Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2013-12-04

A A A POLEĆ DRUKUJ

E-commerce jest fashion. Jak wygląda branża modowa w Polsce i we Włoszech

150x110

Branża modowa w e-commerce rozwija się w bardzo szybkim tempie. Już od dawna wiadomo, że gdy chodzi o modę, kobiety gotowe są ponieść każdą ofiarę. Dziś, w świecie, w którym sklepy internetowe zastępują nam bilet do największych włoskich domów mody, marzenia o byciu modnym dotyczą też mężczyzn. Tym samym rośnie stawka, o którą walczą firmy odzieżowe. Jak wygląda batalia o względy e-klienta w sektorze modowym w Polsce i we Włoszech? Portal KodyRabatowe.pl, wchodzący w skład grupy International Coupons, sprawdził jak wyglądają modowe trendy w e-commerce w kraju nad Wisłą, oraz w kraju rodem z wybiegu - we Włoszech.


Modowe e-sklepy z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością, chociaż mogłoby się wydawać, że towar w nich oferowany nie jest łatwy do sprzedania za pośrednictwem internetu. Zahamowanie wzrostu gospodarczego nie dotknęło jednak modowego e-handlu. Ludzie coraz częściej decydują się na internetowe zakupy, w wyniku czego prawie codziennie obserwujemy powstawanie nowych sklepów.

We Włoszech około 13,5 mln osób decyduje się na zakupy za pośrednictwem internetu. Wartość włoskiego rynku e-commerce wciąż rośnie, łączna wartość sprzedaży online w 2012 roku wyniosła ponad 21 mld euro. Decyzja o inwestycji w e-commerce to nie tylko szansa na przyszłość dla włoskich firm, ale także szansa biznesowa. Badanie przeprowadzone przez The DADA Group pokazuje, że włoskie firmy, które zdecydowały się uruchomić sprzedaż online zanotowały 57% wzrost zamówień, a ich przychody wzrosły o 161%. 

W 2012 roku polski rynek e-commerce wzrósł o blisko 23 proc. do wartości 5,1 mld euro – wynika z raportu E-commerce portalu Interaktywnie.com. W ubiegłym roku Polacy wydali na e-zakupy 4,2 mld euro. Ponad połowa internautów szukała w sklepach internetowych odzieży i obuwia. Jak pokazują prognozy i badania rynkowe, moda jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów rynku e-commerce. Jest to grupa produktów, która cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem wśród kupujących w sieci Polaków. 

Jak wskazuje analiza użytkowników portalu KodyRabatowe.pl, odzież w internecie kupuje aż 54% osób, a obuwie 49% osób. Zatem handel tymi produktami w sieci,mimo panującego przekonania o regresie w branży fashion, nadal jest atrakcyjny, co więcej, systematycznie się rozwija. 

- Obserwujemy tę prawidłowość również na kodyrabatowe.pl. Odzież i Obuwie to druga najpopularniejsza kategoria na stronach naszego portalu. Na kupno produktów z tej kategorii decydują się w zdecydowanej większości kobiety. Niska cena, dostęp do wielu zagranicznych marek w jednym miejscu oraz możliwość bezproblemowej i szybkiej wymiany lub zwrotu towaru, skłaniają internautów do zakupu ubrań online – komentuje Kamil Brożek, Polish Market Manager w KodyRabatowe.pl.

Moda to kategoria, która znajduje się wysoko w rankingu popularności handlu internetowego. W Polsce większą część konsumentów tego typu dóbr stanowią panie, z których aż 57% kupuje odzież online. Niemniej jednak panowie także coraz częściej decydują się na zakup odzieży przez internet. Według danych portalu kodyrabatowe.pl 31% mężczyzn kupuje produkty ze wspomnianej kategorii. Zupełnie inaczej trend ten rysuje się we Włoszech, gdzie to właśnie panowie są największą grupą e-klientów sklepów z asortymentem modowym.

- Najlepiej sprzedającymi się produktami online w 2012 we Włoszech były bez wątpienia produkty z kategorii rozrywka, zwłaszcza gry. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także produkty branży odzieżowej. We Włoszech to mężczyźni stanowią większą grupę e-konsumentów branży modowej. Jakie są najczęściej kupowane ubrania przez internet? Stawiamy oczywiście na ponadczasowy jeans – komentuje Stefano Trani, Italian Market Manager w codicedisconto.com.

Korzystając z wyników przeprowadzonej przez KodyRabatowe.pl analizy, jesteśmy także w stanie określić konkretne pory dnia, kiedy najczęściej dokonywane są modowe zakupy internetowe. Polscy internauci preferują godziny poranne. Najczęściej odzież kupujemy w godzinach 10.-12. (łącznie 20,37%). Chętnie kupujemy także w godzinach wieczornych, między 20. a 23., kiedy to liczba kupujących łącznie utrzymuje się w granicach około 19%. Z kolei w godzinach popołudniowych odsetek ten odrobinę maleje. Najmniej zakupów – co nie jest zaskoczeniem – internauci dokonują w godzinach między 1. a 6. rano, wtedy procent sprzedaży w odniesieniu do poszczególnych godzin wynosi mniej niż 1%.

