SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Trendy i wyzwania 2023 roku według Ingi Songin z Reckitt

O najważniejszych wydarzeniach 2022 roku, trendach i wyzwaniach 2023 roku mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Inga Songin, marketing director Poland & EE (Europa Wschodnia) z firmy Reckitt.

Wydarzenie Roku

Rok temu jeszcze nikt się nie spodziewał, że najważniejszym wydarzeniem, które wywróci nasze dotychczasowe życie do góry nogami, będzie wojna. Niewyobrażalna i abstrakcyjna sytuacja z perspektywy Europy, cieszącej się pokojem od zakończenia II Wojny Światowej. A jednak. Jeśli można szukać jakichkolwiek pozytywów, wskazałabym tu postawę i reakcje Polaków, które były gestem prawdziwej ludzkiej solidarności i napełniały nas wszystkich dumą.

Reckitt wspierał naszych sąsiadów zza wschodniej granicy w wielu obszarach. Wspólnie ze wszystkimi jednostkami biznesowymi działaliśmy jako jeden zespół #ReckittForUkraine. Jako globalny zespół Reckitt zebraliśmy środki o łącznej wartości 1 mln GBP. Przekazaliśmy również dary rzeczowe, czyli produkty takie jak Nurofen, Dettol i Enfamil o łącznej wartości 6,2 mln PLN, a także zorganizowaliśmy kilka transportów kluczowych produktów na Ukrainę. Dzięki bezinteresownemu zaangażowaniu ludzi dobrej woli część naszej pomocy dotarła do Ochrony Terytorialnej.
Zdajemy sobie sprawę, że była to kropla w morzu potrzeb, ale jednocześnie znaczący gest solidarności ze strony naszych pracowników i naszej firmy.

Najważniejsze trendy w mojej branży w mijającym 2022 roku. Trend na 2023.

Rok 2023 nie będzie łatwiejszy. Po czasach pandemii, trwającej wojny, szalejącej inflacji nadchodzą nieuniknione czasy kryzysu. A to dla marek zawsze poważny sprawdzian. Dlatego uważam, że wygrają te z nich, które będą wyróżniać się na rynku, działając odpowiedzialnie.

Społeczna odpowiedzialność biznesu już dawno przestała być hasłem, które pomagało budować pozytywny wizerunek marek. Często były to puste deklaracje. Dziś powinny to być to realne działania, które wnoszą prawdziwą, namacalną i mierzalną zmianę. Reckitt od lat stara się działać zgodnie z tymi zasadami. Siłą naszych działań są mądre partnerstwa takie jak np. partnerstwo strategiczne marki Durex z Grupą Ponton i Fundacją Edukacji Społecznej. Naszym wspólnym celem jest upowszechnianie jakościowej i rzetelnej edukacji seksualnej oraz normalizacja tematyki chorób przenoszonych drogą płciową i przełamywanie społecznego tabu.

Już nie CSR, a bardziej precyzyjny termin ESG jest dla biznesu kompasem wyznaczającym kierunki działań i rozwoju. ESG naturalnie łączy się z innymi ważnymi trendami na najbliższy rok. Pierwszy z nich to autentyczność marek, których działania wynikają z DNA marki, są wiarygodne dla odbiorców i szczere w swojej komunikacji. Drugi to inkluzywny marketing — który nie wyklucza, nie piętnuje, nie różnicuje, okazuje szacunek i tolerancję. Marketing włączający będzie przejawiał się nie tylko w strategiach i koncepcjach kampanii, ale również w codziennych działaniach — dostosowanym języku czy gotowości firm do budowania inkluzywnej kultury organizacyjnej.

Jeśli spojrzeć na marketing z perspektywy bardziej narzędziowej to na pewno istotnym trendem będzie omnichanel - strategia reklamowa i sprzedażowa, która buduje relację klienta z marką, przeplatając świat realny z wirtualnym. Według Gemius Polska aż 77 proc. internautów zadeklarowało, że w minionym roku dokonało jakiegokolwiek zakupu w e-sklepach. Dlatego też przechodzenie z łatwością pomiędzy urządzeniami, podczas procesu zakupów online, z zachowaniem tych samych funkcjonalności, to jeden z podstawowych wymogów współczesnych konsumentów. Te oczekiwania zresztą dotyczą w równym stopniu użytkowników np. platform VOD przy oglądaniu ulubionych filmów i seriali czy urządzeń i aplikacji wspierających pomiar czynności życiowych, typu smartband czy smartwatch.

Co wojna zmieniła w mojej branży w 2022 roku?

Wojnę w naszej branży zauważyliśmy przede wszystkim po ogromnych wzrostach sprzedaży leków - nawet o ok. 60 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem w przypadku takich produktów jak Strepsils czy Nurofen. Sukces z nutą goryczy wzmocniony świadomością, że za popytem na te leki kryły się ludzkie tragedie. Niskie temperatury (wojna wybuchła jeszcze zimą) i trudy podróży kobiet z dziećmi skutkowały pogorszeniem samopoczucia i większą podatnością na przeziębienia.

Największe wyzwanie na 2023 rok.

Myślę, że wszyscy są zgodni co do tego, że czający się za rogiem kryzys finansowy będzie spędzał sen z powiek zarówno markom, jak i konsumentom. To będzie kolejny trudny rok, który upłynie pod hasłem zaciskania pasa i kryzysu energetycznego. Wedle wyliczeń Banku Światowego inflacja spadnie do 14,5 proc., ale ceny nadal będą rosły.
Mimo to zachęcam, by nie rezygnować z planów rozwojowych marek i starać się realizować swoje cele, zwłaszcza te odpowiedzialne społecznie. Badania prowadzone w 2008 r., w czasie poprzedniego kryzysu ekonomicznego, jasno wskazały, że firmy, które inwestowały w rozwój i działania marketingowe, długofalowo wyszły na tym znacznie lepiej, niż te, które znacząco ograniczyły wydatki.  

Dlatego też w Reckitt staramy się skupiać na tych pozytywnych aspektach obecnej sytuacji i szukać okazji do poruszania kwestii ważnych społecznie. Jednym z naszych priorytetów jest dalsza walka o lepszy seks dla wszystkich i dążenie do zapewnienia dostępu do rzetelnej wiedzy o seksualności, co pozwoli nam realnie wpływać na zmianę zachowań młodych ludzi. Chcemy także konsekwentnie wspierać szerokie działania edukacyjne skierowane zarówno do środowiska medycznego, jak i pacjentów w zakresie racjonalnego i odpowiedzialnego leczenia chorób gardła i ochrony antybiotyków, które są w tych sytuacjach niepotrzebnie stosowane. Będziemy dalej realizować swoją misję, mając nadzieję, na zmiany na lepsze, w każdym ze wspomnianych obszarów.

Dołącz do dyskusji: Trendy i wyzwania 2023 roku według Ingi Songin z Reckitt

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl