Według danych „Raportu o sytuacji mikro i małych firm w roku 2015”, autorstwa ekspertów Banku Pekao, nastroje mikro i małych przedsiębiorców w województwie dolnośląskim rosną już trzeci rok z rzędu i są najwyższe od 6 lat. Optymizm dominuje w podregionie wrocławskim (powiaty wokół Wrocławia) oraz w samym Wrocławiu, na drugim biegunie znalazł się podregion legnicko-głogowski. Mikro i małe firmy z Dolnego Śląska coraz chętniej eksportują i częściej inwestują.
Dolnośląscy mikro i mali przedsiębiorcy lepiej niż w poprzedniej edycji „Raportu o sytuacji mikro i małych firm” Banku Pekao ocenili warunki prowadzenia swoich firm. Ogólny Wskaźnik Koniunktury [1] w Dolnośląskiem osiągnął najwyższy historycznie poziom – 98 p. (wzrost o 1 p.p.) i w ujęciu rocznym jest porównywalny ze średnią krajową. Najbardziej zadowoleni z prowadzenia działalności w 2015 r. są przedsiębiorcy z Wrocławia (97,6 p.) oraz z podregionu wrocławskiego (97,3 p.). Lider poprzedniego badania - podregion wałbrzyski – znalazł się na trzecim miejscu (96,6 p.). Mikro i małe firmy z podregionu jeleniogórskiego oceniły swoją działalność w 2015 r. nieco poniżej średniej krajowej, na 95,8 p. Podobnie jak w poprzednim badaniu – legnicko-głogowscy przedsiębiorcy najniżej ocenili swoją sytuację w 2015 r. (94,6 p.).
– W 2015 roku znacząco poprawiły się nastroje wrocławskich firm, które rok wcześniej najmniej optymistycznie w kraju oceniły swoją sytuację. W poprzednim badaniu najbardziej zadowoleni w województwie byli przedsiębiorcy z podregionu wałbrzyskiego. W tym roku, sytuacja się zmieniła i największym optymizmem pałają właściciele firm z podregionu wrocławskiego. Dolnośląscy właściciele firm optymistycznie patrzą w przyszłość – komentuje Anna Stasiak z Departamentu Klienta Biznesowego Banku Pekao.
Wskaźnik koniunktury jest wypadkową oceny ogólnej sytuacji gospodarczej kraju, sytuacji branży, sytuacji finansowej firmy, zatrudnienia, dostępności zewnętrznego finansowania oraz zatorów płatniczych. Raport Banku Pekao pokazuje, że dolnośląscy mikro i mali przedsiębiorcy poniżej średniej krajowej ocenili trzy z ośmiu obszarów – zatrudnienie, przychody firmy i wynik finansowy firmy. W poprzednim badaniu poniżej średniej krajowej oceniono wyłącznie oczekiwanie na zapłatę, które w tym roku przewyższa wynik krajowy aż o 0,6 p. Najwyżej oceniono dostępność do zewnętrznego finansowania (+1,4 p.p. wyżej niż średnio w kraju) oraz sytuację branży (+0,4 p. względem średniej krajowej).
Znacząco wzrósł odsetek inwestycji na Dolnym Śląsku (z 39% w 2014 r. do 48% w 2015 r.). Średnia krajowa to 46%. Najchętniej inwestują właściciele mikro i małych firm we Wrocławiu oraz w podregionie wrocławskim (52%). Poniżej średniej krajowej inwestują przedstawiciele podregionów: jeleniogórskiego i legnicko-głogowskiego (42%). 35% wszystkich kosztów stanowiły inwestycje poniżej 10 tys. złotych. Wydatki powyżej 1 mln złotych stanowiły niecały 1%, mniej niż średnio w Polsce.
– Pod względem odsetka inwestujących mikro i małych firm dolnośląskie jest powyżej średniej krajowej, ale wynika to przede wszystkim z inwestycji na terenie Wrocławia i powiatów wokół niego. W innych podregionach odsetek jest sporo niższy. Gdyby porównywać inwestycje z innymi województwami, to więcej firm deklaruje inwestycje w sąsiednich regionach np. w lubuskim, wielkopolskim, czy opolskim – dodaje Anna Stasiak z Departamentu Klienta Biznesowego Banku Pekao.
