SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Te kampanie odbiorcy są skłonniejsi zapamiętać osiem razy lepiej niż wideo online

Czy możemy mieć pewność, że odbiorca przeczyta nasz artykuł sponsorowany lub podczas emisji naszej reklamy w TV nie wyjdzie do innego pokoju? Nie możemy. I właśnie dlatego coraz atrakcyjniejszą formą przekazu staje się virtual reality. Na czym polega jej przewaga i co warto o niej wiedzieć, opowiada Marcin Duda, head of digital w Multikino Media.

Marcin Duda, head of digital w Multikino Media, mat. Multikino MediaMarcin Duda, head of digital w Multikino Media, mat. Multikino Media

Czy virtual reality funkcjonuje już w polskiej praktyce marketingowej?
Marcin Duda
: VR  to technologia, której klienci nadal przyglądają się dystansem, ale powoli zaczyna się to zmieniać. Tylko w pierwszym roku funkcjonowania pierwszego takiego kina VR w Polsce w Multikino Złote Tarasy (Multikino VR by Samsung) odwiedziło je 18 tys. widzów. To dużo zwłaszcza jak na salę, w której znajduje się jedynie… 20 foteli! Dobre wyniki sprzedażowe biletów w kinach VR zaczęły mieć istotne przełożenie reklamowe. Giganci w swoich branżach, tacy jak Samsung czy Orange, już zdecydowali się zainwestować budżety w produkcje reklam 360 stopni oraz ich emisje przed seansami w kinie VR.

Na czym polega nieprzerwana interakcja z odbiorcą dzięki virtual reality?
VR to jedyne medium, które umożliwia bardzo emocjonalne doświadczenie i w zasadzie nieprzerwaną interakcję z marką. W momencie założenia gogli VR praktycznie odcinamy się od rzeczywistości i dzięki temu możemy całkowicie „zanurzyć się” w świecie marki.  W dobie coraz częstszego unikania  przekazów reklamowych jest to ogromny atut. W sali VR nie wychodzimy na reklamach – jak to bywa w domu przed telewizorem – zrobić sobie herbaty, nie zajmujemy się – jak zdarza się w tradycyjnym kinie – smartphone’ami.

Co kampania w VR daje markom?
Skuteczność reklam VR pod kątem budowania rozpoznawalności marki nie ulega wątpliwości. Instytut badawczy Nielsen przeprowadził badanie, które wykazało, że konsumenci są przynajmniej osiem razy skłonniejsi zapamiętać reklamę w VR w porównaniu do reklamy wideo online, a także dwukrotnie  skłonniejsi do podzielenia się nią z innymi w porównaniu do tradycyjnego wideo.


Sala VR, mat. Multikino Media

Czy to narzędzie odpowiednie tylko do budowania świadomości marki?
Kontent wykorzystujący technologię 360 stopni dzięki VR może mieć jeszcze szersze zastosowanie i przyczyniać się do jeszcze precyzyjniejszego odpowiadania na potrzeby odbiorców. W trakcie oglądania projekcji w virtual reality możemy bowiem badać zachowanie widza – śledzić to, na jakie elementy w trakcie spotu zwrócił uwagę, co przykuło ją na dłużej, a co zostało pominięte i czy  wszedł w interakcje z marką - to wszystko jest możliwe dzięki technologii VR Następnie zaś można weryfikować, co zapamiętał, na co zwrócił uwagę.

Mówi się, że kampanie VR są kosztowne w realizacji, a osiągają niskie zasięgi.
Wszystko ostatecznie zależy od pomysłu, bowiem wyprodukowane materiały 360 można dzisiaj z powodzeniem emitować również w internecie – w tym np. na Facebooku czy YouTube tworząc jeszcze większy impkat i dotarcie W lipcu 2018 r. reklama batoników KITKAT była najczęściej wyświetlanym na YouTube filmem 360 stopni. Podobnie rzecz się miała z KFC – kampania „How DIP is your LOVE?” była najczęściej wyświetlanym filmem 360 stopni na tym kanale w kwietniu tego roku. Z kolei kampania Audi  Walking VR została nominowana do kategorii VR Awards w dziedzinie marketingu. Kampania umożliwiła wirtualne spacery po wnętrzu auta bez konieczności wynajmowania fizycznej powierzchni – a więc koszty zostały ograniczone. Wystarczyły gogle oraz odpowiednia aplikacja, aby konsument poczuł się jak w prawdziwym salonie.

Jak oceniasz perspektywy rozwoju tej technologii?
O tym, że VR będzie się dynamicznie rozwijał, świadczą prognozy najważniejszych międzynarodowych analityków rynku, takich jak PWC czy BI Intelligence, według których w 2020 roku globalna sprzedaż gogli VR przekroczy 20 mln sztuk. Najważniejsi gracze na rynku, już teraz inwestujący w VR, to takie firmy, jak: Samsung, Facebook, HTC, Google i Microsoft. O tym, że to nie tylko chwilowa moda, świadczą choćby decyzje Marka Zuckerberga, który niedawno postawił przed swoją korporacją cel osiągnięcia miliarda użytkowników w VR.

Mimo wszystko VR w Polsce wydaje się być jeszcze w powijakach…
Można to obrócić na swoją korzyść. Jak każda nowa technologia, tak i VR wzbudza ciekawość sama w sobie. A to może dać firmom jeszcze większy potencjał przybliżenia odbiorcom swojej marki. W takim przypadku bowiem – kiedy wirtualna rzeczywistość nie reklamuje nam czegoś na każdym kroku – chętnie i z ciekawością obejrzane zostaną także bloki reklamowe przed seansem. W pewnym sensie więc w tej chwili ma znacznie silniejsze oddziaływanie, niż może mieć za kilka lat, kiedy będzie całkowicie powszednia.

Dołącz do dyskusji: Te kampanie odbiorcy są skłonniejsi zapamiętać osiem razy lepiej niż wideo online

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
SPONSOR
Gdzie jest informacja, że to tekst sponsorowany?
odpowiedź
User
Smyk
Śmieszny chłopak :)
odpowiedź