Sekcja Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki z dumą przyjęła wyniki najnowszej edycji badań Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA). – Wyniki potwierdzają, że polska edukacja stoi na najwyższym światowym poziomie. Jest to zasługa dyrektorów szkół i nauczycieli, uczniów i rodziców oraz wydawnictw, które poprzez wzajemną konkurencję dostarczają najwyższej jakości narzędzia edukacyjne – komentuje Piotr Marciszuk, Przewodniczący Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki.
Z przeprowadzonych w ramach OECD badań PISA wynika, że w stosunku do 2009 r. polscy uczniowie osiągnęli poprawę we wszystkich analizowanych obszarach tj. czytanie i interpretacja, matematyka oraz rozumowanie w naukach przyrodniczych. Szczególnie wart podkreślenia jest awans Polski w obszarze umiejętności matematycznych – nasi uczniowie należą w tej dziedzinie do najlepszych w Europie.
– Jak widać, obecny model, w którym za rozwój i dostarczanie narzędzi dydaktycznych odpowiadają profesjonalni wydawcy sprawdza się i korzystnie wpływa na jakość polskiej edukacji. To także kolejny dowód, że polska szkoła powinna iść drogą ewolucyjną a nie rewolucyjną – mówi Piotr Marciszuk. Przewodniczący SWE PIK wyjaśnia także wkład wydawnictw w rezultaty PISA osiągnięte przez polskich uczniów. - Mamy podstawę programową i egzaminy końcowe, które służą ocenie jej realizacji. Jednak sposób realizacji zależy od nauczycieli i jakości podręczników, którymi się posługują – mówi.
Zdaniem SWE PIK głównym wnioskiem z badań PISA powinno być ewolucyjne kontynuowanie procesu rozwoju polskiej edukacji i przygotowanie jej do sprostania najważniejszym wyzwaniom. Wśród nich są m.in. dostosowanie nauczania do potrzeb gospodarki i rynku pracy oraz postęp technologiczny. – Środowisko wydawnicze aktywnie angażuje się w tych obszarach m.in. poprzez poszerzanie bazy takich narzędzi edukacyjnych, które kształcą w uczniach kompetencje poszukiwane na rynku pracy. Od wielu lat akcentujemy korzyści, które mogą przynieść nowoczesne technologie w szkole, pod warunkiem, że będą rozsądnie wykorzystane. Oczekujemy, że refleksja nad wynikami polskich uczniów w PISA spowoduje, że państwo dostrzeże rolę wydawnictw, jako partnera w procesie cyfryzacji szkół. Jesteśmy gotowi do współpracy – dodaje Przewodniczący SWE PIK.