Żabka już na giełdzie. Wzrost kursu wyhamował
W czwartek Grupa Żabka zadebiutowała na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. W ofercie pierwotnej inwestorzy kupili akcje firmy za ok. 6,5 mld zł. Na początku sesji akcje Żabki drożały o ponad 5 proc.
Oferta pierwotna grupy Żabka objęła sprzedaż 300 mln istniejących akcji (z wyłączeniem akcji dodatkowego przydziału), a ostateczna cena akcji w ofercie publicznej została ustalona na 21,50 zł za sztukę. Na podstawie ostatecznie ustalonej ceny akcji wartość oferty wyniosła 6,45 mld zł.
Handel akcjami grupy Żabka ruszył o godz. 9.15. Na otwarciu notowań kurs spółki zwiększył się o 6,98 proc. do 23 zł. W kolejnych minutach wzrost przekroczył 8 proc., zaś po kilku minutach zmalał do ok. 4-5 proc. W godzinach południowych dynamika wynosiła już tylko ok. 2 proc., potem zmalała poniżej 1 proc.
Na koniec sesji cena wróciła do punktu wyjścia - 21,50 zł.
Dodatkowo oferta pierwotna grupy Żabka obejmuje do 45 mln akcji dodatkowego przydziału. W przypadku pełnego wykonania opcji dodatkowego przydziału wartość oferty zwiększy się do 7,42 mld zł. Opcja stabilizacyjna ma się zakończyć nie później niż 16 listopada, menedżerem stabilizującym jest Goldman Sachs Bank Europe.
Drobni inwestorzy chcieli 10 razy więcej akcji Żabki
Do inwestorów detalicznych trafiło 5 proc. ostatecznej liczby akcji sprzedawanych (4,4 proc. z uwzględnieniem akcji dodatkowego przydziału). Redukcja w transzy inwestorów detalicznych wyniosła ok. 90 proc.
Akcje były oferowane przez akcjonariuszy sprzedających, w tym wiodącego akcjonariusza fundusz CVC Capital Partners, który - jak podawano - chce pozostać akcjonariuszem spółki i zapewniać jej wsparcie. W ofercie nie wyemitowano nowych walorów. Kapitał zakładowy spółki dzieli się na 1 mld akcji.
- Ogromne zainteresowanie naszą ofertą publiczną ze strony renomowanych polskich i międzynarodowych instytucji finansowych, jak i inwestorów indywidualnych, traktujemy jako dowód zaufania rynku. To dla nas motywacja do dalszej, intensywnej pracy w celu kontynuacji stabilnego i rentownego wzrostu oraz budowania wartości zarówno dla naszych akcjonariuszy, jak i klientów oraz franczyzobiorców - podkreśla w komunikacie prasowym Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.
Ile zarabiają sklepy Żabka
W pierwszej połowie 2024 roku grupa kapitałowa Żabka wypracowała 11,15 mld zł przychodów, o 21,5 proc. więcej niż przed rokiem. Również w ostatnich latach jej wpływy znacząco rosły, w efekcie w zeszłym półroczu były tylko o niecałe 1,4 mld zł niższe niż w całym 2021 roku.
Koszty sprzedaży w pierwszej połowie br. zwiększyły się r/r o 19,6 proc. do 9,32 mld zł. Z głównych kategorii wydatków operacyjnych najmocniej w górę poszły te na rozwój, technologie i innowacje - o 36,8 proc. do 145,2 mln zł (wobec 124 mln zł w całym 2021 roku).
Półroczne wydatki ogólne i administracyjne wzrosły o 13,2 proc. do 175,2 mln zł, zaś koszty marketingu - o 11,5 proc. do 130,2 mln zł. Od jesieni 2022 roku jasłem głównym Żabki jest „Uwolnij swój czas”, a kreację jej reklam odpowiada agencja Ogilvy.
Firma wypracowała w minionym półroczu 1,38 mld zł zysku EBITDA, 574,1 mln zł zysku i 58,2 mln zł zysku netto, wobec odpowiednio 1 mld i 365,7 mln zł zysku oraz 77,2 mln zł straty rok wcześniej.
Jej rentowność netto od 2022 roku dużo mocniej niż wcześniej obciążają koszty finansowe, dotyczące głównie obsługi zadłużenia. W 2021 roku wyniosły 383,3 mln zł, rok później już 712,6 mln zł, w ub.r. 1,01 mld zł, zaś w pierwszej połowie br. - 516 mln zł.
Na koniec czerwca 2024 roku w Polsce działało 10 630 sklepów Żabka, o 616 więcej niż pół roku wcześniej. W Warszawie było 988 placówek pod tym szyldem, w innych miastach powyżej 500 tys. mieszkańców - prawie 1,6 tys., a w miastach do 25 tys. mieszkańców - 2,9 tys.
W ub.r. otworzono 1,1 tys. sklepów Żabka. Firma podkreśla, że ok. 17 mln Polaków mieszka w odległości do 500 metrów od jej placówek.
Żabka nie będzie płacić dywidendy
Grupa Żabka w swojej polityce dywidendowej nie zakłada wypłaty dywidendy w średnim terminie. Debiut spółki na warszawskiej giełdzie planowany jest na około 17 października.
Na konferencji prasowej na początku października Tomasz Blicharski, wiceprezes grupy Żabka ds. strategii i rozwoju, zapowiedział że grupa planuje przez najbliższe 5 lat podwoić sprzedaż. “Będziemy cały czas otwierać sklepy, ponad tysiąc placówek rocznie w Polsce oraz w Rumunii. Będziemy cały czas rozwijać sprzedaż poprzez wzrost sprzedaży porównywalnej tzw. like for like i będzie to średni lub wysoki jednocyfrowy wzrost rocznie, oraz będziemy rozwijać nasze biznesy cyfrowe, tak jak to robiliśmy do tej pory” - poinformował.
Dodał, że jeśli chodzi o rozwój w Polsce, w planach na najbliższe 5 lat jest otwarcie 4,5 tys. nowych sklepów, a docelowo potencjał ekspansji wynosi 19,5 tys. sklepów. Blichowski zaznaczył także, że kanibalizacja między sklepami nie jest obecnie duża i wynosi 0,2 proc. utraconych przychodów rocznie z tytułu otwierania dodatkowych sklepów.
Prezes grupy Żabka Tomasz Suchański dodał, że kanibalizacja jest na bardzo niskim poziomie. Jego zdaniem jeżeli sklepy nie są w odległości niższej od siebie niż 150 m to w ogóle jest niezauważalna.
Suchański pytany był, jaki procent sklepów grupy jest zamykany w ciągu roku od otwarcia. Powiedział, że czas rozwoju sklepu to ok. 18 miesięcy i jeżeli zdarzają się zamknięcia, to są to przypadki jednostkowe. "W 2023 roku było to około 80 sklepów” - dodał. Pytany o ekspansję grupy w Rumunii Suchański przekazał, iż w planach jest otwarcie ok. 50 sklepów do końca roku. “To nam pozwoli na to, żeby dokładnie przetestować format na rynku rumuńskim. Już dzisiaj dokonujemy tych testów (...) i jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników” - powiedział.
Żabka to sieć sklepów convenience. Obejmuje sieć sprzedaży detalicznej liczącą w Polsce ponad 10 tys. sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano. Grupa dysponuje również ofertą cyfrową, do której należy marka Maczfit czy Platforma Dietly. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. W połowie czerwca Grupa Żabka rozpoczęła działalność w Rumunii pod marką Froo.
Dołącz do dyskusji: Żabka już na giełdzie. Wzrost kursu wyhamował