Nieco inaczej wygląda to we Włoszech, gdzie internauci najczęściej dokonują zakupów internetowych w godzinach 13.-18. (łącznie 29,71%). Pozostałe godziny w ciągu dnia nie są już tak atrakcyjne dla Włochów na zakupy modowe. Odsetek sprzedaży w odniesieniu do poszczególnych godzin waha się między około 2% a 5%. We Włoszech zakupy w sieci cieszą się największym zainteresowaniem tuż przed weekendem. Włosi najchętniej kupują w czwartek (18,42%).

Skąd tak duże zainteresowanie zakupami przez internet we Włoszech? Jak mówi Amanda Marzolini, autorka włoskiego bloga thefashionamy.blogspot.it, brak konieczności dojazdu i chodzenia po wielu sklepach odzieżowych to ogromna zaleta zakupów przez internet. – Na co dzień nie mam czasu na bieganie po wielkich galeriach handlowych. Ponadto mieszkam na prowincji, daleko od miasta i nie widzę sensu dalekiej podróży tylko po to, by kupić szminkę czy nową parę rajstop. Jestem wielką zwolenniczką zakupów online, które ułatwiają mi życie – pozwalają na wybór spośród wielu produktów, fasonów czy marek przy jednoczesnym oszczędzaniu czasu i pieniędzy – mówi Marzolini. Annalisa Masella, autorka bloga insideme.it dodaje, że internet to kolorowa dżungla, w której może znaleźć wszystko, czego szuka. – Dawniej kupowałam przez internet jedynie drobne akcesoria lub buty. Od jakiegoś czasu jednak kupuję praktycznie wszystko: buty, swetry, jeansy, płaszcze itp. Internet daje ogromne możliwości wyboru interesujących nas rzeczy, a także, co bardzo ważne – możliwość zwrotu niesatysfakcjonującego nas towaru – komentuje Masella.

Statystyczny Polak dokonujący zakupów w internecie (zarówno kobiety, jak i mężczyźni) jest najczęściej osobą młodą i mieszka w dużym mieście (powyżej 500 tys.). Największą grupę klientów w internecie liczą obecnie osoby w przedziale wiekowymi 25-34 lata, stanowiąc tym samym 37% wszystkich ankietowanych w przeprowadzonym badaniu. Kobiety najczęściej przeglądają w internecie takie kategorie jak: odzież (64% wszystkich ankietowanych kobiet) oraz obuwie i kosmetyki (57%). Mężczyźni wybierają z kolei elektronikę (75%) oraz sprzęt AGD (58%). Tylko 31% mężczyzn decyduje się na zakupy z kategorii moda.

Liczne badania pokazują nam także jaki jest główny bodziec do zakupów online. Dlaczego się na nie decydujemy? Badania HotMoney.pl i eKomercyjnie.pl, jako główny powód zakupów w internecie wskazały niższe ceny, wygodę i akcje promocyjne. Każdy z tych bodźców był wymieniany przez ponad 70% badanych polskich internautów. Widać wyraźnie, że ukształtowała się grupa, którą możemy nazwać hard users, czyli osoby dobrze orientujące się w realiach internetu, jednocześnie będący smart-shopperami. Coraz większa grupa osób zakupy w sieci stara się łączyć z uzyskaniem możliwie jak najniższej ceny, a dodatkowo ceni sobie wygodę i obsługę sklepu (czas dostawy, niezawodność, itp.). 

Stefano Trani podkreśla natomiast ważne, z punktu widzenia włoskiego e-konsumenta, powody zakupów przez internet. - Włosi kupują coraz więcej za pośrednictwem internetu głównie ze względu na wzrost zaufania do płatności internetowych. Osobiście uważam, że zakupy to czynnik emocjonalny, a dla Włochów bardzo ważne dla jest nabranie doświadczenia w zakupach online. Włosi chcą być traktowani dobrze i z szacunkiem. Lubią mieć poczucie, że zrobili dobry interes – dodaje.

Moda to najszybciej rozwijająca się kategoria e-commerce na świecie. To absolutna przyszłość sprzedaży, a sklepy z asortymentem modowym z roku na rok będą się cieszyły coraz większą popularnością – twierdzi Kamil Brożek z KodyRabatowe.pl. I ma rację. Bez względu na to gdzie przebywamy, potrzebujemy wyłącznie dostępu do internetu, aby łatwo i szybko znaleźć oryginalne produkty i nie tracić cennego czasu na spacery po centrach handlowych.





Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS