Organizacja zagranicznej podróży czy wakacyjnego wyjazdu w coraz większej mierze zależy od kobiet. Decydują one już nie tylko o wyborze destynacji czy hotelu, ale także o sposobie dotarcia na lotnisko i terminie rezerwacji miejsca parkingowego dla samochodu. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez firmę START Parking.
Polacy chętnie wyjeżdżają na zagraniczne wakacje, nawet tylko na kilka dni. Jak wynika z sondażu CBOS, w 2014 roku zwiększyła się liczba wyjeżdżających za granicę w celach wypoczynkowych lub turystycznych. Stanowili oni 1/3 ogółu udających się na wakacje. Największą popularnością cieszą się obecnie kraje europejskie - Niemcy, Chorwacja, Czechy, Hiszpania, Węgry, Włochy, Wielka Brytania. Wyjeżdżający poza Stary Kontynent turyści najchętniej udają się do Turcji.
Z naszych obserwacji wynika, że to właśnie kobiety coraz częściej zajmują się kompleksową organizacją zagranicznego wyjazdu, decydując już nie tylko o wyborze kraju, regionu czy konkretnego hotelu, ale także o tak pozornie prozaicznych rzeczach jak rezerwacja miejsca parkingowego przy lotnisku. Wpisuje się to w trendy od dawna panujące na Zachodzie, gdzie coraz lepiej wykształcone i bardziej mobilne kobiety podejmują większość decyzji podróżniczych, zarówno w przypadku wyjazdów rodzinnych, jak i we dwoje ze swoim partnerem – mówi Piotr Macierzyński, Prezes START Parking.
Według danych START Parking, w okresie od września 2014 do marca 2015 roku ponad połowy wszystkich internetowych rezerwacji miejsc parkingowych przy lotniskach dokonały kobiety (53,25%), zaś mężczyźni jedynie 46,75%. Z badania przeprowadzonego na próbie około 35 tys. rezerwacji wynika, że różnice w liczbie zamówień determinuje głównie przedział wiekowy. Biorąc pod uwagę wszystkie grupy wiekowe, najwięcej zamówień wygenerowały kobiety w przedziałach pomiędzy 18 a 44 rokiem życia. Największe różnice zaobserwowano w grupie wiekowej 18-24, gdzie przewaga kobiet nad mężczyznami (6,96% do 3,46%) była większa niż w pozostałych. Jedynie w przedziale 45-54 i 55-64 lat dominowali mężczyźni. W przypadku planowania podróży i zakupu usług dodatkowych, takich jak parking przy lotnisku, mężczyźni pomiędzy 18 a 44 rokiem życia najczęściej wybierają najprostsze rozwiązania proponowane przez touroperatora. Kobiety natomiast chętniej korzystają z Sieci, gdzie łatwo mogą porównać kilka ofert, aby uzyskać pewność wyboru najlepszej z nich.
Internet stał się ważnym narzędziem w planowaniu podróży, umożliwiając poszukiwanie informacji oraz zamawianie pełnej gamy usług turystycznych. Coraz częściej służy też do kompleksowego zakupu usług, włącznie z rezerwacją i płatnością. Widać wyraźnie, że za zmianą pokoleniową idą zmiany w podejściu płci do nowych technologii.
Wcześniej to mężczyźni dominowali w obcowaniu z Internetem. Teraz tę rolę przejmują kobiety. Jednak mimo iż kobiety częściej interesują się szczegółami oferty, to i tak ostatecznie zlecają rezerwację mężczyznom - wyjaśnia Piotr Macierzyński.
Statystyki odnotowane przez Biuro Obsługi Klienta START Parking wskazują, że ze wszystkich zapytań mailowych, aż 67,43% pochodziło od kobiet, zaś tylko 31,25% od mężczyzn. Podobnie rozłożyły się kontakty telefoniczne - 62,50% dzwoniących stanowiły kobiety, a 47,15% mężczyźni.