26 lutego 2015 r. – Firma MasterCard zaprezentowała ranking „Mobile Top App Index”, prezentujący najlepsze mobilne aplikacje zakupowe z 36 krajów Europy. Zestawienie, poza przeglądem samych aplikacji, stanowi również doskonałe źródło wiedzy na temat sposobów wykorzystania technologii mobilnych przez użytkowników w całej Europie.
W kompleksowym badaniu wzięto pod uwagę 19 różnych kategorii. Wyłoniono najlepsze aplikacje zakupowe oraz zidentyfikowano najważniejsze trendy w tym sektorze rynku. Dzięki rankingowi udało się poszerzyć wiedzę o zmieniających się zachowaniach, zarówno samych konsumentów jak i firm tworzących aplikacje oraz o ich interakcji ze sprzedawcami. Wyniki wyraźnie wskazują na to, że najlepsze aplikacje zakupowe pochodzą z dwóch głównych europejskich rynków - Wielkiej Brytanii oraz Niemiec. Wśród 19 zwycięskich aplikacji znalazło się 5 propozycji z Wielkiej Brytanii, 5 z Niemiec oraz 2 z Turcji, a także jedna – Nexto Reader – z Polski. Wielka Brytania i Niemcy wyróżniają się nie tylko pod względem jakości aplikacji zakupowych, lecz również jeśli chodzi o ich liczbę. W obydwu krajach dostępnych jest ponad 70 rozwiązań tego typu. Średnia liczba aplikacji zakupowych oferowanych w poszczególnych krajach europejskich wynosi 30.
Ranking aplikacji na rok 2015 wg MasterCard
· Argos – Wlk. Brytania (Sklepy wielomarkowe) · BlaBlaCar – Francja (Usługi osobiste) · BiTaksi – Turcja (Taxi) · Booking.com Hotel Reservations Worldwide & Hotel Deals – Holandia (Zakwaterowanie) · Conrad – Niemcy (Elektronika i multimedia) · Chocogreets – Szwajcaria (Upominki i niespodzianki) · easyJet – Wlk. Brytania (Bilety lotnicze) · Lieferheld – Niemcy (Posiłki z dostawą do domu) · Mothercare – Wlk. Brytania (Różne) · oBilet – Turcja (Transport) |
· pamediakopes.gr – Grecja (Urlop) · Parko – Izrael (Parking) · Nexto Reader – Polska (Działalność wydawnicza) · Shpock – Niemcy (Aukcje internetowe i ogłoszenia drobne) · Spotlime – Włochy (Bilety na wydarzenia kulturalne) · Sixt Rent a Car – Niemcy (Samochody i motocykle) · The Body Shop – Wlk. Brytania (Kosmetyki) · Tesco – Wlk. Brytania (Zakupy spożywcze) · Zalando – Niemcy (Ubrania i moda) |
Javier Perez, Prezes MasterCard Europe, zauważył: „Sposób, w jaki ludzie na całym świecie wydają pieniądze bardzo szybko się zmienia. Dostrzegamy ogromny wysiłek tradycyjnych jak i nowoczesnych firm działających na rynku europejskim, wykorzystując nowoczesne technologie, by ułatwiać życie konsumentom. MasterCard Top App Index jest odzwierciedleniem innowacyjnego podejścia oraz różnorodności firm działających na rynku europejskim. Dzięki niemu widzimy też wyraźnie jak wiele krajów aktywnie przyczynia się do tego, by zakupy były zawsze łatwe i bezpieczne, bez względu na miejsce, w którym akurat znajduje się klient”.
