W grudniu wiele e-sklepów generuje przychody, których wartość dorównuje całorocznym obrotom. Teraz może być jeszcze lepiej. Prawie 80 proc. Polaków planuje świąteczne zakupy w sieci 1. Jednak firmy, które sprzedają produkty przez Internet, powinny upewnić się, czy ich zaplecze techniczne jest stabilne, a wydajność serwerów dostosowana do spodziewanej liczby odsłon stron WWW oraz zamówień on line.
Wzrost ruchu w Internecie, także w kontekście e-commerce, odzwierciedla wykorzystanie ogólnopolskiej sieci światłowodowej ATMAN, które rośnie z roku na rok. Maksymalny ruch w sieci ATMAN w połowie grudnia 2013 r wyniósł 174 Gb/s, natomiast w połowie grudnia br. już 240 Gb/s.
– Trend wzrostowy powinien utrzymać się także w najbliższej przyszłości. Polacy coraz więcej wydają na zakup dóbr i usług. Jednocześnie nie chcą rezygnować z atrakcyjnych cenowo ofert. Choćby z tego powodu odwiedzają e-sklepy, które bardzo często proponują ceny niższe niż w tradycyjnych sklepach. Nie bez znaczenia jest także możliwość łatwego porównania cen tego samego produktu w różnych e-sklepach. Dla firm rozwijających kanały sprzedaży on-line, przedświąteczna gorączka zakupów jest jednak nie tylko doskonałą okazją do pomnożenia swoich przychodów, ale też wyzwaniem. Gwałtowny wzrost liczby zamówień on-line wymaga bowiem przygotowania zaplecza technicznego, tak by strony WWW były stabilne, a zamówienia realizowane bez najmniejszych niedogodności — powiedział Robert Paszkiewicz, Dyrektor Marketingu i Rozwoju Biznesu ATM S.A.
Jak to zrobić i na co należy zwrócić uwagę?
Strona WWW zawsze dostępna
Właściciel e-sklepu może zapewnić sobie techniczną stabilność, w tym ciągły dostęp do strony WWW, decydując się na sprawdzonego dostawcę usług centrów danych, oferującego usługi wysokiej jakości. Wybierając miejsce dla naszej strony WWW, warto upewnić się, jaki poziom dostępności gwarantuje dostawca. Chodzi m.in. o systemy zasilania, w tym agregaty prądu z zapasem paliwa czy systemy UPS.
Na rynku istnieją dostawcy potrafiący zapewnić 100-procentową dostępność kluczowych zasobów, np. zasilania. Należy dowiedzieć się, czy nasz dostawca jest w stanie faktycznie, a nie tylko na papierze zrealizować takie warunki.
Szybki i stabilny dostęp do sieci
Równie ważna jest bardzo dobra łączność telekomunikacyjna, która umożliwia ładowanie strony internetowej w ułamkach sekund. Dlatego przy wyborze centrum danych warto sprawdzić, czy dostawca usług kolokacyjnych i hostingowych posiada też odpowiednio rozbudowaną infrastrukturę sieciową.
– Centra Danych ATMAN i Thinx Poland, zlokalizowane w Warszawie i Katowicach, wykorzystują ogólnopolską sieć światłowodową ATMAN, a także wielokrotne łącza do operatorów krajowych i zagranicznych, dzięki czemu jesteśmy w stanie zagwarantować nieprzerwaną łączność między serwerami, na których ulokowane są e-sklepy, a klientami robiącymi w nich zakupy. Oprócz samej sieci dbamy również o bezpieczeństwo naszych klientów, oferując systemy ochrony przed atakami DDoS, które są coraz powszechniejszym zagrożeniem dotykającym właścicieli stron WWW — powiedział Jacek Krupa, Wiceprezes Zarządu ATM S.A..
Rozwiązania dostosowane do potrzeb klienta
Firmy, które zdecydują się na dzierżawę serwerów w centrum danych, powinny także zweryfikować, czy dostawca umożliwia szybkie ich uruchomienie, a także gwarantuje odpowiednie bezpieczeństwo. Warto sprawdzić, czy istnieje możliwość takiego doboru komponentów, aby jak najlepiej wykorzystać posiadaną infrastrukturę.
Taką możliwość daje ATMAN EcoSerwer. Usługa ogranicza ryzyko obniżenia poziomu obsługi klientów w sieci, a jednocześnie pozwala e-sklepom na dynamiczny i nieskrępowany rozwój (właściciel e-sklepu po okresie świątecznym może np. zrezygnować z dedykowanych serwerów bez troski o to, co zrobić z niepotrzebnym już sprzętem).
Monitorowanie strony WWW 24/7
Dla firm, które rozwijają sprzedaż w sieci, praktycznym wsparciem mogą być systemy monitorujące dostępność strony WWW oraz liczbę odsłon. W momencie, gdy system natrafi na jakiekolwiek błędy, informuje o tym uprawnioną osobę, np. administratora. Ma ona wówczas możliwość reakcji i zminimalizowania strat. W e-handlu szybka reakcja jest kluczowa. Szczególnie przed Świętami, gdy konkurencja w sieci rośnie i każdy chce przyciągnąć atrakcyjną ofertą jak największą liczbę klientów. Ci z nich, którzy podczas zakupów trafią na stronę WWW, która wolno się ładuje lub poruszanie się po niej jest zbyt powolne – najpewniej przeniosą swoje poszukiwania na strony konkurencji.
Zabezpieczenie przed nieproszonymi gośćmi
Stabilność e-sklepu, a jednocześnie wysoki poziom satysfakcji klientów mogą zapewnić wreszcie zabezpieczenia serwerów przed coraz popularniejszymi atakami DDoS, polegającymi na zajęciu wszystkich wolnych zasobów sieci (Distributed Denial of Service – rozproszona odmowa usługi). To kompleksowe rozwiązanie, w którego skład wchodzi zarówno odpowiednia infrastruktura sieciowa, jak i systemy odpowiedzialne za rozpoznawanie i filtrowanie ataków.
Ataki DDoS to realne, stale rosnące zagrożenie. Dlatego przed wyborem dostawcy usług centrów danych warto upewnić się, czy będzie on potrafił zneutralizować ewentualny atak na nasz serwer, oferując wspomniane zabezpieczenia.
– Zapewnienie bezpieczeństwa i stabilności e-sklepu nie jest ani drogie, ani czasochłonne. Dzierżawa serwerów w centrum danych kosztuje kilkaset złotych miesięcznie, a sama usługa może być uruchomiona w ciągu godziny. Jest to o tyle ważne, że przedświąteczne szaleństwo zakupów właśnie się zaczyna. Poza tym warto rozpocząć nowy rok, opierając e-biznes na mocnych fundamentach, jakie zapewnia ATM S.A. — dodał Robert Paszkiewicz.
1.Badanie przeprowadzone w listopadzie 2014 roku na zlecenie Poczty Polskiej.
dostarczył infoWire.pl