Styczniowa wartość Barometru Carrefour – Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej wyniosła -6,3 punktu (w skali od -100 do +100) i w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca wzrosła o 1,7 punktu. Odnotowana w styczniu wartość Barometru Carrefour była najwyższa od listopada 2010 roku, kiedy to odnotowano dokładnie taką samą jego wartość.
Mimo, iż był to już trzeci z rzędu wzrost wartości Barometru Carrefour, to wartość wskaźnika znajduje się nadal poniżej zera co oznacza, że pomimo odnotowanej poprawy, w dalszym ciągu utrzymuje się niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej.
W ostatnim miesiącu na zmianę wartości Barometru Carrefour pozytywnie wpływały niemal wszystkie jego składowe: wzrost skłonności konsumentów do zakupów, poprawa ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw oraz spadek wskaźnika inflacji. Wzrost wartości wskaźnika łagodzony był przez spadek nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Neutralne dla wartości Barometru było utrzymanie się na niezmienionym poziomie wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej.
Według naszych szacunków w roku 2014 możemy spodziewać się poprawy sytuacji rynkowej w Polsce, co jest widoczne w znaczącym wzroście wskaźnika w stosunku do poprzedniego miesiąca – mówi dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego będzie potwierdzał trend zmian wartości Barometru Carrefour – dodaje.
Stosunkowo wysoka wartość wskaźnika świadczy o poprawie stanu polskiej gospodarki, co pozwala z nieśmiałym optymizmem patrzeć w przyszłość. Według prognoz Instytutu w całym 2014 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego wyniesie 2,5 procenta. To dla nas dobre rokowania, biorąc pod uwagę, że będzie to wynik lepszy od tych notowanych w latach 2012-2013 – mówi Guillaume de Colonge, Prezes Carrefour Polska.
Według prognoz makroekonomicznych IBnGR, tempo wzrostu gospodarczego w kolejnych kwartałach będzie coraz wyższe. Po nienajlepszym roku 2013, w którym tempo wzrostu PKB było najniższe od ponad dekady, w 2014 roku nastąpi przyspieszenie, a PKB wzrośnie o 2,7 procenta.
Z perspektywy sektora handlowego najbardziej istotne są prognozy dotyczące dynamiki konsumpcji. W skali całego 2013 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osiągnęło wartość poniżej jednego procenta, a więc stosunkowo niewielką. Poprawy oczekiwać należy w 2014 roku, kiedy to, podobnie jak w przypadku PKB, w każdym kolejnym kwartale obserwowany będzie przyrost dynamiki konsumpcji prywatnej.
Jak prognozuje IBnGR w tym roku zaczną się powoli odwracać również negatywne tendencje w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego. Zahamowanie spadku nakładów inwestycyjnych i niewielki ich przyrost są sygnałem wzrostu gospodarczego w dalszej przyszłości.
Barometr Koniunktury Konsumenckiej jest wyliczanym comiesięcznie wskaźnikiem obrazującym aktualny stan koniunktury. Jego wartości zmieniają się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują niekorzystna koniunkturę konsumencka, a powyżej – korzystną.
Tabela Zmiany składników cząstkowych BKK i ich wpływ na jego wartość
Nazwa zmiennej |
Przyjęty przedział zmienności |
Poprzednia wartość |
Aktualna wartość |
Wpływ |
Skłonność do zakupów |
[0, 200] |
90,1 |
92,5 |
0,48 |
BWUK |
[-100, +100] |
-22,7 |
-22,7 |
0,00 |
Koniunktura w handlu |
[-100, +100] |
-3,3 |
-2,4 |
0,18 |
Nominalna dynamika kredytów i pożyczek |
[80, 160] |
103,5 |
104,1 |
0,11 |
Realna dynamika sprzedaży detalicznej |
[80, 140] |
103,7 |
104,2 |
0,13 |
Dynamika liczby pracujących |
[90, 110] |
100,2 |
100,5 |
0,17 |
Dynamika cen konsumpcyjnych |
[100, 105] |
100,8 |
100,6 |
0,64 |
Nominalna dynamika wynagrodzeń |
[95, 115] |
103,1 |
103,1 |
-0,01 |
Łączna zmiana wartości BKK |
|
+1,69 |
Grupa Carrefour
Carrefour jest pionierem i liderem wielkiej dystrybucji, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Od wielu lat Carrefour jest numerem 1 wielkiej dystrybucji w Europie i 2 największym detalistą na świecie.
O Carrefour Polska
Carrefour Polska należy w 100% do Grupy Carrefour. W 1997 roku w Łodzi otwarto pierwszą placówkę Carrefour w kraju. Od tego czasu Carrefour Polska dynamicznie rozwija się we wszystkich formatach. Dziś pod szyldem Carrefour działa w Polsce ponad 600 placówek: hiper- i supermarkety, sklepy franczyzowe Carrefour Express w dwóch formatach: mini-market i convenience. W portfelu Carrefour znajduje się także 20 centrów handlowych skupionych w dużych i średnich miastach, jest także jednym z liderów na rynku przymarketowych stacji paliw. Carrefour Polska aktywnie działa na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych, prowadzi szereg projektów na rzecz dzieci i społeczności lokalnych.