SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Reklama Wzrostanu obraźliwa i dyskryminująca dla niskich osób

Komisja Etyki Reklamy orzekła, że spot preparatu dla dzieci Wzrostan (produkowanego przez Aflofarm Polska) zawiera treści obraźliwe i dyskryminujące dla osób niskiego wzrostu oraz może wprowadzać odbiorców w błąd.

W skardze na emitowany wiosną br. spot Wzrostanu odbiorca ocenił, że narusza on godność ludzi niskich, na co wskazują m.in. słowa „Ej mały, przejdź do przodu, bo cię nie widać”, które do głównego bohatera, kilkuletniego chłopaka, wypowiada fotograf. „Dodatkowo, reklama wprowadza widzów w błąd sugerując, że dzięki preparatowi Wzrostan dzieci mogą rosnąć szybciej, a także - pośrednio - sugerując, że niski wzrost jest zawsze wynikiem jakichś braków żywieniowych” - zaznaczył autor skargi.

Aflofarm Polska nie zgodził się z tymi zarzutami. Firma zwróciła uwagę, że lektor spotu wypowiada zdanie „W okresie wzrostu dzieci mogą potrzebować odpowiedniego wspomagania”, z którego nie wynika, że niski wzrost jest zawsze wynikiem braków żywieniowych. „Wzrostan zawiera składniki zalecane w celu prawidłowego rozwoju kości u dzieci, wobec tego naturalnym skojarzeniem z tym związanym jest proces wzrostu, stąd w reklamie pojawia się miarka z zaznaczoną wysokością dziecka” - podkreśliło przedsiębiorstwo. Zwróciło też uwagę, że podobne przekazy i hasła są wykorzystywane w reklamach Danonków oraz kampanii społecznej „Pij mleko! będziesz wielki”. „Nie sugerujemy, że dziecko będzie rosnąć szybciej - czyli szybciej niż to wynika z fizjologii rozwoju dziecka (świadczy chociażby o tym rok pojawiający się na miarce czy tabliczka z nazwą klasy - najpierw jest to IIA potem IIIA)” - dodał Aflofarm.

Jednak Komisja Etyki Reklamy przychyliła się do oceny autora skargi, a nie producenta, orzekając, że spot jest obraźliwy i dyskryminuje osoby o niskim wzroście. „Pokazanie w reklamie dziecka o niskim wzroście, w kontekście użytego przez fotografa w stosunku do tego dziecka zwrotu typu „ej mały, przejdź do przodu, bo cię nie widać", świadczy o lekceważącym traktowaniu tego dziecka” - uzasadniła Komisja. Dodała, że spot nadużywa zaufania odbiorców i może ich wprowadzać w błąd,  pokazując efekty działania suplementu diety w postaci wzrostu dziecka. W efekcie przekaz nie mieści się w ramach przyjętych norm etycznych.

 

Dołącz do dyskusji: Reklama Wzrostanu obraźliwa i dyskryminująca dla niskich osób

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
df
Lewactwo atakuje. Widać po poziomie stężenia absurdu.fd
0 0
odpowiedź
User
szlachetne zdrowie
ach, jak pięknie byłoby pójść po rozum do głowy i przestać zasilać kasy producentów tych wszystkich suplementów, po prostu zbojkotować aflofarm i innych ściemniaczy obiecujących poprawę wzroku po zażyciu tabletki, zniknięcia żylaków, wzmocnienie kości, odnowienie stawów itd, itp
Zamiast fortun wydawanych na to badziewie kupić coś zdrowego na bazarku, polać olejem albo oliwą i zjeść ze smakiem. Na zdrowie!
0 0
odpowiedź
User
miranda miszk
małe jest wielkie i niepotrzebne mu są żadne ulepszacze :)
0 0
odpowiedź