Wakacje to czas relaksu i odpoczynku, także tego w formie aktywnej. To jednocześnie czas, kiedy bardziej niż kiedykolwiek w ciągu roku jesteśmy narażeni na różnego rodzaju urazy i dolegliwości. Czy zawsze musi być to powód, żeby przerywać urlop? Warto wiedzieć, że dzięki zdalnym i wygodnym rozwiązaniom telemedycznym, nie musimy od razu rezygnować w wypoczynku i jechać do lekarza albo szpitala. Coraz większą popularnością u pacjentów cieszą się, zwłaszcza w wakacje, takie udogodnienia jak czat on-line z lekarzem, konsultacja ze specjalistą przez telefon, czy nawet wideokonsultacja. Poradę otrzymamy szybko i dalej będziemy mogli cieszyć się wypoczynkiem.
Na co chorują wczasowicze
Do najczęstszych wakacyjnych problemów ze zdrowiem należą infekcje dróg oddechowych – przeziębienie, zapalenie gardła, krtani, angina. Czynniki sprzyjające zachorowaniom to zmiany temperatury otoczenia, klimatyzacja, zimne napoje. Innymi częstymi wakacyjnymi dolegliwościami są biegunka podróżnych oraz zmiany skórne, takie jak infekcje skórne, drobne urazy, czy odczyny po ukąszeniach owadów. Z infekcjami o łagodnym lub umiarkowanym przebiegu możemy radzić sobie sami. Pierwszym ratunkiem będzie dobrze wyposażona apteczka, w której powinny znaleźć się leki przeciw gorączkowe, przeciw bólowe i przeciw przeziębieniowe, a także zestaw opatrunków.
Lekarz na odległość
Niektóre przypadki wymagają jednak konsultacji z lekarzem. Czy konieczne jest wówczas przerwanie urlopu i powrót do domu? Nie dla wszystkich. Coraz więcej placówek medycznych, takich jak Medicover, oferuje swoim pacjentom możliwość skorzystania ze zdalnej konsultacji z lekarzem – zarówno podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), jak i z lekarzem specjalistą. Dzięki temu pacjenci mogą nadal cieszyć się wypoczynkiem, a jednocześnie uzyskać poradę na temat swojej dolegliwości czy drobnego urazu, dawkowania leku itp. Telemedycyna, a zwłaszcza czat, rozmowa przez telefon, czy wideokonsultacje z lekarzem, mogą okazać się wybawieniem w wakacyjnych problemach ze zdrowiem. Zwłaszcza za granicą, gdzie dodatkowym utrudnieniem w skorzystaniu z porady lekarza może być bariera językowa. Poza sytuacjami wymagającymi pilnej pomocy z powodu zagrożenia zdrowia i życia, z powodzeniem działanie możemy zacząć od zdalnej konsultacji z naszym lekarzem. Jeżeli na podstawie przeprowadzonego wywiadu lekarz uzna, że potrzebna jest wizyta, to z pewnością ją zaleci – mówi dr Agnieszka Motyl, Kierownik ds. Jakości Medycznej w Medicover.
Konsultacja wideo
Jednym z rozwiązań, jakie oferuje telemedycyna jest wideokonsultacja z lekarzem. Jej atutem jest możliwość dokładniejszej oceny objawów choroby przez lekarza, który może zaobserwować coś, czego pacjent sam nie zauważy lub nie uzna za istotne. Może być ona bardzo pomocna w ocenie i ustalaniu postępowania w przypadku problemów skórnych począwszy od oparzeń, przez niepokojące wysypki na ciele, po odczyny po ukąszeniach owadów (np. rumień po usunięciu kleszcza). Poza tym podczas takiej rozmowy lekarz może na przykład zidentyfikować rodzaj kaszlu dziecka, co rodzicom często sprawia trudności, i dobrać najwłaściwszy w danym przypadku lek.
Prześlij zdjęcie lekarzowi
Przebywając na urlopie porad medycznych szukamy najczęściej w Internecie. Niestety często znajdywana „na własną rękę” diagnoza jest niewłaściwa i np. nawet małe zmiany skórne możemy ocenić jako groźne. Zwłaszcza rodzice są gotowi przerwać urlop, by jechać z dzieckiem do lekarza. Spokój może przywrócić wysłanie zdjęcia lekarzowi, który na jego podstawie zidentyfikuje chorobę. Pacjent może przesłać nam zdjęcie po zalogowaniu się do platformy Medicover-on-Line, gdzie przygotowana jest specjalna aplikacja do wysyłania zdjęć lekarzowi. Wszystkie zdjęcia przekazywane są do specjalnego serwera, do którego lekarz po zalogowaniu się ma dostęp. Do folderu ma dostęp wyłącznie uprawiony personel medyczny – zabezpieczenia poufności są tu nawet bardziej zaawansowane, niż w przypadku bankowości elektronicznej. Oczywiście zdjęcie można lekarzowi wysłać także przez telefon komórkowy – mówi Maja Archacka-Choi, Kierownik ds. Telemedycyny Medicover.
Skuteczna pomoc dla przewlekle chorych bez stania w kolejkach
Zdalny kontakt z lekarzem na wakacjach jest też niezwykle ważny dla osób przewlekle chorych lub na stałe przyjmujących leki. Korzystając z usług telemedycznych, takich jak czat, wideokonsultacje czy porady telefoniczne w Medicover nasi pacjenci zachowują ciągłość opieki. Lekarz udzielający im porady ma wgląd do ich dokumentacji medycznej – zna więc historię choroby i ma wszystkie niezbędne dane do tego, by udzielić skutecznej pomocy. Każdy zdalny kontakt jest odnotowany w elektronicznej dokumentacji pacjenta – mówi dr Agnieszka Motyl.
dostarczył infoWire.pl