„Nasza szkoła od samego początku bierze udział w programie «Mam Haka na Raka» w ramach, którego każdego roku uczniowie przygotowują działania nakłaniające do badań profilaktycznych. Kiedy zobaczyłam na szkolnej tablicy plakat informujący o zgłoszeniach, od razu wiedziałam, że muszę wziąć w nim udział. Razem z Magdą, Ewą i Pauliną stworzyłyśmy zespół i zarejestrowałyśmy go na www.mamhakanaraka.pl. Szybko jednak okazało się, że zwycięstwo w programie nie będzie wcale takie łatwe. Konkurencja była ogromna, ponieważ do udziału w programie zgłosiło się ponad 500 zespołów. Już wtedy wiedziałyśmy, że będziemy musiały wykazać się dużą kreatywnością i pomysłowością, aby wyróżnić się na tle innych uczestników” – opowiada Katarzyna Lasyk laureatka 6. edycji programu.
Udział w programie wiązał się z wieloma wyzwaniami dla dziewczyn. W 1. etapie miały za zadanie przeprowadzić działania edukacyjne w regionach, które przekonają społeczność lokalną do badań profilaktycznych. Hakowiczki przygotowały prelekcję dla uczniów ze swojej szkoły oraz marsz ulicami z transparentami, których hasła nakłaniały mieszkańców do profilaktyki nowotworowej. W kolejnym etapie Kasia, Ewa, Magda i Paulina musiały przygotować projekt kampanii społecznej promującej profilaktykę czerniaka. Jak pokazał finał programu, z tym zadaniem poradziły sobie bezbłędnie.
„Przygotowanie projektu kampanii społecznej poświęconej czerniakowi było największym wyzwaniem, z którym musiałyśmy się zmierzyć. Długo myślałyśmy nad tym jak ująć problem nowotworu skóry i przekonać społeczeństwo do badań profilaktycznych. Miałyśmy mnóstwo pomysłów, jednak pomysł na kampanię «Obserwuj znamiona» wydał nam się najfajniejszy i najbardziej przekonujący, jak się później okazało Jury było tego samego zdania” – opowiada Magdalena Frelich laureatka 6. edycji programu.
Uczennice z Kietrza znalazły się w finałowej setce i zostały zaproszone na Uroczystą Galę podczas, której ogłoszeni zostali laureaci 6. edycji programu „Mam Haka na Raka”. Wysiłek i trud jaki włożyły w program opłacił się ponieważ to właśnie one okazały się zwycięzcami.
„Kiedy przyjechałyśmy do Warszawy na Galę zupełnie nie spodziewałyśmy się, że wygramy. Czekałyśmy spokojnie na ogłoszenie wyników i nagle usłyszałyśmy nasze imiona! To było niesamowite uczucie, w pierwszej chwili nie mogłyśmy uwierzyć, że właśnie nasz projekt był najlepszy. Dopiero po chwili dotarło do nas, że to nasza kampania zwyciężyła” – opowiada Ewa Szota laureatka 6. edycji programu. „Dziś, kiedy widzę nasz spot w telewizji cieszę się, że wraz z dziewczynami zdecydowałam się na udział w «Mam Haka na Raka». Wiem, że dzięki swojej pracy zrobiłam dużo dobrego nie tylko dla siebie, ale i dla całego społeczeństwa. Udział w programie zmienił nasz stosunek do tak ważnych spraw, jak badania profilaktyczne. Dziś bardziej przykładamy do nich wagę i zachęcamy do tego innych. Gdybym miała wziąć udział w programie jeszcze raz, nie zawahałabym się ani chwili, dlatego gorąco zachęcam wszystkich uczniów do podjęcia wyzwania i poszukiwania haka na raka. Hakowicze wszystko w waszych rękach!” – dodaje Paulina Hnatyszyn laureatka 6. edycji programu.
Kampania uczennic z Kietrza będzie emitowana w mediach do końca roku. Tymczasem rejestracja do 7. edycji programu trwa. W tym roku młodzież zmierzy się z tematem nowotworów układu chłonnego – chłoniakami. Wszyscy uczniowie ze szkół ponadgimnazjalnych, którzy chcą podjąć wyzwanie i zmierzyć się z tym nowotworem, do 19 grudnia br. mogą rejestrować swoje zespoły na stronie internetowej programu www.mamhakanaraka.pl.
Więcej informacji na:
www.mamhakanaraka.pl,
www.facebook.com/Mam.Haka.na.Raka,
www.youtube.com/user/MamHakaNaRakaPL.
Informacje o programie „Mam Haka na Raka”: Program „Mam Haka na Raka” jest ogólnopolskim programem skierowanym do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce. Celem „Mam Haka na Raka” jest umiejętne zaangażowanie młodzieży w proces edukacyjny związany z profilaktyką nowotworową. Głównym zadaniem postawionym przed młodymi ludźmi jest zorganizowanie działań lokalnych oraz zaprojektowanie kampanii społecznej. Program, który realizowany jest przez Polską Unię Onkologii oraz partnera strategicznego GlaxoSmithKline, podzielony został na kilka zasadniczych etapów. Priorytetem jest przekazanie nastolatkom wiedzy, za pomocą której skutecznie mogą walczyć z niską świadomością profilaktyki chorób nowotworowych w naszym społeczeństwie. W I etapie programu, uczniowie działają w swoich środowiskach lokalnych, szerząc wiedzę na temat możliwości zapobiegania rakom i innym nowotworom złośliwym. Do II etapu zostają zakwalifikowane zespoły, które wykażą się największym zaangażowaniem i kreatywnością. Drużyny te zostają zaproszone do udziału w Warsztacie Kreatywnym, którego przedmiotem jest stworzenie kampanii promującej profilaktykę raka (co roku inny nowotwór). Zwycięski projekt kampanii społecznej autorstwa uczniów jest opracowywany przez profesjonalistów z agencji reklamowej, a następnie realizowany w mediach i na nośnikach reklamowych w całej Polsce. Istotą programu „Mam Haka Na Raka” jest zaangażowanie młodzieży w budowanie świadomego zdrowotnie społeczeństwa i przekonanie obywateli do wykonywania badań profilaktycznych. Co roku program poświęcony jest profilaktyce wybranego nowotworu, a jego efektem jest ogólnopolska kampania społeczna, zaprojektowana przez uczestników programu. Kampanie z poprzednich edycji programu były poświęcone rakom: piersi, prostaty, szyjki macicy, płuc, jelita grubego oraz nowotworowi skóry – czerniakowi. W tym roku młodzież stawi czoła chłoniakom, które coraz częściej występują także w polskim społeczeństwie. Patronat merytoryczny nad tegoroczną edycją programu „Mam Haka na Raka” oraz towarzyszącymi mu działaniami sprawuje Komisja Europejska.