Strategie pozycjonowania dla centrów handlowych obejmują szerokie spektrum zmiennych uwzględniając także tak istotne procesy, jak rozbudowy, czy przebudowy, które warunkują wartość nieruchomości w długim czasie. Dedykowana strategia jest szczególnie istotna w przypadku doświadczania problemów przez dane centrum handlowe lub pojawienia się konkurencji, które to pojawienie się nie było wcześniej przewidziane.
Centra handlowe, tak jak ludzie, różnią się od siebie. Mają silne i słabe strony i tak jak ludzie wymagają wsparcia i sprofilowanego podejścia, by osiągnąć możliwie najlepszy rezultat. Złote Tarasy różnią się od łódzkiej Manufaktury, czy też Arkadii. Wspomniane centra handlowe różnią się z kolei od obiektów zlokalizowanych w mniejszych miastach – mówi Bob Stevenson, Dyrektor Hawksworth Retail Asset Management. Jest wiele obszarów, na które należy zwrócić uwagę przygotowując strategie dla centrów handlowych. Do najważniejszych z nich zaliczamy: możliwe rozbudowy i przebudowy, przebudowy poszczególnych powierzchni, plany leasingowe, renegocjacje umów leasingowych, monitoring działań konkurencji i wiele innych. W Hawksworth przygotowując strategiczne plany dla centrów handlowych dużą wagę przywiązujemy do pozycjonowania obiektu w kontekście jego zasięgu oraz charakterystyki potencjalnych klientów. Nie ma sensu budować wartości centrum handlowego w oparciu o ofertę, której klienci na danym obszarze nie oczekują lub którą oferuje konkurencja – podkreśla Bob Stevenson.
Planowanie strategiczne dla centrum handlowego, czy też portfela centrów handlowych nie powinno być traktowane jako możliwa opcja, lecz jako niezbędna część dbania o wartość obiektu, czy też obiektów – mówi Grzegorz Dudziak, Dyrektor THINK Project Management.
Wydatki gospodarstw domowych, profil klientów, dane demograficzne, lokalne tradycje i preferencje to aspekty, które muszą być brane pod uwagę podczas planowania doboru najemców, aby centrum handlowe odniosło sukces. Każda strategia musi określać zatem liczbę sklepów znajdujących się w centrum handlowym, ich powierzchnie, listę preferowanych najemców, listę tzw. anchorowych najemców oraz sposób prezentacji oferty centrum handlowego i sposób dotarcia do potencjalnych klientów. Według badań przeprowadzonych w największych centrach handlowych klienci wydają około 3 złotych na każdą minutę spędzoną w obiekcie. Zatem zwiększenie czasu, który klient spędza w centrum handlowym, może przełożyć się na zwiększenie obrotów. Ostatnimi czasy dużo uwagi w tym kontekście poświęca się gastronomicznej ofercie centrów handlowych, jednak nie tylko ona posiada potencjał zatrzymania klientów w obiekcie. Taki potencjał posiada też funkcja rozrywkowa, jak i efektywna obsługa klienta – dodaje Bob Stevenson.
Dostarczenie najwyższej jakości rozwiązań wymaga połączenia kompetencji najlepszych na rynku firm doradczych, inwestorów i indywidualnych doradców z dużym doświadczeniem. Gwarantuje to opracowanie najlepszych rozwiązań. W przypadku dużych podmiotów, które oferują wszystkie usługi poprzez jeden punkt kontaktu gwarancje te pozostają często jedynie na papierze. THINK PM wspólnie z Hawksworth Retail Asset Management stworzył platformę Real Estate Thinking, która oferuje kompleksowe podejście do strategicznego planowania i szczegółowej implementacji i egzekucji planów. Nasze podejście zakłada również znalezienie inwestorów jeżeli wymaga tego sytuacja danego centrum. Doświadczenie, elastyczność i dostarczanie założonych wyników to aspekty, które przyczyniają się do budowy wartości aktywów – podsumowuje Grzegorz Dudziak.
dostarczył infoWire.pl