Puszcza Białowieska odtworzona w Minecrafcie. „Chcemy pomóc puszczy przetrwać”
W ramach projektu „Ostatnie drzewo” w grze komputerowej Minecraft odwzorowano cyfrowo wygląd Puszczy Białowieskiej. Za akcję odpowiada agencja Ogilvy & Mather.
Kampania „Ostatnie drzewo” ruszyła pod koniec czerwca, została przygotowana na zlecenie organizacji Greenpeace. Agencja Ogilvy & Mather zrealizowała ją pro bono.
Głównym celem projektu jest zwiększenie świadomości istnienia i znaczenia Puszczy Białowieskiej wśród młodych ludzi, zbiórka funduszy na współorganizowane przez Greenpeace tzw. Leśne Patrole. Ponadto organizatorzy zachęcają do zbierania podpisów pod petycją o powiększenie obszaru ochrony ścisłej na cały teren Puszczy Białowieskiej (obecnie jest to tylko 17% terenu).
Kampania obejmuje działania w internecie, social mediach (w tym pokazy gry na YouTube, kanał na Twichu i streamy na Facebooku) i eventy specjalne.
Puszcza Białowieska w skali 1:1
- To nie jest kolejny komercyjny dla klienta - to projekt pro bono dla organizacji pozarządowej o charakterze non profit. Dalej od komercji już nie można wylądować. Tak, emocje były i są. To projekt ważny. Puszcza Białowieska to nasze dziedzictwo narodowe i ostatni skrawek tego typu natury. Zależy nam na tym, żeby jej pomóc przetrwać. To dlatego projekt ma taką skalę - bez zaangażowania, bez emocji, bez poświęcenia co najwyżej można print zrobić - mówi dla portalu Wirtualnemedia.pl jeden z twórców kampanii - Wojciech Kowalik, senior copywriter z Ogilvy & Mather.
Kluczową innowacją „Ostatniego drzewa” jest całkowite odtworzenie terenu Puszczy Białowieskiej w grze komputerowej Minecraft. Wybór akurat tego tytułu był nieprzypadkowy. - Minecraft ogólnie rzecz biorąc polega na kreowaniu i modyfikowania światu. Takie założenie w kontekście naszej kampanii dodaje dramaturgii. Z gry korzysta ponad 100 milionów graczy globalnie, wykorzystuje się ją też w placówkach edukacyjnych - tłumaczy Wojciech Kowalik.
Prace nad stworzeniem repliki puszczy trwały ponad trzy miesiące. Na jej mapę składa się 50 miliardów bloków, które jeden do jednego odwzorowują drzewa i całe ekosystemy, niewystępujące w grze nigdy wcześniej. W wirtualnej Puszczy Białowieskiej gracze zobaczą 40 różnych rodzajów drzew oraz pięć miejsc widokowych, które znajdują się tam naprawdę. To m.in. wejście do ściśle chronionego Białowieskiego Parku Narodowego, leśne zabytki czy wieża widokowa nad rzeką Narewką.
Jeden z twórców kampanii przyznaje w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl, że jej celem było także stworzenie pola do debaty nad rolą przyrody w życiu młodszych pokoleń.
- Debata już trwa, tylko w złym stylu - w narzuconej narracji spolaryzowania. My chcemy spróbować czegoś innego - ta kampania jest próbą stworzenia neutralnej przestrzeni dla ludzi do wzajemnego edukowania się i wymiany poglądów. Młodsza grupa już to wspaniale podchwyciła - na Youtube, przy filmach nagranych przez graczy na naszej mapie, są setki komentarzy, z których prawie żaden nie jest negatywny. Poważnie, dzieciaki zaczęły sobie rozmawiać o Puszczy Białowieskiej, w drugim tygodniu wakacji siedzą w domach i uczą się o ochronie środowiska – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Wojciech Kowalik.
Pomysł doskonale obliczony na graczy
Kampanię „Ostatnie drzewo” pozytywnie ocenia Natalia Pochwała, senior media beyond advertising specialist z MediaComu, specjalizująca się w tworzeniu strategii gamingowych. Ekspertka wskazuje na doskonałe wykorzystanie świata gry w kampanii społecznej.
- Z perspektywy marketingowej włączenie się w świat gry to dostosowanie komunikatu do targetu i precyzyjne dotarcie do niego. W MineCraft gra miliony nastolatków, przez co kampania jest szeroko zasięgowa, ale przede wszystkim daje coś więcej, czyli zaangażowanie odbiorców w komunikację marki. Kampania „Ostatnie Drzewo” doskonale odpowiada na wymagające gusta graczy, którzy oczekują niestandardowych rozwiązań oraz realnej wartości dodanej – komentuje Natalia Pochwała w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl
Czy „Ostatnie drzewo” zaangażuje graczy także poza światem wirtualnym? Zdaniem Natalii Pochwały społeczność Minecrafta z pewnością doceni wysiłek twórców, a co za tym idzie - podejmie realne działanie. Zdaniem ekspertki przeniesienie do świata wirtualnego tak cennego zabytku przyrody, jakim jest Puszcza Białowieska, może także uwrażliwić młode pokolenia na problemy środowiska naturalnego.
- Społeczność graczy cechuje się wysokim poziomem zaangażowania a trafienie do nich poprzez odpowiedni język i media może zostać wynagrodzona i odwzajemniona rzeczywistym odzewem z ich strony. Ponadto kampania skierowana jest w dużej mierze do młodego pokolenia, które będzie najsilniej w przyszłości odczuwać potencjalne skutki wycinki lasów. Moją jedyną obawą jest, czy dla młodych ludzi kampania nie zostanie w ich głowach wyłącznie grą, nie zaś ważną społecznie akcją. Niemniej takie działania dają szanse na uzmysłowienie młodzieży problemu nie tylko w kontekście obecnej kampanii dotyczącej Puszczy Białowieskiej, ale także przyszłych inicjatyw. Jest to zaszczepienie ważnego tematu i jestem przekonana, że to zaprocentuje - twierdzi w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Natalia Pochwała.
Gracze Minecrafta Puszczę Białowieską mogą zobaczyć po zalogowaniu się na serwer twórców IP 149.202.193.30 i nazwie ostatniedrzewo.pl. Wirtualną mapę można także pobrać na swój serwer.
Dołącz do dyskusji: Puszcza Białowieska odtworzona w Minecrafcie. „Chcemy pomóc puszczy przetrwać”
2. Czy chlopaki z Greenpeace Czersko wiertniczej koalicji mogliby przeczytać podręcznik do biologii dla klasy 1. Z lat 90 tych i nabyć podstawowej wiedzy na temat ekologii i puszczy?
3. Chłopaki - próbujecie powtórzyć Rozpądek, ale
Jakoś nie widać autorytetów naukowych, które popierają wycinkę w puszczy. Za jest tylko rząd i Lasy Państwowe. Leczenie przez amputację to jest dziwietnastowieczna