SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

To, co ważne w 2019 roku według Łukasza Wójcika, dyrektora marketingu i PR Mitsubishi Motors Polska

Najważniejszymi wydarzeniami i trendami 2019 roku oraz prognozami na 2020 rok dzieli się z Wirtualnemedia.pl Łukasz Wójcik, dyrektor marketingu i PR w Mitsubishi Motors Polska.

Łukasz Wójcik Łukasz Wójcik


WYDARZENIE ROKU

TESLA CYBERTRUCK
Z punktu widzenia branży motoryzacyjnej i marketingowej z pewnością jest to coś, czego nie zapomnimy. Auto, które całkowicie zrywa z dotychczasowymi zasadami, prezentacja która nie mogła pójść gorzej, a jednak na koniec mamy idące w setki tysięcy zamówienia na auto którego jeszcze nie ma. Czego więcej może sobie życzyć marka motoryzacyjna? Do tego odejście od sprzedaży w salonach na rzecz budowania doświadczeń online pokazuje, że Elon Musk i Tesla jeszcze nieraz zaskoczą branżę moto i być może wyznaczą drogę, którą będziemy musieli pójść wszyscy czy tego chcemy czy nie. Dodatkowo, interesująca jest mechanika finansowania, ściągania pieniędzy z rynku w mechanice przedsprzedaży (po dwóch dniach prawie 15 mln USD z opłaty rezerwacyjnej) – ale znów, aby było to skuteczne konieczna jest silna oraz wiarygodna marka.

ADIDAS
Rokrocznie spotykamy się z wypowiedziami osób ważnych w branży, które ustawiają dyskusję w danym roku. W 2018 był to Marc Pritchard z P&G, który mówił o całkowitej zmianie modelu współpracy z agencjami. W tym roku gorącym nazwiskiem jest Simon Peel z Adidasa, który przyznał, że marka skupiła się na wąsko pojętej efektywności i przeinwestowała kanały digitalowe. Teraz dochodzi do wniosku, że budowanie marki ma istotne znaczenie dla finalnego efektu. Dobrze, że ktoś o tym przypomina w czasie kiedy cała dyskusja kręci się wokół danych i automatyzacji. Nie możemy zapominać o marce, tym co za nią stoi i zakładać, że dane i optymalizacja odrobią za nas całą pracę.

ELEKTROMOBILNOŚĆ
W końcu w Polsce dzieje się realnie coś w temacie elektromobilności indywidualnej. Dopłaty do aut elektrycznych (chodź tylko dla wybranych aut) mogą utorować drogę do nowej rzeczywistości w polskiej motoryzacji. Jest to pierwszy krok, któremu bacznie się przyglądamy. Jako marka, która już od lat stawia na technologię PHEV (Mitsubishi Outlander PHEV jest najlepiej sprzedającym się samochodem typu PHEV w Europie) bez lęku patrzymy w przyszłość i trzymamy kciuki za zmianę.

NASZ LOKALNY RYNEK

Jako marketer z zainteresowaniem przyjąłem wiadomość i śledzę, jak będzie rozwijała się współpraca naszych rodzimych platform video online: Ipla.tv oraz Player.pl. Połączona oferta może być z punktu widzenia reklamodawców bardziej atrakcyjna. W czasie coraz większej konkurencyjności na rynku oferty SVOD ale też coraz większej fragmentaryzacji oferty to ciekawy ruch, który może wskazywać trendy w tym obszarze.

SUKCES ROKU

Szczególnie utkwiło mi w głowie ogłoszenie partnerstwa przez InPost (Paczkomaty) i AliExpress. Z jednej strony mamy duży sukces lokalnego gracza w segmencie dostawy, z drugiej coraz szersze otwarcie naszego rynku na chiński marketplace. Z pewnością nie jest to wygodna wiadomość dla polskich potentatów takich jak Allegro i oznacza nagłą zmianę intensywności konkurencji w tym sektorze.

PORAŻKA/ROZCZAROWANIE ROKU

Z jednej strony widzimy błyskawiczny rozwój e-commerce w Polsce, rosnące obroty, wejścia na rynki zagraniczne. Z drugiej strony takie sytuacje jak promocja Xiaomi (odwołana w Galerii Mokotów i przeniesiona do online, gdzie serwery nie wytrzymały naporu zainteresowanych) wskazuje, że w temacie e-commerce nawet duzi gracze mają sporo do nadrobienia. Dla samej marki Xiaomi w Polsce nie będzie to problemem, natomiast pokazuje skalę nieprzygotowania sektora do nowych wyzwań.

CZŁOWIEK ROKU

Z pewnością na wyróżnienie zasługuje Nobel dla Olgi Tokarczuk. Warto pamiętać o przemówieniu, które pokazuje w jak przenikliwy sposób autorka przygląda się polskiej i światowej rzeczywistości. Wspaniały, przepiękny, mądry, wzruszający, ale także przerażający tekst. Zmusza nie tylko do refleksji, ale do czynu.

