Według rozporządzenia MSWiA z dnia 22 czerwca 2011 roku decyzję o odholowaniu pojazdu może podjąć funkcjonariusz policji lub pracownik innej uprawnionej jednostki (np. strażnik gminny, miejski lub dowodzący akcją ratowniczą). Co ciekawe, dyspozycję o usunięciu samochodu można wydać ustnie, również za pośrednictwem dostępnych środków łączności, jednak wymaga ona w tym przypadku niezwłocznego potwierdzenia na piśmie. Ostatecznie pojazd umieszczany jest na parkingu wskazanym przez starostę. Właściciel pojazdu może odebrać swój samochód dopiero po wcześniejszym uzyskaniu zgody instytucji, która nakazała jego usunięcia.
„Często widziałem samochody wyglądające na porzucone a stojące w miejscach, w których ich być nie powinno. Wprawdzie odpowiednie służby porządkowe w końcu zajmowały się nimi i usuwały je z miejsc publicznych, jednak ze względów proceduralnych trwało to bardzo długo.”– mówi Jerzy Woźnicki, dyrektor zarządzający, członek zarządu firmy produkującej wyciągarki marki Dragon Winch. „Chcąc usunąć wrak, służby te muszą skorzystać z pomocy lawety zaopatrzonej w wyciągarkę. Wyciągarka zamontowana na takim pojeździe jest kluczowym urządzeniem niezbędnym do odholowania pojazdu. Dlatego też, często zwracam uwagę na pozostawiane, nieużywane pojazdy. Z kolei nasza firma zaopatruje w wyciągarki wszelkie instytucje posiadające w swoim parku maszynowym lawety i holowniki. Nasze wyciągarki dostarczamy zarówno firmom polskim jak i zagranicznym. Czy nowe rozporządzenie sprawi, że funkcjonariusze będą mogli reagować szybciej? Wszystko wskazuje, że tak. Jak będzie, czas pokaże.” – dodaje.
Rozporządzenie w sprawie usuwania pojazdów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej weszło w życie w lipcu 2011 roku.