Autorzy:
Firma Fellowes oraz agencja Clue PR
Cel:
Już od ośmiu lat badania na temat kradzieży tożsamości w Polsce i na świecie należą do działań misyjnych firmy Fellowes, specjalisty w dziedzinie urządzeń biurowych, akcesoriów ergonomicznych i komputerowych. Chcąc w niekonwencjonalny sposób podejść do sprzedaży niszczarek, firma angażuje się społecznie i uświadamia Polakom jak dużym zagrożeniem jest utrata danych osobowych, współpracując z tak istotnymi podmiotami jak Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych czy Biuro Informacji Kredytowej.
Ubiegłoroczna edycja kampanii była kontynuacją edukacji społeczeństwa w zakresie ochrony danych osobowych, zjawiska kradzieży tożsamości, dostępnych regulacji prawnych oraz zagrożeń wynikających z niewłaściwego zabezpieczenia danych osobowych. Poprzez prowadzoną ankietę dotyczącą ochrony danych wrażliwych oraz prezentację jej wyników, organizatorzy chcieli zwrócić uwagę społeczeństwa na najważniejsze zagadnienia ochrony danych osobowych, na które w codziennym życiu często nie zwraca się uwagi oraz uświadomić społeczeństwo jak dużym zagrożeniem jest utrata danych osobowych.
Realizacja:
Komunikacja kampanii w mediach została oparta na wynikach ankiety dostępnej na stronie www.ochronatozsamosci.pl, która ma charakter edukacyjny. Partnerem merytorycznym ankiety było Biuro Informacji Kredytowej. Celem projektu było zbadanie wiedzy Polaków z zakresu ochrony danych osobowych. W badaniach uwzględnione zostały m.in.: skala zjawiska, znajomość problematyki kradzieży tożsamości, sposoby zabezpieczania się przed kradzieżą oraz zachowania społeczne wpływające na poziom zagrożenia. W ciągu roku ankietę wypełniło 1550 badanych (ankieta prowadzona od 1 października 2012 roku).
W ramach kampanii firma Fellowes wraz z agencją Clue PR zorganizowały konferencję, której prelegentami byli: dr Wojciech Rafał Wiewiórowski, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, dr Mariusz Cholewa, Prezes Zarządu Biura Informacji Kredytowej oraz dr Anna Wilk, socjolog, która opracowała wyniki ankiety. Za pozyskanie patronatów nad kampanią (GIODO, BIK) odpowiedzialna była również agencja. Dodatkowo, w ramach kampanii, firmy zorganizowały wykłady GIODO na wybranych warszawskich uczelniach. Firma Fellowes przyczyniła się także do rozpowszechnienia idei ochrony prywatności, danych osobowych wśród uczniów i nauczycieli poprzez wsparcie Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Twoje dane – twoja sprawa. Skuteczna ochrona danych osobowych – inicjatywa skierowana do uczniów i nauczycieli” organizowanego przez GIODO.
Podsumowanie projektu:
Główne działania kampanii odbyły się w ciągu jednego miesiąca (październik 2013). Agencja Clue PR przeprowadziła działania komunikacyjne mające na celu dotarcie z tematem do mediów ogólnoinformacyjnych, biznesowych, lifestylowych, ekonomicznych, społecznych i poradnikowych.
Dzięki nim pojawiło się ponad 100 publikacji – w głównych mediach drukowanych, online oraz w stacjach telewizyjnych i radiowych, w tym m.in. w takich mediach jak: Rzeczpospolita, Metro, Uważam Rze, Polskie Radio Program 1, TOK FM, TVN CNBC, Polsat Biznes. Ekwiwalent reklamowy wszystkich publikacji wyniósł blisko 500 000 zł, natomiast sprzedaż niszczarek firmy Fellowes w czwartym kwartale 2013 roku wzrosła o 25%.
Raport z przeprowadzonych badań na temat ochrony tożsamości wykazał również, że świadomość społeczeństwa w tym obszarze znacznie wzrosła. Jest jeszcze sporo do zrobienia, dlatego firma Fellowes ma w planach dalszą edukację społeczeństwa w zakresie ochrony danych osobowych.