SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

3,7 proc. mniej na reklamę outdoorową. Przez Euro 6 mln zł straty

Od kwietnia do czerwca br. na reklamę outdoorową w Polsce przeznaczono 165,96 mln zł, czyli 3,7 proc. mniej niż rok wcześniej. W związku z Euro 2012 branża zanotowała straty szacowane na prawie 6 mln zł.

Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że o ile w samym II kwartale br. wartość wszystkich reklam out of home spadła w skali roku o 3,7 proc., o tyle całym I półroczu wyniosła 287,73 mln zł, czyli tylko minimalnie mniej niż rok wcześniej. Jako powód spadku przychodów branży outdoorowej od kwietnia do czerwca IGRZ wskazuje Euro 2012, którego negatywny wpływ w wymiarze finansowym szacuje na 6 mln zł.

- Część nośników  znajdujących się w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i we Wrocławiu, gdzie rozgrywano mecze turnieju, została administracyjnie wyłączona ze sprzedaży komercyjnej wskutek szczególnych przepisów UEFA zakazujących reklamy produktów i towarów, które nie były związane umowami sponsorskimi - zauważa Lech Kaczoń, prezes IGRZ. - Te nośniki niejako wypadły z ogólnopolskiej sieci sprzedaży, zwłaszcza w czerwcu, co spowodowało m.in. ograniczenie niektórych kampanii lub przeniesienie ich na II półrocze. Nie spełniły się oczekiwania branży, że miasta-gospodarze Euro wypełnią tę lukę, jak to miało miejsce chociażby cztery lata temu w Austrii - dodaje Kaczoń. - Euro 2012 stało się przyczynkiem do większego wykorzystania niestandardowych, wielkoformatowych powierzchni ekspozycyjnych, jednak wyłącznie w najlepszych lokalizacjach lub pozyskiwanych tylko na czas turnieju - zaznacza.

>>> W Polsce jest 92,5 tys. nośników reklamy zewnętrznej. Połowę ma AMS, jedną piątą - Stroeer

W II kwartale br. najwięcej na reklamę zewnętrzną przeznaczyły firmy z sektorów sprzedaży (18,64 proc. wszystkich wydatków), żywności (18,63 proc.), telekomunikacji (12,03 proc.), rozrywki i kultury (9,94 proc.) oraz motoryzacji (9,04 proc.). Te branże od lat inwestują najwięcej w marketing out of home, łącznie wykorzystując w ciągu roku 70 proc. wszystkich powierzchni ekspozycyjnych.

Wśród konkretnych segmentów produktowych mocno wzrosły udziały w wydatkach na reklamę outdoorową napojów, co jest związane z intensywną kampanią Frugo. Natomiast spadek wydatków operatorów telefonii komórkowej wynika z przecunięcia części budżetów do działań ambientowych i niestandardowych, których raport nie obejmuje.

UDZIAŁ SEKTORÓW W RYNKU REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ
sektorII kw. 2012II kw. 2011
Sieci handlowe / hipermarkety16,28%15,64%
Systemy telefonii komórkowej10,66%12,33%
Napoje6,57%2,53%
Piwo6,44%5,24%
Samochody5,17%4,05%
 
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W I PÓŁROCZU 2012 r.
kategoriasprzedaż w zł
I kw. 2012II kw. 2012
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie26 027 37727 017 809
Pozostałe z sektora Sprzedaż2 927 8603 912 688
Piwo1 500 10310 681 324
Napoje2 654 80610 897 419
Pozostałe z sektora Żywność5 459 8969 343 453
Filmy kinowe5 952 5603 348 413
Stacje TV3 575 1812 028 252
Stacje radiowe349 815566 684
Magazyny3 25144 513
Gazety codzienne345 49163 378
Edukacja4 056 1511 500 894
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura1 887 3018 948 536
Internet899 347909 335
Systemy telefonii komórkowej14 730 04717 696 177
Telefonia stacjonarna217 714619 070
Pozostałe z sektora Telekomunikacja1 331 026747 531
Środki osobistej pielęgnacji ciała1 757 1534 619 501
Produkty zdrowotne/leki1 766 0841 552 763
Samochody7 466 5778 585 169
Oleje/Paliwa0198 080
Stacje benzynowe1 064 8841 021 792
Transport2 150 8353 583 923
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport1 368 9961 613 605
Banki4 212 0207 577 988
Ubezpieczenia951 291379 940
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing1 740 9751 969 439
Proszki do prania1 153 102113 530
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości623 64533 978
Akcje społeczne non-profit560 9222 624 231
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja78 42352 406
AGD/RTV898 5442 440 354
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura1 100 3781 363 227
Biura podróży582 2582 145 018
Usługi medyczne333 516839 167
Pozostałe z sektora Usługi5 434 8402 910 698
Budownictwo3 814 5504 260 949
Produkty dla dzieci135 6380
Odzież/obuwie3 242 4246 510 280
Produkty dla zwierząt79 8700
Przemysł59 1671 081 364
Rolnictwo/ogrodnictwo5 722725 384
Kampanie polityczne17 870241 043
Nieokreślony sektor9 251 43411 192 843
ŁĄCZNIE121 769 044165 962 146


