LMC Polska, firma, która dostarcza rozwiązania do rekrutacji oraz rozwoju pracowników, przygotowała bezpłatny raport, który podsumowuje rok 2022 na rynku pracy i wskazuje, co będzie ważne w 2023 roku.
Raport „Podsumowanie i wyzwania HR 2022/2023” zawiera opracowane dane m.in.
z aplikacji do rekrutacji Praca za Rogiem dotyczące wysokości oferowanych płac vs. wynagrodzenia oczekiwane przez poszukujących pracy. Sprawdziliśmy też, jak widełki płacy lub stawki zarobków podawane w ogłoszeniu wpływają na rekrutacyjne zachowania pracowników. Wyraźnie widać, że ogłoszenie z wynagrodzeniem jest dużo częściej oglądane niż to bez wynagrodzenia. I spływa na nie dużo więcej CV – czyli jest bardziej efektywne. Co cieszy – aż 90 proc. ogłoszeń opublikowanych we wrześniu 2022 r. w aplikacji Praca za Rogiem – miało podane stawki wynagrodzeń.
– To nasz kolejny raport LMC Polska, w którym pokazujemy liczby i dane, a nie badania czy szacunki – mówi Wojciech Ścisło, Marketing Manager LMC Polska. – Dzięki temu wiemy, jak jest na rynku naprawdę. I dodaje: – W najnowszy raporcie „Podsumowanie i wyzwania HR: 2022/2023” eksperci rynku pracy oraz praktycy podpowiadają pracodawcom i HR-owcom, jak przygotować się na trudny 2023 rok i starać się przejść przez niego suchą stopą. I dzielą się wiedzą bezpłatnie, więc warto skorzystać.
Wojciech Ścisło podkreśla, że w każdym dziale: i marketingu, i HR zawsze warto pracować z liczbami. Mierzyć, by wiedzieć, które działania są efektywne, a które nie.
Jaki był rok 2022 na rynku pracy, a jaki będzie ten 2023? – zapytaliśmy ekspertów rynku pracy oraz praktyków rekrutacji, efektywnego HR, rozwoju pracowników.
– Mimo spowolnienia gospodarczego, dla firm poszukiwanie pracowników wciąż może być wyzwaniem. Faktem jest, że część firm już teraz, ale również i w kolejnych miesiącach, wyhamowuje nowe rekrutacje, a w niektórych miejscach także rozważa redukcje – komentuje w raporcie Mateusz Żydek, ekspert rynku pracy Randstad Polska. Jego zdaniem: „Trudniej może być za to o pracę lepszą od dotychczasowej, z wyższą pensją, na wyższym stanowisku i z większymi możliwościami rozwoju. W niektórych regionach wyhamowanie rekrutacji może też wpłynąć odczuwalnie na poziom bezrobocia”. Dla niektórych pracowników te zmiany mogą być wręcz szokujące. „Pokoleniu Z nowa praca niemal zawsze kojarzy się z lepszymi warunkami. Tę generację omijały też dotąd redukcje w firmach“ – uważa ekspert Randstad Polska.
Wyzwanie 2023: kryzys lojalności i przywództwa
Kolejne dane w raporcie „Podsumowanie i wyzwania HR 2022/2023” pochodzą z portalu Atmoskop.pl, który zawiera profile pracodawców z opiniami od pracowników. Można tam wyodrębnić oceny pracodawców i współpracowników. Okazało się, że pracownicy wyżej ocenili współpracowników niż szefów! Co to może znaczyć?
– W roku 2023 namawiałbym do zdwojonej pracy z liderami i szefami. Bo kryzys przywództwa oraz motywacji u pracowników jest bardzo widoczny – pisze we wstępie do raportu Rafał Glogier-Osiński, Country Manager LMC Polska. I dodaje: – 2023 rok, według mnie, będzie rokiem zabiegania o lojalność pracowników. Nasz rynek potrzebuje pracowników, od lat. Nadchodzi kolejny rok próby dla organizacji, a cytując klasyka, „kiedy przyjdzie odpływ, okaże się, kto pływał nago”.
– Dane Atmoskop.pl pokazują, jakie nastroje panowały w 2022 roku i z jakimi wejdziemy w trudny, kryzysowy rok 2023. 60 proc. pracowników, którzy ocenili swoich pracodawców, wystawiło im czwórki lub piątki (w pięciostopniowej skali). Jednak ocena ta wcale nie jest pozytywna dla firm, bo najwyższe oceny otrzymali nie pracodawcy, a atmosfera, na którą składa się głównie współpraca z kolegami – komentuje Anna Morawiec-Bartosik, założycielka HRrebeles. Jej zdaniem szczególną uwagę pracodawców powinna zwrócić częsta wątpliwość, czy pracodawca jest wobec pracownika uczciwy i sprawiedliwy – najniższa uzyskana ocena. Ale także problemy z zaufaniem przełożonemu i ich nieumiejętność chwalenia pracowników.
Tego, że umiejętne dawanie informacji zwrotnej, a także docenianie jest dziś jedną z kluczowych umiejętności lidera, eksperci są pewni. – Docenianie jako element kultury firmowej nabiera znaczenia. Poczucie docenienia uwzględniamy coraz częściej w badaniach zaangażowania. Niestety, z moich doświadczeń wynika, że wskaźnik ten pozostaje na bardzo niskim poziomie. Mało tego, nawet jeśli szefowie już zaczynają docenianie stosować, wychodzi jeszcze gorzej – pisze Iwona Grochowska, CEO Nais, aplikacji do doceniania pracowników.
