemysł | 8 830 | 529 697 |
Rolnictwo/ogrodnictwo | 1 500 | 1 500 |
Kampanie polityczne | 6 504 | 0 |
Nieokreślony sektor | 4 989 | 700 |
ŁĄCZNIE | 2 684 484 | 7 164 854 |
IGRZ prognozuje, że w całym br. wydatki na reklamę zewnętrzną będą takie same jak w ub.r. - Straty poniesione w czasie Euro mogą być do końca roku zniwelowane, jeżeli zrealizują się między innymi zapowiedzi części marketerów, że w II półroczu wykorzystają wszystkie swoje fundusze na reklamę out of home - zaznacza Lech Kaczoń.
Raport uwzględnia dane z nastąpujących firm (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., BP Media, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo. W zestawieniu znalazły się dane stanowiące wszystkie przychody ze sprzedaży na rynku out of home.
Dołącz do dyskusji: 3,7 proc. mniej na reklamę outdoorową. Przez Euro 6 mln zł straty