Ściganie rozpocznie się w pierwszy dzień lata – 21 czerwca. Na piątek zaplanowano krótki prolog, który zadecyduje o kolejności startu do dalszych zmagań. Prolog i zaplanowana zaraz po nim ceremonia startu odbędą się w Ignalinie Trzemeszeńskim, w bazie Mordor-Duszno.
Później, zgodnie ze sprawdzoną formułą PTDWE, odbędą się dwa etapy – nocny i dzienny. Dla każdej z klas przygotowano po cztery odcinki specjalne na każdy z etapów. Stopień trudności tras zależeć będzie od klasy. Odcinki specjalne będą zróżnicowane: będą trawersy, będą przejazdy przez bagna, mokradła i torfy.
Przez cały czas trwania rajdu zawodnicy będą mogli liczyć na darmowy serwis ogumienia u specjalistów z firmy S-A-M, a także serwis wyciągarek zapewniany przez głównego sponsora, firmę Dragon Winch.
W tym sezonie PTDWE rywalizacja toczy się w trzech klasach samochodowych. W kategorii No Limit startują specjalne konstrukcje, przygotowane specjalnie z myślą o tego typu imprezach. Tu też trasa jest najtrudniejsza. W klasie Advance można spotkać bardziej zróżnicowane pojazdy – od wyczynowych „zmot”, po bardziej seryjne samochody. W odróżnieniu od klasy No Limit, w Advance można stosować tylko wyciągarki elektryczne. Klasa Challenge to nowość w Poland Trophy – w tej kategorii startować mogą tylko samochody z seryjnym nadwoziem, regulamin narzuca też kilka innych ograniczeń, np. wielkości kół czy ilości wyciągarek. Tu trasy są nieco łatwiejsze, co nie oznacza, że łatwe – w każdej z klas trzeba wykazać się umiejętnościami.
Rajd zakończy się w sobotę. Po dekoracji zwycięzców i rozdaniu nagród zawodników czeka tradycyjny już bankiet.