Reklama tranzytowa w II kwartale stanowiła 4,3 proc. sprzedaży całego rynku out of home. Wydano na nią 23,2 proc. więcej niż rok wcześniej, w skali całej I półrocza - 17,7 proc. więcej. IGRZ ocenia, że może to świadczyć o powrocie zainteresowania tą formą reklamy, mimo znaczących ograniczeń administracyjnych zapoczątkowanych przez samorządy ponad trzy lata temu. - Sądzimy, że firmy obsługujące reklamę tranzytową wypracowały nowe standardy ekspozycji, dzięki którym wraca ustabilizowana jakość przekazu. Ponadto ograniczenia możliwości reklamy tranzytowej były i są nadal związane z „ochroną gwarancyjną” nowego taboru komunikacji miejskiej, dlatego sukcesywnie będą się zmniejszać, bo coraz więcej składów tramwajowych i autobusów będzie uwalniane dla reklamy - mówi Lech Kaczoń.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W I PÓŁROCZU 2012 r.
kategoriasprzedaż w zł
I kw. 2012II kw. 2012
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie449 957643 104
Pozostałe z sektora Sprzedaż37 76596 550
Piwo54 16096 667
Napoje0191 267
Pozostałe z sektora Żywność157 36593 553
Filmy kinowe142 59650 450
Stacje TV1 500245 310
Stacje radiowe00
Magazyny00
Gazety codzienne11 4552 880
Edukacja142 20952 102
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura74 294490 201
Internet8 4000
Systemy telefonii komórkowej0582 929
Telefonia stacjonarna04 550
Pozostałe z sektora Telekomunikacja00
Środki osobistej pielęgnacji ciała0260 620
Produkty zdrowotne/leki503 56270 712
Samochody46 81446 514
Oleje/Paliwa00
Stacje benzynowe0332 190
Transport91 118432 788
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport13 8036 677
Banki251 5291 584 061
Ubezpieczenia85 85311 000
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing32 275404 374
Proszki do prania00
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości00
Akcje społeczne non-profit31 15389 351
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja00
AGD/RTV00
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura118 865493 478
Biura podróży77 49856 883
Usługi medyczne0100 139
Pozostałe z sektora Usługi32 05018 613
Budownictwo226 670128 765
Produkty dla dzieci00
Odzież/obuwie71 77047 229
Produkty dla zwierząt00
Przemysł8 830529 697
Rolnictwo/ogrodnictwo1 5001 500
Kampanie polityczne6 5040
Nieokreślony sektor4 989700
ŁĄCZNIE2 684 4847 164 854


IGRZ prognozuje, że w całym br. wydatki na reklamę zewnętrzną będą takie same jak w ub.r. - Straty poniesione w czasie Euro mogą być do końca roku zniwelowane, jeżeli zrealizują się między innymi zapowiedzi części marketerów, że w II półroczu wykorzystają wszystkie swoje fundusze na reklamę out of home - zaznacza Lech Kaczoń.

Raport uwzględnia dane z nastąpujących firm (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., BP Media, Business Consulting, CAM Media,  Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo. W zestawieniu znalazły się dane stanowiące wszystkie przychody ze sprzedaży na rynku out of home.

Dołącz do dyskusji: 3,7 proc. mniej na reklamę outdoorową. Przez Euro 6 mln zł straty

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
anioł
I bardzo dobrze. Mniej szmat reklamowych na mieście. Niech branżę szlag trafi za olewanie przepisów i szpecenie naszych miast! Życzę branży dalszych strat liczonych w w dziesiątkach milionów.
odpowiedź