Do wyróżnień dołączyłbym awans Ani Pańczyk, prywatnie mojej serdecznej przyjaciółki z czasów licealnych, w międzynarodowych strukturach Grey Worldwide (w której miałem przyjemność kiedyś pracować). Ania prowadzi teraz londyńskie biuro tej jednej z największych agencji reklamowych na świecie. Brawo i powodzenia Ania.

SERWIS/KAMPANIA/PROJEKT ROKU

Z rynku motoryzacyjnego moją uwagę zwróciła kampania z gatunku „experiential marketing” pod hasłem #RoadtoCoachella, którą  od kilku lat prowadzi z sukcesem BMW w Stanach Zjednoczonych. Marka zaangażowała znanych celebrytów jak Rihanna, Paris Hilton, Dorothy Wang i nagrała relacje video z ich podróży na festiwal Coachella Valley Music and Arts Festival. Jest to świetny przykład dopasowania przekazu do grupy docelowej. Ważne jest aby znać swoich odbiorców, do których chcesz dotrzeć i mówić ich kulturowym językiem.

Ucząc się od najlepszych nasza marka Mitsubishi Motors w Polsce przygotowała w tym roku niecodzienne życzenia świąteczne w postaci filmu drogi, angażując do tego celu ambasadorów marki Annę Cieślak oraz Bartłomieja Topę – efekty możecie ocenić sami:

Chce się Ż marki Żywiec. Platforma, która ze zmianami funkcjonuje od 2015 roku, a jej efektywność została w tym roku potwierdzona Grand Prix Effie. Do tego Męskie Granie przyciągające tłumy na niełatwym rynku festiwalowym w Polsce. Moje gratulacje i czekam na kolejne odsłony cyklu.

TREND ROKU

Podcasty – rozwój tego nowego dla naszego rynku medium. Powstanie agencji zajmujących się stricte podcastingiem (jak Słucham czy Storia by Abstra), czy sukces Storytel na Polskim rynku (promocja audio poprzez kampanię video!) jest najlepszym dowodem na to, że audio ma i będzie miało się dobrze. Na razie jest to niewielki rynek, ale warto już mu się przyglądać i planować jak znaleźć się tam ze swoją marką, szczególnie jeśli zainteresowanie podcastami zacznie rosnąć w tempie chociażby zbliżonym do USA.
 
PROGNOZY NA 2020 ROK

Coraz częściej w mediach możemy przeczytać: „ Zbierają się czarne chmury nad przemysłem motoryzacyjnym”, „Przemysł motoryzacyjny może przeżyć największy kryzys w swojej historii.”  Faktem jest, iż w przyszłości firmy motoryzacyjne będą sprzedawać mniej samochodów, a inwestycje na ich produkcję będą rosły. Z salonów w Europie znikną najprawdopodobniej małe samochody w przystępnej cenie oraz duże, które nie będą spełniać najostrzejszych na świecie limitów emisji CO2.  Doprowadzi to do całkowitej przebudowy oferty modeli. Z drugiej strony firmy będą zwiększać inwestycje z uwagi na rozwój elektromobilności i autonomicznej jazdy. Już teraz nie ma tygodnia bez ogłoszenia upadłości czy fali zwolnień kolejnego poddostawcy motoryzacyjnego: Daimler (właściciel m.in.: Mercedes-Benz i Maybach)  zlikwiduje 1,1 tys. stanowisk kierowniczych na świecie lub 10 proc. kadry zarządzającej, Audi poinformowało, że do 2025 r. zmniejszy liczbę miejsc pracy o nawet 9,5 tys. czy  Continetal, który w samych Niemczech planuje zwolnić 2000 osób. Takie informacje z rynku motoryzacyjnego będą docierały do nas niestety coraz częściej.

Zaangażowanie marek w ekologię i zdrowe życie. Żadna marka nie może od tego uciec, a projekty takie jak „Zdrowy Jak Polak” będą przyciągać kolejnych reklamodawców. Pytanie kto najlepiej odnajdzie się w świecie ekologicznie zaangażowanych marek. Dodatkowo konsumenci są coraz wrażliwsi na zjawisko „greenwashingu” czyli „ekościemy” co będzie realnym testem tego, jakie działania podejmują marki na polu ekologii.

Dalsza droga do skrócenia ścieżki zakupowej w Internecie, między kontaktem z marką a zakupem. Przedstawiony w tym roku “Checkout with Instagram” będzie jak sądzę znajdował następców w takich produktach jak shoppable video, Google Lens czy coraz większe nasycenie treści możliwością bezpośredniej interakcji z marką.

Dołącz do dyskusji: To, co ważne w 2019 roku według Łukasza Wójcika, dyrektora marketingu i PR Mitsubishi Motors Polska

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl