„Sam urządzaj swoje miasto” w kampanii Związku Miast Polskich (wideo)
Związek Miast Polskich rozpoczął pierwszą kampanię edukacyjno-informacyjną „Sam urządzaj swoje miasto”. Ma ona zachęcać mieszkańców do uczestniczenia w zarządzaniu miastami i kształtowania najbliższego otoczenia. Działania realizuje Fabryka Komunikacji Społecznej.
Kampanię realizują wspólnie samorządy lokalne zrzeszone w Związku Miast Polskich. Włączyło się w nią ponad 70 miast, m.in. Poznań, Kraków, Rzeszów, Opole, Częstochowa, Tychy, Bielsko-Biała, Rybnik, Ełk, Kartuzy, Kołobrzeg, Sandomierz czy Błaszki.
- Chcemy, aby nasi mieszkańcy mieli świadomość, że wspólnie z samorządem mogą kształtować swoją najbliższą okolicę jak i całe miasto. Dlatego mówimy w kampanii: „Całe miasto to Twój dom, planuj je z rozmachem, bo masz na to wpływ. W projekcie pokazujemy konkretne narzędzia, z których mieszkańcy mogą korzystać” - komentuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, miasta zaangażowanego w kampanię. - Akcja ma zachęcić naszych mieszkańców do większego angażowania się w sprawy lokalne i wpływania na to, jak nasze miasta wyglądają i jak się w nich żyje - podkreśla Karnowski.
Związek Miast Polskich przywołuje badania, z których wynika, że zaledwie jedna trzecia Polaków jest zainteresowana życiem publicznym, natomiast 20-25 proc. w ogóle się nim nie interesuje. Według analizy CBOS bezpośredni kontakt z urzędnikiem w jakiejś sprawie dotyczącej społeczności lokalnej (poza załatwieniem własnych spraw w urzędzie) w ciągu roku ma zaledwie 8proc. Polaków. Jedną z głównych przyczyn niskiej partycypacji społecznej jest brak przekonania o możliwości wpływania na rzeczywistość. Polacy uważają, że nie mają przełożenia na losy kraju. Ci, którzy w badaniach potwierdzają, że taki wpływ mają, przyznają jednocześnie, że z niego nie korzystają.
- Często deklarujemy, że doceniamy samorząd. Według CBOS, w 2017 roku, 73 procent mieszkańców pozytywnie oceniło działania samorządów lokalnych. Uważamy równocześnie, że nasz wpływ na sprawy lokalne jest większy niż na sprawy kraju. Jednak postawa większości z nas jest spójna ze stwierdzeniem „demokracja fajna sprawa, bylebym nie musiał nic robić” - komentuje Joanna Nowaczyk, koordynator kampanii w Związku Miast Polskich.
W ramach kampanii przygotowano spot filmowy, plakaty, infografiki, a także stronę internetową, która jest dostępna pod adresem miasta.pl. Komunikacja obejmie internet, lokalne nośniki reklamowe miast biorących udział w projekcie (citylighty, miejskie przestrzenie plakatowe i nośniki elektroniczne) oraz media społecznościowe.Będą jej towarzyszyły działania public relations skierowane do mediów o zasięgu ogólnopolskim i lokalnym.
Akcję samorządową wspiera „Rzeczpospolita Życie Regionów”. Za kampanię odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej.
Dołącz do dyskusji: „Sam urządzaj swoje miasto” w kampanii Związku Miast Polskich (wideo)