Trzypunktowy wzrost rok do roku, z 14% do 17%, nastąpił w dolnośląskim eksporcie. Więcej eksportują wyłącznie mazowieccy i pomorscy mikro i mali przedsiębiorcy. Średnio w Polsce eksportuje 16% mikro i małych firm. Najwięcej sprzedają za granicę przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą we Wrocławiu (23%), najmniej zarejestrowani w podregionie legnicko-głogowskim – jedynie 7%. Właściciele mikro i małych firm z Dolnego Śląska są bardziej zadowoleni z przychodów z eksportu w 2015 r. (103,3 p. vs. 101,7 p. w 2014 r.).
Wyniki Raportu Banku Pekao pokazują, że na Dolnym Śląsku zmniejszyło się rok do roku zainteresowanie wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań. Innowacje produktowe wprowadziło 25% firm – to wynik poniżej średniej krajowej (26%). Najwięcej innowacji produktowych zastosowano w podregionie jeleniogórskim – 32%. W podregionie legnicko-głogowskim najmniej, bo 20% mikro i małych firm wdrożyło nowe rozwiązania produktowe. Dolnośląscy przedsiębiorcy wykazali jeszcze mniejszy popyt na innowacyjne rozwiązania procesowe – wdrożyło je jedynie 15% firm, przy średniej krajowej – 17%. W podregionie wrocławskim, najwięcej, bo 23% firm ulepszyło rozwiązania procesowe. Najmniej innowacyjny, podobnie jak przy rozwiązaniach produktowych, okazał się w 2015 r. podregion legnicko-głogowski – tylko 9% przedsiębiorców sięgnęło po nowe rozwiązania procesowe. Innowacje są najczęściej finansowane ze środków własnych (88%) i kredytów (9%). Z kredytów na innowacje najczęściej korzystają przedsiębiorcy z podregionu wałbrzyskiego.
Podobnie jak w całej Polsce największym utrudnieniem w prowadzaniu działalności dla mikro i małych firm na Dolnym Śląsku są wysokie podatki oraz koszty pracy. Utrudnienie stanowią też bariery biurokratyczne i przepisy prawne. Większe bariery w województwie dolnośląskim niż średnio w kraju stanowią: niska rentowność działalności, popyt na produkty i usługi firmy oraz szara strefa. Ogólnie dolnośląscy respondenci ocenili bariery prowadzenia działalności poniżej średniej krajowej (2,67 p. vs. 2,75 p.).
Tematem specjalnym tegorocznej edycji Raportu są startupy czyli firmy, które działają na rynku krócej niż 3 lata. Startupy z dużo większym optymizmem oceniają otaczającą rzeczywistość. Ogólny Wskaźnik Koniunktury wyniósł 104 punkty. Zmiany, które ułatwiłyby rozpoczynanie i prowadzenie działalności gospodarczej startupom to mniejsze koszty pracy (ZUS, podatki; 50% wskazań), lepszy dostęp do finansowania (27%) oraz uproszczenie przepisów (11%).
Raport Banku Pekao powstał w oparciu o wywiady telefoniczne z właścicielami ponad 6,9 tys. mikro i małych firm, prowadzone we wrześniu 2015 r. Wyniki badania przedstawione są na poziomie kraju, 16 województw oraz 66 grup subregionalnych, jak również według branż, wielkości firmy i okresu funkcjonowania na rynku. Respondenci odpowiedzieli na 70 pytań.
[1] Wskaźniki w ramach badania mogą przyjmować wartości od 50 do 150, przy czym 50 oznacza „dużo gorzej”, 75 – „gorzej”, 100 – „ani lepiej, ani gorzej”, 125 – „lepiej”, 150 – „dużo lepiej”.
dostarczył infoWire.pl