Do tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności Cannes Lions została zgłoszona rekordowa liczba ponad 37 400 prac aż z 97 krajów. Stanowi to 5% wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Wśród 17 dostępnych kategorii pojawiła się jedna nowa – Product Design Lions.
O sukces w ramach tego największego i najbardziej prestiżowego, międzynarodowego konkursu poświęconego kreatywnej komunikacji marketingowej walczy 135 prac z Polski.
Podmioty biorące udział w konkursie zgłaszały prace w 17 kategoriach: Branded Content & Entertainment Lions, Creative Effectiveness Lions, Cyber Lions, Design Lions, Direct Lions, Film Lions, Film Craft Lions, Innovation Lions, Media Lions, Mobile Lions, Outdoor Lions, PR Lions, Press Lions, Promo & Activation Lions, Radio Lions, Product Design Lions oraz Titanium & Integrated Lions. Poniższa tabela ilustruje popularność poszczególnych kategorii pod względem liczby zgłoszeń oraz zmiany procentowe w stosunku do 2013 roku:
Kategoria |
2013 |
2014 |
Zmiana % r/r |
Branded Content & Entertainment Lions |
968 |
1 179 |
+22% |
Creative Effectiveness Lions |
120 |
80 |
-33% |
Cyber Lions |
2 627 |
3 660 |
+39% |
Design Lions |
2 373 |
2 624 |
+11% |
Product Design (nowa kategoria) |
nd. |
194 |
nd. |
Direct Lions |
2 578 |
2 676 |
+4% |
Film Lions |
3 125 |
2 838 |
-9% |
Film Craft Lions |
2 029 |
2 073 |
+2% |
Innovation Lions |
270 |
206 |
-24% |
Media Lions |
3 031 |
3 127 |
+3% |
Mobile Lions |
1 061 |
1 187 |
+12% |
Outdoor Lions |
5 613 |
5 660 |
+1% |
PR Lions |
1 296 |
1 850 |
+43% |
Press Lions |
5 711 |
5 007 |
-12% |
Promo & Activation Lions |
2 974 |
3 241 |
+9% |
Radio Lions |
1 552 |
1 448 |
-7% |
Titanium & Integrated Lions |
437 |
378 |
-14% |
SUMA |
35 765 |
37 428 |
+5% |
Patrząc na rozkład prac ze względu na kraj pochodzenia w zdecydowanej czołówce (TOP 10) znajdują się: USA (6213 zgłoszeń), Brazylia (3321), Wielka Brytania (2757), Niemcy (2376), Francja (1838), Australia (1543), Kanada (995) i Japonia (1146). Na uwagę zasługuje również rosnąca wciąż liczba zgłoszeń z Indii (976) oraz Chin (952). Kraje, które zgłaszały prace po raz pierwszy, to: Albania, Ghana i San Marino.
W przypadku Polski w konkursie biorą udział łącznie 32 firmy, które zgłosiły 135 prac. Najwięcej z nich konkuruje w kategorii Media (27), Cyber (18), Promo & Activation (15) oraz PR (14).
Wszystkie prace można oglądać w Palais des Festivals w Cannes w ciągu trwającego tydzień wydarzenia
(15-21.06). Po raz pierwszy w historii odbędzie się również Lions Health (13-14.06), część Festiwalu Cannes Lions poświęcona kreatywności i komunikacji w branży farmacji i zdrowia. Publiczność będzie mogła wziąć udział w dwudniowych seminariach oraz uroczystej gali wręczenia nagród. Do konkursu Lions Health wpłynęły w sumie 1423 prace z 49 krajów, w tym 2 z Polski.
– Konkurs Cannes Lions to zawsze ekscytujący i inspirujący okres, podczas którego możemy obserwować najlepsze pomysły i kreacje z całego świata. Tego typu wydarzenia, to również nieczęsta okazja do konfrontacji koncepcji krajowych teamów – uczestników Young Lions Competition – z przedstawicielami branży komunikacyjnej z całego świata. Mamy również dobre wieści dla wszystkich tych, którzy nie mogą wybrać się na Festiwal – 30 października, już po raz czwarty, organizujemy bowiem Cannes Lions Imagination Day – dzień pełen inspirujących seminariów, na które zapraszamy twórców i firmy, które na swoim koncie maja wiele lwów canneńskich, a także szereg nagród z innych festiwali reklamowych i okołoreklamowych. Wieczorem zaś odbędzie się doroczny pokaz Cannes Lions, podczas którego będzie można obejrzeć najlepsze spoty i kampanie z kategorii Film oraz Titanium & Integrated (w tym roku, oprócz Multikina w warszawskich Złotych Tarasach również w Multikinie: Wrocław Arkady Wrocławskie, Kraków, Poznań Stary Browar, Gdynia i Łódź (Silver Screen) – powiedziała Anna Zimecka, Project Director w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR.
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR jest jedynym oficjalnym przedstawicielem Festiwalu Cannes Lions oraz organizatorem polskich eliminacji do konkursu Young Lions.