Branża e- commerce notuje wzrosty, a przez internet kupujemy już nawet rzeczy dostępne chociażby w sklepiku pod blokiem. Nadal są jednak tacy, którzy mimo aktywności w sieci nie decydują się na zakupy online. Przyczyny ich decyzji to zatem wyzwania dla e- commerce.
Według raportu „E- commerce w Polsce 2014. Gemius dla e- Commerce Polska”, najczęściej podawanym powodem niedokonywania zakupów w internecie, jest chęć obejrzenia produktu przed jego nabyciem. Przyczyna ta dominuje zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Ponad jedna trzecia badanych obawia się problemów związanych z gwarancją produktu zakupionego w sieci. Niewiele mniej osób wskazało na przyzwyczajenia, a więc zwyczaj kupowania w sklepach stacjonarnych i brak potrzebny zmieniania tego stanu rzeczy. Kolejne z istotnych przyczyn to obawy związane z bezpieczeństwem płatności i problemami z dostawą. Czynnikiem generującym wiele obaw jest też kwestia braku bezpośredniej styczności ze sprzedawcą. Na tak sformułowaną przyczynę wskazało 21 % ankietowanych. 11 % wskazało na skomplikowanie procesu zakupów internetowych. Właściwie każda z podanych przyczyn może być dzięki odpowiednim narzędziom i działaniom w znacznej mierze zniwelowana. To o tyle istotne, że ilość osób które korzystają z internetu jednak nie dokonują w nim zakupów, to naprawdę ogromna grupa potencjalnych nowych klientów, a w przełożeniu dalsze wzrosty i zyski dla e– commerce.
Wyniki badań potwierdzają, jak duże znaczenie odgrywa zaufania konsumentów. Warto je budować na solidnych podstawach. To, czy potencjalni konsumenci nam zaufają, decyduje bowiem o tym, czy staną się oni klientami rzeczywistymi, a co równie ważne - czy w przyszłości powtórzą swoje zakupy właśnie w naszym sklepie – komentuje Katarzyna Kołodziejczyk, Key Account Manager GRUPA 365 NET. Co także istotne, według przywoływanego raportu wśród powodów, które mogłyby skłonić badanych do zakupów online, znaczenie ogromne ma oczywiście także cena, zarówno w odniesieniu do samego produktu, jak i kosztów dostawy.
Źródło: Raport „E- commerce w Polsce 2014. Gemius dla e- Commerce Polska”. Badania przedstawione w raporcie zrealizowano metodą ankietową (Computer Asisted Web Interview, CAWI) między 26 lutego a 7 marca 2014 roku na reprezentatywnej próbie 1,5 tys. internautów w wieku 15+.
www.gemius.pl i www.ecommercepolska.pl
dostarczył infoWire.pl