Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2017-02-08

A A A POLEĆ DRUKUJ

Podsumowanie XXIII audytu żywności organizowanego w ramach „Doceń polskie”

Prawie 600 km musiał pokonać jeden z produktów zgłoszonych do udziału w XXIII atestacji żywności programu „Doceń polskie”. Podczas certyfikacji zorganizowanej 1 lutego w Sosnowcu eksperci ocenili wyroby z oferty niemal 80 firm. Najliczniejszą reprezentację miało woj. mazowieckie, a co ósmy wytwórca jest z branży mięsnej.

Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie” jest realizowany od 2011 roku. Od samego początku, honorowy patronat nad atestacjami sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Siódmy rok funkcjonowania programu rozpoczął się od przygotowań do XXIII certyfikacji, która miała miejsce 1 lutego br. w Sosnowcu.

XXIII atestacja produktów w liczbach
Do certyfikacji zgłoszono produkty z oferty blisko 80 firm. Producenci, którzy zaangażowali się w wydarzenie reprezentują niemal cały kraj; ich siedziby są zlokalizowane w 14 województwach. Najwięcej z nich (19 wytwórców) pochodzi z Mazowsza. Co ciekawe, w audycie udział wzięły zarówno produkty 2 firm mieszczących się w Sosnowcu (czyli mieście, gdzie miał miejsce audyt), jak i wyroby firmy oddalonej od tego śląskiego miasta o prawie 600 km. 

Podczas audytu Loża Ekspertów oceniła ponad 180 artykułów spożywczych. Wyroby te można pogrupować w 13 kategorii, tj: pieczywo i wyroby cukiernicze; nabiał i tłuszcze; owoce i warzywa; miody; suplementy diety oraz produkty „Superfoods”; alkohol; mięso i wędliny; dania gotowe; napoje; słodycze; przetwory owocowe i warzywne; makarony oraz produkty przemiału zbóż.

Udział w atestacji jest bezpłatny, liczba produktów zgłaszanych do oceny także nie jest ograniczona.

Co drugi wytwórca przystąpił do audytu z więcej niż jednym wyrobem (średnia statystyczna to ponad 2 wyroby na jednego uczestnika audytu). Jedna z firm biorąca udział w programie promocyjnym może pochwalić się posiadaniem w ofercie 16 propozycji uhonorowanych godłem „Doceń polskie”. Podczas minionej certyfikacji producent ten ubiegał się o ponowne wyróżnienie kolejnych trzech wyrobów. 

Wszystkie produkty zgłoszone do oceny zostały indywidualnie sprawdzone przez każdego z 5 członków Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”. Jury obradowało w składzie: Celina Nierodkiewicz (reprezentująca Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP), Katarzyna Salomon (program „Doceń polskie”), Jarosław Kujawa (Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi), Wiesław Bober (Executive Chef Fabryki Wełny Hotel & SPA w Pabianicach, fundator i członek Fundacji Klubu Szefów Kuchni) i Mirek Drewniak (fundator oraz członek Fundacji Klubu Szefów Kuchni, przewodniczący Loży Ekspertów).

Specjaliści indywidualnie przyglądali się wyrobom, po czym przyznawali im noty w 3 kategoriach. Ocenie podlegają smak i wygląd wyrobu, a także stosunek jego jakości do ceny. Za każdą z tych trzech cech wystawiane są punkty w skali od 1 do 10. Do zdobycia godła promocyjnego potrzeba minimum 7,5 pkt. Żywność z maksymalnymi notami jest honorowana także tytułem TOP PRODUKT.

Godła jakości są przyznawane na 2 lata. Po upływie tego okresu, producent zainteresowany dalszym korzystaniem ze znaku „Doceń polskie” może zgłosić nagrodzoną żywność do ponownego sprawdzenia. Jeśli artykuł spożywczy powtórnie uzyska określoną w regulaminie liczbę punktów, wytwórca przez kolejne 2 lata może promować dany artykuł certyfikatem „Doceń polskie”.

Co drugi wytwórca, który przystąpił do lutowej certyfikacji posiada już godło jakości programu promocyjnego „Doceń polskie”. Niektóre wyroby były 1 lutego oceniane już po raz trzeci, co oznacza, że ich producent został nagrodzony po raz pierwszy w 2013 roku.

Audyt w opinii ekspertów i twórców programu
- Rynek podąża za potrzebami konsumentów, stąd obecność na certyfikacji nie tylko tradycyjnych produktów, ale także wyrobów bezglutenowych, czy artykułów z kategorii „Superfoods”. Możliwość nabycia takich propozycji jest istotna nie tylko z punktu widzenia konsumentów, ale i przedstawicieli branży hotelarskiej, czy gastronomicznej - mówi Wiesław Bober, członek Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”. 

- Niezmiennie zachęcam do sięgania po polską żywność! Kolejny raz podczas audytu przekonujemy się o jej wysokiej jakości. Nie da się wymienić wszystkich wartościowych wyrobów, ale z produktów rodzimych firm naprawdę możemy być dumni - dodaje Celina Nierodkiewicz, która także oceniała żywność. 

- Trudno mówić o wysokiej jakości, gdy nie ma powtarzalnej i stabilnej produkcji. Cieszę się, że producenci nagrodzonych wcześniej artykułów ponownie decydują się wziąć udział w audycie, a znakomita większość z nich nieprzerwanie prezentuje wysoki poziom - przyznaje Mirek Drewniak, przewodniczący grona eksperckiego.

- Program „Doceń polskie” nie jest konkursem, nie wybieramy najlepszego produktu, ale - korzystając z wiedzy i doświadczenia członków Loży Ekspertów - wyróżniamy wyroby wysokiej jakości. W ten sposób wskazujemy konsumentom produkty warte uwagi. Program jest obecny w branży spożywczej siódmy rok, mamy więc już swoją renomę i rozpoznawalność. Liczny udział producentów żywności w kolejnej certyfikacji dowodzi, że zmierzamy w dobrym kierunku, a narzędzia oferowane laureatom przynoszą im konkretne korzyści - mówi Marek Bielski, twórca programu „Doceń polskie”.

- Różnorodność to cecha nie tylko produktów ocenianych podczas audytu, ale także firm przystępujących do programu. Każda z nich jest inna, ale mają cechy wspólne: nie obawiają się ocen niezależnych ekspertów, a poprzez zdobycie znaku „Doceń polskie” chcą się wyróżnić na tle konkurencji i podkreślić wysoką jakość swoich wyrobów. Udział w certyfikacji jest bezpłatny; firmy niczego nie tracą, a przystępując do programu mogą bardzo wiele zyskać - podsumowuje Karolina Szlapańska, organizatorka programu „Doceń polskie”.

* * *

Autor tekstu: Anna Koza/Adventure Media
Autor zdjęć: Marek Bielski/Doceń polskie

* * *

Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
www.blog.docenpolskie.pl 

Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmują się specjaliści zawodowo związani z żywnością i technologią żywienia, którzy tworzą Lożę Ekspertów. Zasiadają w niej m.in. członkowie Fundacji Klubu Szefów Kuchni. 

Twórca programu „Doceń polskie” jest  także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych. 

* * *

KONTAKT:
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl

Kontakt dla mediów:
Anna Koza
anna.koza@adventure.media.pl
Adventure Media s. c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 780 115 953
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70





Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS