„Nasze analizy pokazują, że polski rynek usług call center charakteryzuje się bardzo dużym potencjałem w obszarze nowych technologii. Jako, że większość firm z tego sektora powstawało w latach 1999 – 2004, nieco później niż w innych krajach europejskich, to dynamika wzrostu w najbliższym czasie może osiągnąć dużo wyższy poziom. Drugim czynnikiem, który wyznacza globalny kierunek rozwoju CC jest mobilność pracy” – wyjaśnia Natasa Peric, Marketing Manager Jabra
na Środkowo – Wschodnią Europę.
Według badań Forrester Research do 2020 roku 85 proc. pracowników na całym świecie będzie wykonywało swoje obowiązki zdalnie. Tę tendencję potwierdzają także wyniki badańGN Netcom i E – media. Ukazują, że już teraz zdecydowana większość osób (75 proc.) pracuje w trybie mieszanym, zarówno w biurze, jak i poza nim.
Mobilność a Unified Communications
Większa mobilność i elastyczność przekłada się na rosnącą w skali światowej popularność technologii Unified Communications. Jest to rozwiązanie służące usprawnianiu procesów komunikacyjnych zachodzących wewnątrz firm. Dzięki integracji systemów użytkownik może jednocześnie dzwonić, wysyłać e-maile, faksy i SMS, korzystając z jednego interfejsu. Ważnym elementem UC jest także zachowanie łączności z biurem w momencie, gdy przebywamy poza nim.
„Rynek europejski już docenił korzyści wynikające z UC, takie jak wysoki wskaźnik ROI czy automatyzacja procesów. Polska dopiero otwiera się na tego typu rozwiązania” – mówi Natasa Peric.
Raport Kantarmedia pokazuje także, że jedynie 5 proc. przedsiębiorstw z rynku call center posiada pełną wiedzę na temat Unified Communications. Natomiast 64 proc. przyznaje, że nigdy nie słyszało o takich rozwiązaniach.
„Jak pokazują szacunki analityków obecnie na świecie jest 7,8 mln użytkowników technologii UC” mówi Tomasz Miller Product Manager, Jabra, Veracomp - „Przy czym do 2015 r. liczba ta ma wzrosnąć aż do 49,5 milionów ludzi!”
„Obecność technologii UC na polskim rynku można porównać do sytuacji, która miała miejsce w momencie wejścia i rozwoju koncepcji outsourcingu. Wówczas także Polska nie była pierwszym krajem, w którym zaczęto wykorzystywać taki system prowadzenia biznesu. Jednak najnowsze badania pokazują, że teraz pretenduje do tytułu lidera w tej dziedzinie, zarówno pod kątem świadczenia takich usług, jak i korzystania z nich” – uważa Natasa Peric, Marketing Manager Jabra
na Środkowo – Wschodnią Europę.
Istnieje silna zależność pomiędzy rozwojem rynku a wprowadzaniem innowacji. Wiąże się to z efektywniejszym prowadzeniem biznesu, a tym samym oszczędnościami, które dalej mogą być inwestowane. Dlatego też przekonanie polskich przedsiębiorców do stosowania nowoczesnych technologii, wydaje się być naturalną konsekwencją stopniowego dojrzewania całego rynku usług IT.
***
Badanie zrealizowane w lutym 2011 roku przez Kantarmedia na zlecenie marki Jabra,
na grupie N= 132 firm z rynku call center.