Miniony weekend majowy był tylko przygrywką. Wielkimi krokami zbliża się bowiem sezon urlopowy. Niezależnie od tego gdzie chcemy udać się na wakacje, ogromną rolę przy planowaniu pobytu odegra zapewne Internet. Wie o tym większość organizatorów turystyki. Ci natomiast którzy nie wiedzą, tracą. I to naprawdę sporo.
Turystyka to jedna z tych branż, gdzie wciąż bardzo widoczny jest efekt ROPO. Co to takiego? Research Online- Purchase Offline, czyli szykanie informacji w sieci i następnie tradycyjny zakup usługi (w punkcie stacjonarnym). Można też ROPO przetłumaczyć jako Research Offline- Purchase Online. Efekt ten to bowiem po prostu płynna wędrówka pomiędzy dostępnymi kanałami sprzedaży. Internet to dzisiaj przede wszystkim ogromna baza wiedzy, także tej związanej z wszelkimi elementami składającymi się na wyjazd turystyczny. W sieci można znaleźć zarówno informacje zamieszczane przez organizatorów podróży, jak też opinie, dyskusje osób, które skorzystały z usług danego biura, spędziły noc w danym hotelu lub po prostu odwiedziły konkretne miejsce. Znaczenie ma tutaj wszystko, co składa się na całokształt oceny. Turyści są zazwyczaj wymagający i bardzo spostrzegawczy. Szczegółowo opisują oni warunki, jakość obsługi, a także inne, nawet pozornie nieznaczące detale. Ich werdykty w ogromnym stopniu wpływają zaś na wizerunek tak usługodawców, jak i destynacji. Nie bez przyczyny miasta i regiony coraz chętniej inwestują w promocję, także tą w Internecie. Łatwo to dostrzec obserwując chociażby ostatnie poczynania polskich regionów oraz miast. Podobnie jest z usługodawcami i organizatorami turystyki.
Duża część sprzedaży w turystyce przeniosła się właśnie do Internetu. Od kilku lat obserwuje się wzrost udziału zakupów wycieczek dokonywanych online. Prognozy przewidują utrzymanie się tego trendu. Praktycznie każde liczące się biuro podróży jest obecne w sieci i oferuje możliwość rezerwacji i zakupu wycieczek online. Od pewnego czasu mówi się nawet o powolnym zanikaniu stacjonarnych punktów sprzedaży. Przewidywania te nie są jednak bliską perspektywą, gdyż wielu klientów, szczególnie tych starszych, wciąż woli bezpośredni kontakt z pracownikiem biura podróży. Nie mniej jednak, młodsze pokolenie coraz częściej wybiera właśnie zakup online. Informacji turystycznych w sieci szukają już natomiast prawie wszyscy – komentuje Katarzyna Kołodziejczyk, Management Board Assistant GRUPA 365 NET – Dlatego też tak ważna jest nie tylko sama obecność w Internecie, ale też skuteczna reklama i dbałość o wizerunek. Właśnie w odniesieniu do branży turystycznej, opinie krążące w sieci mają bowiem znaczenie decydujące – dodaje.