TELEFON KOMÓRKOWY WSPÓŁCZESNĄ WYSTAWĄ SKLEPOWĄ
Dr Carsten Sørensen, profesor innowacji cyfrowych w London School of Economics and Political Science, wskazuje na wiele nowych trendów. „Zauważyliśmy, że akceptanci zdali już sobie sprawę z tego, iż obecność na rynku zakupów mobilnych jest niezwykle ważna. W wielu przypadkach ekrany telefonów komórkowych traktowane są po prostu jako dodatkowe okno wystawowe. W niektórych aplikacjach udało się zachować prostotę całego procesu zakupowego. Oferują one dokładnie tyle informacji o produkcie lub usłudze, ile jest niezbędne do tego, by dokonać zakupu szybko i łatwo, zgodnie z duchem naszych mobilnych czasów.” Jennifer Copestake, dziennikarka BBC Click, dodaje: „Sprzedawcy muszą być innowacyjni, by rozwijać się i poszerzać zakres swojej działalności. Muszą iść do przodu i zapewnić klientom możliwość korzystania z aplikacji mobilnych. W przypadku wielu aplikacji korzystanie z nich było po prostu czystą przyjemnością. Zastanawiam się, jaką drogą podążą ich autorzy w przyszłości i jak uda im się wyróżnić na tle konkurencji.”
Ranking firmy MasterCard pokazał również, że europejscy sprzedawcy i deweloperzy aplikacji skupiają obecnie swoje zainteresowanie na siedmiu kategoriach, w których oferowanych jest około 65% wszystkich aplikacji: Posiłki z dostawą do domu, Taxi, Bilety na transport publiczny (kolej, komunikacja miejska, autobusy, itp.), Działalność wydawnicza (książki, czasopisma, itp.), Zakwaterowanie, Bilety parkingowe oraz Rozrywka (kino, teatr, festiwale, imprezy sportowe, itp.)
FORMY PŁATNOŚCI
Karty płatnicze są zdecydowanie najbardziej popularną wśród właścicieli/deweloperów aplikacji metodą rozliczania się z klientami. Oferuje ją 52% wszystkich aplikacji zakupowych. Znaczącą pozycję odgrywa wciąż dostawa za pobraniem - takie rozwiązanie jest dostępne w 36% wszystkich aplikacji zakupowych. Szybko rosnącą popularnością cieszą się portfele online - można je znaleźć obecnie w 24% najlepszych aplikacji. Wśród wąskiego grona aplikacji zakwalifikowanych do ostatecznego etapu rywalizacji, płatności dokonywane kartą online oraz portfele online dostępne były zdecydowanie częściej. Takie rozwiązania oferowane były odpowiednio przez 82% oraz 39% aplikacji uwzględnionych w Indeksie.
MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE: ZNAK CZASÓW?
W ostatnich latach zaobserwowano niezwykły wzrost popularności logowania za pośrednictwem profili w serwisach społecznościowych. Dzięki temu użytkownicy odwiedzający daną stronę mogą łatwo uzyskać dostęp do oferowanych usług, bez potrzeby wielokrotnego wpisywania swoich danych. Ponieważ tego typu rozwiązania są stosowane coraz częściej, można było się spodziewać, że większość aplikacji zakupowych również wpisze się w ten trend. Okazuje się jednak, że tylko 7,5% spośród 1 000 przetestowanych aplikacji oferowała, oprócz standardowej rejestracji, możliwość zalogowania się za pomocą profilu w serwisie społecznościowym. W grupie finalistów rankingu, ten odsetek wzrósł co prawda dwukrotnie, jednak wciąż pozostaje zaskakująco niski. Możliwość zalogowania się danymi konta społecznościowego oferowała jedynie nieco ponad 1/5 z tych aplikacji.
POD PRĄD?
Oprócz wyłonienia zwycięskich aplikacji, konkurs pozwolił też na zidentyfikowanie rozwiązań, które zdecydowanie wyróżniają się na tle konkurencji. Dotyczą one chociażby wprowadzania w życie niezwykłych pomysłów - np. zamawiania z wyprzedzeniem przekąsek podczas spotkań biznesowych czy imprez, identyfikowania i kupowania ubrań noszonych przez aktorów w telewizji oraz dokonania mobilnej płatności za naładowanie akumulatorów samochodu elektrycznego. Świat zakupów mobilnych otwiera nowe możliwości również przed klientami, którzy chcieliby zamówić przez Internet dostawę gazu ziemnego, kilka butelek wody, czy też zarezerwować miejsce na nabożeństwie religijnym, regulując wszystkie należności kartą płatniczą.
dostarczył infoWire.pl