W raporcie dzieli się też wiedzą i przedstawia pięć zasad dobrego doceniania.
Czego Polacy chcą się uczyć?
Wiemy, że pracownicy chcą się rozwijać, a możliwość szkoleń czy lepszej ścieżki kariery jest równie ważna jak wyższa pensja w nowym miejscu pracy. Pierwszy raz w historii badania Monitor Rynku Pracy Randstad Polska, którego LMC Polska było partnerem, te dwa motywatory do zmiany pracy: wyższa pensja oraz rozwój osobisty – miały po tyle samo wskazań przez badanych: 44 proc.*
Dlatego pracodawcy powinni wiedzieć, czego chcą się uczyć ich pracownicy i jak tego chcą się uczyć. Z danych platformy z kursami do nauki online Seduo.pl wiemy, że Polacy wybierają inne kursy, gdy sami za nie płacą – to przede wszystkim kursy: z programów biurowych i języki obce, ale też np. kurs o komunikacji w czasie kryzysu i wojny w Ukrainie. Gdy zaś to firma opłaca szkolenia, wtedy popularnością cieszą się kursy, z których nabytą wiedzę czy umiejętności pracownicy wykorzystują „tu i teraz”, w pracy u danego pracodawcy, jak np. programy biurowe, komunikacja sprzedażowa albo zespołowa czy zarządzanie. Inspiracyjne kursy oglądają rzadziej niż użytkownicy, którzy sami opłacili naukę online.
– Współczesna nauka i praktyka jasną pokazują, że powinniśmy rozwijać umiejętności „miękkie”, jak inteligencja emocjonalna, empatia, umiejętności komunikacyjne w środowisku różnorodnym. Koniec końców to one okazują się niezbędne do dobrej współpracy i osiągnięcia celów. Pora na to, aby człowieka widzieć w całości, z jego wszystkimi cechami, umiejętnościami oraz – co ważne – z jego potrzebami. Dziś skuteczny rozwój to kompleksowość i elastyczność – komentuje w raporcie Agata Pelc, dyrektor zarządzająca Wellbeing Institute.
Na co pracodawcy i pracownicy powinni się szykować w 2023 roku?
Zdaniem Rafała Glogiera-Osińskiego, szefa LMC Polska, widoczy jest kryzys motywacji i dobrego leadershipu. – Dlatego jest konieczna zmiana stylu zarządzania u wielu osób. Nie można odbębniać spotkań i pytać wyłącznie o wyniki. Konieczny jest rozwój szefów w kierunku liderów służebnych, konieczna jest zmiana mentalności z folwarcznej na zespołową. Taką, w której szef rozumie, że zespół to ludzie, którzy są od szefa lepsi w swoich dziedzinach, a jego/jej rolą jest z nimi pracować, a nie ich tresować. Kiedy szef w pracownikach widzi ludzi, to ludzie widzą w szefie człowieka – uważa Glogier-Osiński.
To, że bezrobocie nie przekroczy w 2023 roku progu 6 proc. przewiduje Monika Fedorczuk, dyrektor Urzędu Pracy m.st. Warszawy. Jej zdaniem w przyszłym roku będzie malała liczba rekrutacji, choć – jak podkreśla – pracodawcy nadal mają nieobsadzonych ponad 100 tys. miejsc pracy.
Tymczasem Wiktor Doktór, prezes Pro Progressio, uważa, że wyzwaniem roku 2023 będzie nadal praca w zespołach rozproszonych i praca zdalna. Pracodawcy i pracownicy będą się nadal zastanawiać, które rozwiązanie jest dla nich najlepsze. Jego zdaniem liczba rekrutacji będzie rosła, ponieważ „Rynek pracy jest nienasycony. Mamy widoczną lukę rekrutacyjną na części stanowisk pracy i jestem pewien, że liczba procesów rekrutacyjnych będzie rosła. Co prawda regularnie słyszymy o robotyzacji, digitalizacji i cyfryzacji wielu branż, ale proces ten nie wyklucza pracy człowieka“ – napisał w raporcie „Podsumowanie i wyzwania HR 2022/2023”.
Raport „Podsumowanie i wyzwania HR: 2022/2023” jest kolejną publikacją LMC Polska, która wydała także: „Praca 2021: Oczekiwania a rzeczywistość”, Praca 2021: Kultura w firmach”, „Praca 2021: Efektywność HR”, „2022: Efektywne szkolenia. Rozwój pracowników w modelu hybrydowym”.
Zachęcamy do lektury raportu „Podsumowanie i wyzwania HR 2022/2023”. Można go bezpłatnie pobrać TUTAJ.
* Dane:
Aplikacja Praca za Rogiem: na podstawie ogłoszeń zamieszczonych od stycznia do września 2022 r.
Portal Atmoskop.pl: na podstawie opinii; N=1812, drugi i trzeci kwartał 2022 r.
Platforma Seduo.pl: na podstawie aktywności ~ 10 000 użytkowników
48. Monitor Rynku Pracy Randstad, sierpień 2022, próba 1000 osób
LMC Polska jest częścią międzynarodowego koncernu rekrutacyjnego Alma Media. W Polsce oferuje innowacyjne produkty z obszaru HR: Atmoskop.pl, Praca za Rogiem, Seduo.pl oraz Teamio.