Nowy terminal zastąpi stary budynek znany ze swojego charakterystycznego „buraczkowego” dachu i stworzy z obecnie używaną częścią terminala jednolitą całość zintegrowaną pod względem architektonicznym, technicznym i funkcjonalnym. Powierzchnia nowego obiektu wynosi ponad 60 tys. m kw. (po połączeniu z obecnie użytkowaną częścią Terminal A będzie miał powierzchnię całkowitą 154,5 tys. m kw). W procesie modernizacji praktycznie w całości została wykorzystana konstrukcja nośna starego obiektu. Wymianie uległa natomiast kopuła i wyposażenie budynku. Wybudowana została także dodatkowa kondygnacja z przeznaczeniem na biura. Obecnie nowy terminal liczy siedem kondygnacji (pasażerowie będą mieli dostęp do trzech z nich). - Wszystkie te zmiany zwiększą komfort obsługi pasażerów i przepustowość portu, która w ciągu najbliższych 15 lat może osiągnąć poziom 20 mln osób rocznie. Dzięki temu nasze lotnisko ma szansę stać się najważniejszym i największym portem w Europie Środkowej – mówi Michał Kaczmarzyk, dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie. Koszt modernizacji terminala sięga 400 mln zł. Około 30 proc. kosztów pokrywa dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Generalnym Wykonawcą modernizacji jest Konsorcjum HOCHTIEF Polska S.A. i HOCHTIEF Solutions AG. Do dyspozycji pasażerów w nowej części terminala będzie 48 stanowisk check-in. W nowych halach odlotów i przylotów znajdą się też kasy linii lotniczych, dodatkowe stanowiska biur podróży, nowe stanowiska wypożyczalni samochodów, a także biura linii lotniczych. Nowy terminal niesie obietnicę krótszego czasu oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa. Dla pasażerów będzie dostępnych dodatkowych 9 punktów kontroli bezpieczeństwa. Komfort podróżnych w znaczący sposób podniesie bezpośrednie połączenie ze stacją kolejową. Przejście podziemne z hali do stacji kolejowej oznacza, że w drodze do pociągu nie trzeba opuszczać budynku. Jest to szczególnie istotne przy brzydkiej pogodzie i dla pasażerów z dużą ilością bagażu. Eleganckie sklepy i różnorodne restauracje W nowej części terminala powstaną dwa nowe salony Executive Lounge, każdy o powierzchni ok. 500 m kw., pomieszczenia modlitwy i medytacji dla różnych religii i ambulatorium. Do dyspozycji pasażerów oddana zostanie powierzchnia handlowa licząca prawie trzy tysiące m kw., na której zaaranżowanych zostanie 15 nowych sklepów. Lotnisko Chopina wzbogaci się o sklepy z typowym asortymentem duty free, czyli alkoholem, papierosami i kosmetykami. W pasażu handlowym ulokuje się 25 nowych lokali usługowych, w tym 10 gastronomicznych, bank, kantory, bankomaty i maszyny vendingowe. Na lotnisku znajdą się sklepy znanych i ekskluzywnych marek, m.in. Victoria’s Secret, Ermenegildo Zegna, Emporio Armani, Salvatore Ferragamo i Ralph Lauren. Zupełną nowością będzie lotniskowy salon Samsunga (jeden z nielicznych na świecie) z najnowszą ofertą tej firmy. Pojawi się również duży sklep z ubraniami i zabawkami dla dzieci oraz wyborem słodyczy M&M’s. Lotnisko Chopina poszerzy także swoją ofertę gastronomiczną. Nowa powierzchnia pozwoli na uruchomienie oczekiwanych przez wielu pasażerów restauracji typu fast food (m.in. restauracja McDonald’s). Pojawią się też nowe kawiarnie Espressamente Illy i McCafé oraz kawiarnia Bread&Co z rozszerzoną ofertą. Miłośnicy dań restauracyjnych będą mogli skorzystać z oferty restauracji The Flame i Misa. Nowością w warszawskim porcie będzie strefa food court z trzema lokalami ze zróżnicowaną ofertą obejmującą dania fast food, kuchnię włoską i kuchnię polską. Wszystkie te lokale będą działały we wspólnym systemie płatności, co pozwoli na elastyczny wybór posiłków przez pasażerów. Najbardziej wyczekiwane: elektrownia solarna i taras widokowy Ciekawostkę stanowi innowacyjne w skali światowej dla lotnisk rozwiązanie: elektrownia słoneczna na dachu, która w momencie projektowania była największym tego typu obiektem w Polsce. Panele z ogniwami fotowoltaicznymi pokrywające 80 proc. części dachu (7 tys. m kw.) terminala umożliwią konwersję energii promieniowania słonecznego w energię elektryczną i wyprodukują dla lotniska rocznie blisko jeden megawat prądu (98,95 MWh). Ich podstawową funkcją będzie topienie śniegu. Ku uciesze warszawiaków i turystów ponownie zostanie otwarty taras widokowy, który w związku z remontem zamknięty został w 2010 roku. Taras będzie dostępny dla osób niepełnosprawnych, gdyż dociera do niego winda, czego nie było pięć lat temu. W pobliżu tarasu znajdzie się też kawiarnia i sklep z pamiątkami. Dalsze zmiany w planach Oddanie zmodernizowanej części Terminala A nie wieńczy planowanych zmian na Lotnisku Chopina. Rozbudowa budynku pozwoli na zwiększenie przepustowości lotniska do 20 mln pasażerów rocznie, a także spowoduje wzrost znaczenia Warszawy jako portu przesiadkowego. Już teraz 15 proc. pasażerów to osoby w tranzycie. - Będziemy w dalszym ciągu rozbudowywać lotnisko. Powstaną nowe drogi kołowania i płyty postojowe, które zwiększą przepustowość pola manewrowego i poprawią warunki obsługi naziemnej samolotów. W 2015 r. jesteśmy przygotowani do obsługi 11 milionów pasażerów, a najdalej za pięć lat będziemy gotowi do obsłużenia 20 mln osób rocznie – zapewnia Michał Kaczmarzyk, dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie.