Lidl jako pierwszy food retailer w Europie osiągnął liczbę 10 milionów fanów na Facebooku, tym samym jest siecią sklepów z największą społecznością w Europie. Potwierdza to badanie „Lidl Now #1 European Food Retailer on Facebook”[1], które zostało niedawno opublikowane przez Agencję Monitoringu Mediów Społecznościowych „Socialbakers“. Polski fan page, który niedawno obchodził swoje drugie urodziny, na Facebooku liczy już ponad 800 tysięcy fanów.
Lidl rozpoczął aktywność w mediach społecznościowych na skalę międzynarodową we wrześniu 2011 roku w siedmiu krajach (Wielka Brytania, Hiszpania, Irlandia, Holandia, Chorwacja, Rumunia i Finlandia), ale już wcześniej założony został pierwszy fan page firmy na niemieckim Facebooku. Stopniowo przyłączały się kolejne kraje, aby ostatecznie w kwietniu 2013 roku społeczność fanów Lidla była obecna wszędzie, gdzie firma posiada swoje sklepy. Dziś Lidl prowadzi na Facebooku 26 stron firmowych, a społeczność liczy 10,2 mln fanów. W krajach, w których obecna jest sieć Lidl, średnio co 20 użytkownik Facebooka jest fanem Lidla (w Polsce co 14). Tym samym Lidl, już po 2,5 roku międzynarodowej obecności na Facebooku, zajmuje pierwsze miejsce wśród sieci sklepów spożywczych w Europie i drugie na świecie.
Lidl prowadzi jednak w rankingach nie tylko pod względem liczby fanów. Badanie międzynarodowej firmy zajmującej się monitoringiem mediów społecznościowych Socialbakers pokazuje również, że Lidl jest siecią sklepów spożywczych w Europie
z największą liczbą interakcji (zaangażowaniem), a także największą liczbą zapytań od klientów pojawiających się na Facebooku. Pełny raport Socialbakers można znaleźć na: http://www.socialbakers.com/blog/2134-infographic-lidl-1-european-food-retailer-on-facebook
„Facebook stał się w ciągu ostatniego 2,5 roku bardzo ważną platformą komunikacji korporacyjnej Lidl", mówi Andreas Brückner, Dyrektor Zarządzający wiodącej na świecie agencji mediów społecznościowych MRM. „Sukces ten wynika z konsekwencji
i wysokiego poziomu profesjonalizmu, z jakim Lidl podszedł do tematu mediów społecznościowych. Zamiast jedynie przekazywać za pośrednictwem tego kanału treści reklamowe Lidl używa Facebooka do prowadzenia dwukierunkowej komunikacji
z klientami w otwarty i przejrzysty sposób". Oprócz proponowania udziału w klasycznych konkursach Lidl również aktywnie buduje relację ze swoimi fanami. Wspólnie ze społecznościami zostały już opracowane produkty (crowdsourcing) czy przeprowadzone zbiórki pieniędzy (crowdfunding). Fani biorą również aktywny udział
w przygotowaniu oferty. W niektórych krajach fani mogli już nawet decydować, jakie artykuły z asortymentu Lidl mają znaleźć się w ofercie sklepów.
„Lidl bardzo poważnie traktuje opinie swoich fanów. Jest to, moim zdaniem, oprócz innowacyjnych treści jedna z głównych przyczyn wielkiego sukcesu tego zaangażowania”, dodaje Andreas Brückner. „Również w przyszłości celem działań na Facebooku będzie innowacyjność, dobra relacja z klientem i przejrzystość”.
Lidl Polskana Facebooku
Fanpage Lidl Polska powstał w marcu 2012 roku i już po 10 miesiącach stał się numerem jeden w branży retail na polskim Facebooku.
Przez ten czas licząca w tej chwili ponad 800 tysięcy społeczność Lidl Polska opublikowała ponad 100 tysięcy komentarzy, a sam fan page zarejestrował niemal pół miliona aktywności. Od momentu powstania fan page’a Lidl Polska wyznacza standardy obsługi
i komunikowania się w branży retail. Fani mają możliwość m.in. czatowania
z szefami kuchni Lidla, wybierania promocji na ulubione produkty, a nawet otwierania wybranych sklepów w środku nocy!
Fan page Lidl Polska znalazł się również między innymi w pierwszej piątce rankingu Socialbakers w kategorii Socially Devoted[2]. To standard określający najlepsze firmy na Facebooku w zakresie Social Customer Care (obsługi klienta w mediach społecznościowych).
Social media to dla nas nie tylko "fun", ale też edukowanie kulinarne. Działa to też
w drugą stronę – nasi fani codziennie udostępniają zdjęcia potraw, które zrealizowali według naszych przepisów, a także przesyłają własne impresje kulinarne – mówi PR Manager Lidl Polska, Patrycja Kamińska.
Lidl jest także obecny w serwisie YouTube oraz Pinterest. Dodatkowo prowadzi stronę www.kuchnialidla.pl, na której kulinarne boje
o podniebienia Polaków toczą Pascal Brodnicki, Karol Okrasa oraz Mistrz Cukierników Paweł Małecki.
O MRM
MRM to agencja social media i digital, z siedzibą we Frankfurcie, Düsseldorfie i Berlinie, mająca ponad 200 pracowników w 28 krajach i będąca częścią McCann Worldgroup. MRM Niemcy jest wiodącą agencją mediów społecznościowych dla Lidl International – koordynuje dla marki Lidl aplikacje i kampanie międzynarodowe.
Informacje o firmie:
Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w wielu krajach Europy istnieje ponad 9000 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 500.
[1] „Lidl numerem jeden wśród europejskich sieci spożywczych na Facebooku”.
[2] Dane pochodzą z rankingu Socialbakers, za czwarty kwartał roku 2013 www.socialbakers.com
Informacje o firmie:
Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w wielu krajach Europy istnieje ponad 9000 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 500.