Budynek Muzeum II Wojny Światowej nazywany jest odważną wizją o międzynarodowej randze. To wyrazista ikona głęboko zakorzenionego w Polsce tematu. Dynamicznie wznosząca się ku górze pochyła forma bryły jest znakiem mieszczącego się pod nią muzeum. Jako miejsce upamiętniające historię jest nowym symbolem tragedii przeszłości, żywotności teraźniejszości i horyzontu przyszłości. Autorzy projektu architektonicznego nazwali go „milczącym gmachem”, który powinien wywoływać u zwiedzających głębokie refleksje.
Muzeum II Wojny Światowej powstało w Gdańsku przy placu Władysława Bartoszewskiego, blisko historycznego centrum miasta. Od zachodniej strony dotyka Kanału Raduni, a od południowej – otwiera się na szeroką panoramę Motławy. Obecnie są to raczej obrzeża starego Gdańska, ale niebawem powstanie tam centrum nowoczesnej dzielnicy, ulokowane na terenach postoczniowych. Siedziba Muzeum znajduje się też w symbolicznej przestrzeni architektonicznej stanowiącej obszar pamięci – 200 m od historycznego budynku Poczty Polskiej oraz 3 km drogą wodną od półwyspu Westerplatte. Budowa obiektu wystartowała we wrześniu 2012 roku, a dobiegła końca w marcu 2017 roku. Całkowita powierzchnia tego ośmiokondygnacyjnego obiektu sięga 58 000 m2, a użytkowa 23 000 m2. Sam teren Muzeum zajmuje obszar 1 700 m2. Jego projekt powstał w gdyńskiej pracowni architektonicznej „Kwadrat”, a generalnym wykonawcą zostały spółki Hochtief Polska i Warbud.
Pochyła bryła
Korespondując z ikoniczną panoramą Gdańska, wypełnioną dźwigami stoczniowymi i wieżami kościołów, budynek łączy tradycyjną przestrzeń miasta z obiektem muzealnym na miarę współczesności. Symbolicznym wyrazem związków przeszłości, czyli wojny z teraźniejszością i przyszłością jest przestrzenny podział Muzeum na trzy strefy: przeszłość, którą ukryto w podziemiach budynku, teraźniejszość, która jawi się na otwartym placu wokół Muzeum oraz przyszłość, która jest wyrażona za pomocą dominanty z punktem widokowym. Daniel Libeskind, jeden z najsłynniejszych architektów, autor m.in. Muzeum Żydowskiego w Berlinie o bryle budynku mówił słowami – Posługując się językiem architektury, projekt opowiada o tragedii przeszłości, żywotności teraźniejszości, ukazując jednocześnie horyzont przyszłości. Tworzy szerokie, spektakularne otwarcie przeszłości miasta ku jego przyszłości. Nawiązując do ikonicznej panoramy Gdańska z dźwigami stoczniowymi i wieżami kościołów, budynek łączy tradycyjne przestrzenie miasta, ich skale, materiały i kolory z muzeum na miarę XXI wieku.
Część naziemna budynku to osiem kondygnacji w kształcie pochyłej wieży wysokiej na ponad 40 m, a kształtem przypominającej graniastosłup o podstawie trójkąta (największe nachylenie ściany wynosi 56 stopni). Jedna ze ścian wieży została w całości przeszkolona, a pozostałe wyłożono charakterystyczną czerwoną okładziną. W wieży znajduje się m.in. biblioteka, sale edukacyjne oraz kawiarnia i restauracja z widokiem na panoramę miasta.
Budynek posiada także sześć kondygnacji podziemnych, gdzie na głębokości 14 m znajduje się wystawa stała, na którą przeznaczono 5 000 m2, co czyni ją jedną z największych wystaw prezentowanych przez muzea historyczne na całym świecie. W innowacyjny sposób ma ona pokazywać II wojnę światową widzianą oczami wielkich polityków i zwykłych ludzi. Poza wystawą stałą, znajdziemy także ok. 1 000 m2 powierzchni wystaw czasowych. Całość dopełnia plac otaczający budynek, który na dobre ma się stać miejscem wydarzeń plenerowych.
ALUPROF w służbie historii
W budynku Muzeum II Wojny Światowej zastosowano specjalnie przygotowane fasady systemu MB-SR60N firmy ALUPROF, które stanowią podstawę dla wielu konstrukcji fasadowych, gdzie ważnym elementem jest sposób montażu fasady do budynku. W przypadku tej bryły, fasada została zamontowana na podkonstrukcji stalowej, cięgnowej – Budynek charakteryzuje się dużym nachyleniem. Dzięki opracowaniu specjalnego systemu zamocowania możliwa była kompensacja przemieszczeń prostopadłych (11 mm) i równoległych (7 mm) do płaszczyzny ściany – tłumaczy Bożena Ryszka, Marketing Manager w firmie ALUPROF.
Zastosowane w fasadzie MB-SR60N profile aluminiowe o odpowiedniej wytrzymałości pozwalają na wpuszczenie maksymalnej ilości światła wpadającego od góry do wnętrza budynku. To rozwiązanie daje dużo możliwości w zakresie kształtowania konstrukcji przestrzennych: konstrukcja łączników słup/rygiel umożliwia wykonanie połączeń o szerokim zakresie kątów, czyli pozwala na stosowanie szyb o różnych kształtach – trapezowych lub trójkątnych. Dodatkowo, Instytut Techniki Budowlanej w wydanej dla systemu MB-SR60N klasyfikacji potwierdził jego bardzo dobre parametry techniczne: przepuszczalność powietrza klasa AE 1200 Pa, wodoszczelność klasa RE 1200 Pa i odporność na obciążenie wiatrem 2800 Pa (badanie bezpieczeństwa 4200 Pa).
Aluprof PRESS BOX