Z badań przeprowadzonych pod koniec 2012 r. przez Instytut Badawczy GFK Group i Amway na temat przedsiębiorczości w Europie, wynika, że 85% młodych Polaków przejawia pozytywne nastawienie w stosunku do samozatrudnienia, a ponad połowa może sobie wyobrazić rozpoczęcie własnej działalność gospodarczą. Czy wiedzą jednak czym w praktyce jest przedsiębiorczość i przede wszystkim czy sprostają przyszłym wyzwaniom?
Uczniowie w Polsce uczą się przedsiębiorczości w ramach obowiązkowych przedmiotów takich jak historia czy wiedza o społeczeństwie. Sama przedsiębiorczość jako przedmiot – wprowadzenie do przedsiębiorczości – pojawia się dopiero w programie nauczania licealnego. W innych krajach Europy podejmowane są dodatkowe działania praktyczne (powoli rozwijające się również w Polsce) zmierzające do zacieśniania współpracy między sektorem edukacji i biznesu lub nawet zakładania przez studentów małych firm.
Poza oficjalnym systemem edukacji, zaszczepianie przedsiębiorczego sposobu myślenia powinno odbywać się także w domu rodzinnym, najlepiej poprzez zabawę. Rodzice mogą skorzystać z niektórych gier komputerowych posiadających walory edukacyjne i pozytywnie wpływających na rozwój dziecka. Przykładem takiej gry jest SimCity, symulator budowy i zarządzania miastem, uczący przedsiębiorczości i oferujący możliwość wspólnej zabawy z dzieckiem.
Według Androulli Vassiliou, komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży, przedsiębiorczość jest czynnikiem napędowym przyszłego wzrostu oraz koniecznym elementem utrzymania konkurencyjności Europy. – Musimy zachęcać do prawdziwej zmiany sposobu myślenia w Europie w kierunku większej przedsiębiorczości, zaczynając od zaszczepiania ducha przedsiębiorczości od najwcześniejszych lat szkolnych – uważa pani komisarz.
Wspólna zabawa przy grze jest pretekstem do nauki, z której rodzic i dziecko wynoszą obopólne korzyści. Jest to bowiem jedna z tych nielicznych gier adresowanych do wszystkich osób powyżej 7 roku życia. Gracz wcielając się w niej w burmistrza mierzy się z rzeczywistymi problemami i wyzwaniami związanymi z prowadzeniem i zarządzaniem miastem. Mechanizmy przedstawione w grze pozwalają na lepsze zrozumienie otaczającego świata, mogą być pretekstem do rozpoczęcia z dzieckiem rozmów na temat planowania i realizacji celów czy choćby tematów z życia społeczności lokalnej.
W SimCity, grający mają do czynienia nie tylko z samym projektowaniem metropolii, ale także gospodarowaniem posiadanymi zasobami naturalnymi i środkami finansowymi. Umiejętne inwestowanie, zarządzanie podatkami czy tworzenie sprzyjających warunków potencjalnym inwestorom są tylko częścią gry. Gracz zakładający miasto powinien mieć na uwadze odpowiednie umiejscowienie elektrowni, stref komercyjnych i mieszkaniowych, a także rozwój przemysłu, edukacji i kultury. Cały czas musi liczyć się przy tym z ponoszonymi kosztami, by budowane miasto nie zbankrutowało. Konieczne jest także rozwiązywanie napotykanych problemów. Jeśli w mieście pojawi się przestępczość należy inwestować w jej zwalczanie, bowiem mieszkańcy niezadowoleni warunkami życia, zaczną opuszczać miasto zmniejszając jego budżet. Gospodarkę wirtualnych miast nie omija także proces globalizacji. Kreują ją bowiem czynniki popytu i podaży bazujące na decyzjach innych graczy pochodzących z całego świata.
Gra SimCity dostępna jest w polskiej wersji językowej.
Więcej informacji o grze SimCity znajdą Państwo pod adresem http://www.simcity.com/pl_PL,
na stronie http://www.ea.com/pl/ oraz na:
http://www.youtube.com/simspolska,
http://www.facebook.com/SimCityPolska.